Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 07:19
Reklama
Reklama

Oławka, czyli telewizyjna kariera jelczańskiego autobusiku (2)

Nadwozie autobusu wyposażono w przednie i tylne szyby panoramiczne, w bocznych krawędziach dachu zastosowano dodatkowe świetliki ze szkła barwionego. W dachu nadwozia zamontowana została także uchylna klapa z regulacją położenia. Dach wyposażono również w bagażnik. W zderzaku przednim dodatkowo zamontowano reflektory przeciwmgielne typu 03-20.
Oławka, czyli telewizyjna kariera jelczańskiego autobusiku (2)
W 1965 roku na terenie Jelczańskich Zakładów Samochodowych zaprezentowano dwa nowe prototypy: autobus turystyczny MAT Oławka oraz przyczepę autobusową Jelcz PO 1. Z tych dwóch pojazdów tylko przyczepa autobusowa trafiła do produkcji seryjnej. MAT Oławka po "karierze" w TVP Wrocław trafiła na... złom
Podziel się
Oceń

Nadwozie wyposażono w dwie pary drzwi. Z lewej strony przeznaczone były jedynie dla kierowcy, z prawej strony nadwozia - dla pasażerów. Koło zapasowe umieszczono w schowku tylnym. Poszycie wewnętrzne nadwozia wykonano przy użyciu materiałów stosowanych w autobusach Jelcz-Karosa. W środku były 24 siedzenia pasażerskie typu "lotniczego", z wysokimi oparciami.Założono, że w zależności od typu i układu siedzeń, autobus będzie mógł przewozić od 15 do 25 pasażerów. Fotel kierowcy miał pełną regulację położenia poduszki i oparcia. Nad oknami bocznymi po obu stronach nadwozia zamontowano półki nadokienne na bagaż podręczny pasażerów. Stanowisko kierowcy wyposażono ponadto w panel sterujący ogrzewaniem wnętrza (na parapecie przednim) oraz umieszczony z prawej strony odbiornik radiowy ze wzmacniaczem i mikrofonem, połączony z trzema głośnikami rozmieszczonymi w poszyciu wewnętrznym dachu.Wysokość wnętrza wynosiła 1900 mm i pozwalała na swobodne poruszanie się pasażerów wewnątrz pojazdu.

Dlaczego MAT?

Pojazd otrzymał nazwę MAT Oławka, skrót MAT oznaczał mały autobus turystyczny. Oficjalna prezentacja prototypu odbyła się w Warszawie w kwietniu 1964 roku. Oto, co wówczas pisała o nim Centralna Agencja Fotograficzna:

W dniu 8 IV 1964 r. w Warszawie zaprezentowano nowości motoryzacyjne. Wielkie zainteresowanie wzbudził prototyp nowego mikrobusu SFA-4 z Sanoka (projekt Z. Beksińskiego przyp. autora) odznaczający się piękną i nowoczesną linią oraz prototyp MAT z Jelcza. Autobus MAT (mały autobus turystyczny) wykonany przez Jelczańskie Zakłady Samochodowe jest produktem całkowicie krajowym. Wyposażony w silnik wysokoprężny z FSC Starachowice o mocy 125 KM rozwija prędkość maksymalną 100 km/h. MAT zabiera od 25 do 40 osób zależnie od wersji (turystycznej, międzymiastowej lub miejskiej- nocnej). MAT wchodzi do produkcji z początkiem III kwartału 1965 roku. Konstruktorami są inż. Stanisław Drużyński i Henryk Kolendo z Zakładowego Biura Konstrukcyjnego w Jelczu.

Nowy prototyp z Jelcza bardzo szybko stal się bohaterem wielu artykułów w prasie branżowej wydawanej wówczas w naszym kraju. Wiele artykułów na ten temat opublikowano m.in. w tygodniku "Motor". Podawano w nich informacje nie tylko czysto techniczne związane z samym pojazdem, ale również  np. takie:

Zakłady w Jelczu są gotowe do produkcji MAT-ów w ilości 1000 sztuk rocznie ("Motor" nr. 17/1964).

"Konstruktorzy i twórcy Oławki przewidywali, iż ten mały autobus turystyczny znajdzie szerokie zainteresowanie wszędzie tam, gdzie przewozić się będzie mniejsze ilości pasażerów lub wymagana będzie od pojazdów duża zwrotność. A więc przy obsłudze niewielkich wycieczek organizowanych przez biura podróży, obsłudze tras o małej frekwencji oraz dystansów, na których warunki drogowe nie pozwalają na użycie autobusów o dużej pojemności. MAT Oławka znajdzie też pewnie zastosowanie przy obsłudze lotnisk, domów wczasowych i uzdrowisk, linii pospiesznych PKS, drużyn ratowniczych Pogotowia Górniczego itp. Zainteresowanie Oławką jest już obecnie tak duże, że szereg instytucji zgłosiło chęć nabycia łącznie 2190 sztuk! Na liście przyszłych klientów znajdują się PBP ORBIS, PKS, ZTS Łączność, Pogotowie Górnicze, Służba Zdrowia i inne instytucje. (...) Czekamy cierpliwie na podjęcie seryjnej produkcji (Stanisław Kubiak "Motor" nr 15/1965).

Warto nadmienić, że oprócz jazd doświadczalnych, przeprowadzonych na terenie całej Polski (prezentacje w wielu miastach), prototyp prezentowano także w Czechosłowacji, m.in. w Libereckich Zakładach Samochodowych LIAZ, gdzie również zebrał on pochlebne opinie.

Niestety, mimo tak dobrze zapowiadającej się przyszłości nowej jelczańskiej konstrukcji, decyzji o produkcji seryjnej nie podjęto. Dlaczego? To pytanie pozostanie chyba bez konkretnej i zadowalającej odpowiedzi.

