To zwieńczenie trzyletniej inwestycji o wartości 550 milionów złotych, której efektem jest stworzenie 70 nowych miejsc pracy oraz wsparcie dla rozwoju ekonomicznego w regionie i kraju. Zakład został rozbudowany o 4 nowe linie produkcyjne pieluch dla dzieci oraz artykułów dla osób z inkontynencją (to medyczny termin opisujący nietrzymanie moczu lub kału - przyp. red.), zwiększając całkowitą liczbę linii do 19. Podczas uroczystości, której zwieńczeniem było oficjalne przecięcie wstęgi, zaproszeni goście usłyszeli, że inwestycja stanowi odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na produkty związane z nietrzymaniem moczu (w latach 2020-2024 popyt wzrastał średnio o 12% rocznie w kraju i o 5% w Europie). Dodatkowo ma też znaczenie w kontekście prognoz demograficznych – według danych Eurostatu i Głównego Urzędu Statystycznego w ciągu najbliższych 25 lat Polska stanie się jednym z najszybciej starzejących się krajów na naszym kontynencie.
Dla Essity to także wzrost konkurencyjności. Z wydajnością na poziomie 8 milionów sztuk dziennie, nowe maszyny są czterokrotnie szybsze w porównaniu z technologiami sprzed dwóch dekad, a jednocześnie znacznie bardziej energooszczędne i precyzyjne.
-Tak potężna inwestycja w fabrykę w Oławie podkreśla zaangażowanie Essity w tworzenie rozwiązań z zakresu higieny i zdrowia, a jednocześnie stanowi wkład w rozwój gospodarczy Dolnego Śląska - mówił Michał Kuklewski, Country Manager w Essity Polska. - Zwiększając możliwości produkcyjne, możemy sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na nasze produkty – zarówno w Polsce, jak i w Europie. Osiągnięcia firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju oraz innowacyjności pozostają kluczowymi elementami działalności, co pozwala nam elastycznie odpowiadać na potrzeby klientów i poprawiać jakość życia ludzi
Michał Domagała, dyrektor fabryki Essity dodał: - Od 2022 roku poziom zatrudnienia wzrósł o 10%, a dzięki utworzeniu 70 nowych miejsc pracy w Essity w Oławie, umacniamy pozycję jednego z kluczowych pracodawców na Dolnym Śląsku. Rozwój zawodowy pracowników jest fundamentem Essity - stale stwarzamy możliwości awansu wewnątrz struktur firmy. W sumie w 2024 roku, aż 10% pracowników awansowało wewnętrznie, co podkreśla zaangażowanie Essity w budowanie kariery członków zespołów.
Funkcjonalność i komfort
Jedną z marek Essity popularnych na polskim rynku jest TENA – nr 1 na świecie w dziedzinie rozwiązań dla osób z inkontynencją i jeden z dwóch największych producentów w Polsce z ponad 40% udziałem w rynku. W tym roku Essity wprowadza na rynek TENA Silhouette – bieliznę chłonną, która ma stanowić odpowiedź na oczekiwania osób, chcących się czuć pewnie i dobrze – nie tylko pod względem funkcjonalności produktu, ale też wyglądu.
Kolejną innowacją jest TENA Smart Care, system łączący produkt z technologią cyfrową – początek nowej ery w zarządzaniu zdrowiem. W praktyce oznacza to większy komfort pacjentów, bardziej wydajne użycie produktu i efektywniejsze wykorzystanie środków publicznych.
- Wielu z państwa z pewnością w jakimś wymiarze zetknęło się z tymi produktami - czy to będąc opiekunami czy słysząc o nich. Mniej więcej każdy z nas wie czym są pieluchomajtki - mówił do zebranych Michał Kuklewski. - Moja babcia gdy zobaczyła takie klasyczne pieluchomajtki, to powiedziała, że nigdy nie pozwoli sobie tego założyć. Dlaczego? Bo wyglądało to jak pielucha dla dziecka. W ten sposób zrozumiałem, że konieczne jest obranie innej drogi i stworzenie produktu, który będzie spełniał swoją funkcję, ale równocześnie swoim wyglądem będzie przypominał normalną bieliznę. I właśnie to wprowadziliśmy na rynek. Bieliznę chłonną na którą patrząc nie da się zorientować, że to tak naprawdę pieluchomajtki.
Essity działa w Polsce od 30 lat. Przez ten czas zmieniała się technologia, zmieniały się potrzeby, ale misja firmy pozostała ta sama: poprawiać jakość życia poprzez innowacyjne i odpowiedzialne rozwiązania higieniczne i zdrowotne. W 1998 roku w Oławie wybudowano fabrykę, która obecnie jest dla Essity jednym z najważniejszych, innowacyjnych i zrównoważonych zakładów przemysłowych produkujących środki do higieny osobistej na świecie.