Skończył w telewizji

Prawdopodobnie pod koniec 1965 roku lub w pierwszych miesiącach roku następnego prototyp Oławki wypożyczono oddziałowi Telewizji Polskiej we Wrocławiu, gdzie miał przechodzić kolejny cykl badań drogowych (doświadczalnych). Wnętrze autobusu po demontażu siedzeń pasażerskich zostało przystosowane do montażu niezbędnej aparatury oraz urządzeń pozwalających na realizowanie materiału telewizyjnego w terenie. W kilka miesięcy po tych wydarzeniach do ówczesnego dyrektora naczelnego JZS Feliksa Otachla przesłano pismo od kierownika ekipy telewizyjnej użytkującej Oławkę, w którym stwierdzono m.in., że lepiej się ona sprawuje niż ich dotychczasowy wóz transmisyjny.

Jelczański autobusik nigdy już nie wrócił do fabryki, pełniąc przez kolejnych kilka lat funkcję wozu transmisyjnego Telewizji Wrocław, po czym po prostu trafił na złom. Kiedyś Michał Szczupak na łamach gazety zakładowej "Głos Jelcza" napisał: Dlaczego los prototypów musi być taki smutny.

Wojciech Połomski

Zdjęcia w materiale pochodzą ze zbiorów autora.

W materiale wykorzystano cytaty pochodzące z tygodnika "Motor" i dwutygodnika "Głos Jelcza" oraz fragmenty książki: "Pojazdy samochodowe i przyczepy Jelcz 1952-1970"

Dane techniczne autobusu MAT Oławka

  • Silnik: typu S 472 z zapłonem iskrowym, czterosuwowy, rzędowy, pionowy, ustawiony wzdłużnie nad osią kół przednich, zawieszony elastycznie w trzech punktach. Liczba cylindrów 6. Moc maksymalna 69,8 kW (95 KM) rozwijana przy 3000 obr./min.
  • Skrzynia biegów: 5+1
  • Układ napędowy: klasyczny 4x2
  • Układ kierowniczy: przekładnia kierownicza ślimakowa globoidalna, z podwójną rolką, o średnim przełożeniu 20,75
  • Układ nośny: Konstrukcja nadwozia zintegrowana z podłużnicową ramą nośną. Zawieszenie kół przednich zależne. Sztywna oś przednia o przekroju dwuteowym, wsparta na podłużnych półeliptycznych resorach piórowych. Dwa amortyzatory hydrauliczne, ramieniowe, dwustronnego działania. Zawieszenie kół tylnych zależne. Sztywny most napędowy wsparty na półeliptycznych resorach piórowych. Dwa amortyzatory hydrauliczne, ramieniowe, jednostronnego działania
  • Długość: 7100 mm
  • Szerokość: 2400 mm
  • Wysokość: 2865 mm
  • Masa własna: 4480 kg
  • Dopuszczalny ciężar całkowity: 6480 kg
  • Prędkość maksymalną; 100 km/h
  • Wysokość wnętrza: 1900 mm
  • Rozstaw osi: 3700 mm.
  • Rozstaw kół przednich 1876mm
  • Rozstaw kół tylnych 1600 mm
  • Koła jezdne: tarczowe, tłoczone z blachy stalowej, obręcze o profilu płaskim, o wymiarach 5,0x20". Ogumienie krzyżowe, dętkowe o wymiarach 8,25-20". Tylne koła bliźniacze
  • Najmniejsza średnica zawracania: 18,4 m
  • Zużycie paliwa: 23l/100km
  • Prędkość maksymalna: 105 km/h
  • Liczba miejsc siedzących: 24

Napisz komentarz

Komentarze

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: KpinaTreść komentarza: zbiórka darów, zbiórka na grzejniki, a Frischmann lekką ręką wywala 120 tys. na ławkęData dodania komentarza: 4.12.2025, 19:06Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniakówAutor komentarza: Oława OKTreść komentarza: Marek co się z tobą na wyrabiało ???Data dodania komentarza: 4.12.2025, 18:25Źródło komentarza: Jak zmienił się klimat w Oławie i co nas czekaAutor komentarza: RafałTreść komentarza: Jak kler odejdzie od polityki to może wrócę do kościoła i zaczne się spowiadać w konfesionaleData dodania komentarza: 4.12.2025, 15:52Źródło komentarza: Wyspowiadaj się na dworcu kolejowymAutor komentarza: NataTreść komentarza: Robicie z Powiatu niepotrzebny Babilon i nie pozwalacie obywatelom, tj. Mieszkańcom dołożyć cegiełki na pomoc chorym i ubogim. Mam tego dość!!!!!!!!Data dodania komentarza: 4.12.2025, 15:16Źródło komentarza: Rusza akcja "Podziel się z potrzebującymi"Autor komentarza: WalerianTreść komentarza: Do czego może być przydatny ten dokument? To sztuka dla sztuki. Czy mamy zrezygnować z przemysłu i wrócić do rolnictwa i upraw bo to jest najmniej szkodliwa działalność. Chociaż nie do końca, bo najlepiej to lasy posadzić. Co szary mieszkaniec ma do powiedzenia? Wszyscy widzimy że klimat się zmienia, ale przyczyny mogą być różne. Może to być proces naturalny, a może jednak działalność człowieka.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:28Źródło komentarza: Jak zmienił się klimat w Oławie i co nas czekaAutor komentarza: ObserwatorTreść komentarza: Dziwie się że nie zmieniliście jeszcze nazwy na tuDrabiński...Data dodania komentarza: 4.12.2025, 13:33Źródło komentarza: Radny powiatowy zwrócił się do burmistrza Oławy o zawieszenie tego postepowania
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama
Reklama