Farma fotowoltaiczna obok fabryki
Podczas uroczystości powtarzano, że nowoczesna produkcja to też odpowiedzialność środowiskowa i społeczna. Od 2024 roku fabryka w Oławie wykorzystuje ponad 6 500 paneli słonecznych umieszczonych na terenie zakładu, które pokrywają 5% jej całkowitego zapotrzebowania na energię elektryczną. Pozostała część pochodzi z dostaw certyfikowanej zielonej energii. To element globalnej strategii Essity: zero emisji netto do 2050 roku. Ponadto, w ciągu ostatnich 10 lat w fabryce zredukowano ilość odpadów o 14%.
W przypadku artykułów dla osób z inkontynencją oraz pieluch dla dzieci spadek emisji CO2 zmniejszył się od 2008 roku w granicach 30-40% w zależności od rodzaju produktu. Wszystkie artykuły wytwarzane w Oławie posiadają certyfikaty jakości, bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju (EU Ecolabel, FSC, BRCGS, IFS, OEKO-TEX). Ponad 60% opakowań powstaje z materiałów pochodzących z recyklingu lub papieru z certyfikatem FSC.
- W Essity odpowiedzialność nie kończy się na etapie produkcji - przekonywali przedstawiciele firmy. - Bezpieczeństwo i dobrostan pracowników są równie ważne. Międzynarodowy program I Care wspiera każdego pracownika w rozwijaniu umiejętności identyfikowania zagrożeń, trosce o innych oraz tworzeniu środowiska pracy, w którym wszyscy czują się docenieni. To holistyczne podejście do bezpieczeństwa, zdrowia i dobrostanu obejmuje różnorodne działania: kursy pierwszej pomocy, testy ewakuacyjne, wsparcie psychologiczne, profilaktyczne badania lekarskie. Dla nas bycie dobrym sąsiadem to również element odpowiedzialności biznesowej. W Oławie firma angażuje się w działania na rzecz lokalnej społeczności poprzez długoterminowe partnerstwa. Od lat wspiera szpitale, szkoły, organizacje pozarządowe. Essity przekazuje produkty organizacjom, by dotrzeć do osób potrzebujących pomocy (np. dotkniętych wojną w Ukrainie czy ofiar powodzi w Polsce). Od 2012 roku firma jest głównym sponsorem Biegu Koguta, największego wydarzenia sportowego w Oławie, w którym aktywnie i systematycznie biorą udział pracownicy Essity.
Wizyta w zakładzie
Choć nowe linie od jakiegoś czasu działają już na pełnych obrotach, oficjalnie otwarto je 6 czerwca. Wraz z zaproszonymi gośćmi, wśród których byli samorządowcy, przedstawiciele służb oraz inne grupy z Polski i zagranicy, mieliśmy okazję obejrzeć, jak wygląda praca w Essity i posłuchać opowieści o procesie produkcyjnym.
Punktem kulminacyjnym spotkania było przecięcie wstęgi, zlokalizowanej przy jednej z czterech nowych linii. Tego symbolicznego aktu dokonali: Michał Kuklewski – country manager Essity w Polsce oraz wiceprezydent ds. sprzedaży i marketingu w regionie Europy środkowo-wschodniej, Andrzej Mikoda - wiceburmistrz Oławy, Alina Mattisson Lax - radca ds. handlowych Ambasady Szwecji w Polsce i Michał Domagała – dyrektor fabryki Essity w Oławie.
***
O Essity
Essity to globalny lider w branży higieny i ochrony zdrowia, z którego produktów, rozwiązań i usług każdego dnia korzysta miliard ludzi na całym świecie. Naszym celem jest przełamywanie barier dla poprawy jakości życia, z korzyścią dla konsumentów, pacjentów, opiekunów, klientów i społeczeństwa. Produkty Essity są sprzedawane w około 150 krajach pod wiodącymi światowymi markami TENA i Tork oraz lokalnymi silnymi markami, takimi jak Actimove, Cutimed, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic i Zewa. W 2024 r. firma osiągnęła sprzedaż netto w wysokości około 146 mld koron szwedzkich (13 mld USD). Essity zatrudnia 36 000 pracowników. Siedziba główna Essity mieści się w Sztokholmie, w Szwecji, gdzie firma jest notowana na Sztokholmskiej Giełdzie NASDAQ.
W Polsce Essity zatrudnia ok. 900 osób: ponad 700 pracowników w oławskiej fabryce oraz łącznie ok. 200 osób w biurze w Warszawie i w terenie. Na rynku polskim firma (wcześniej SCA) jest obecna od początku lat dziewięćdziesiątych. W Polsce obecne są następujące marki: TENA (produkty dla osób z problemem nietrzymania moczu), Libresse (artykuły higieniczne dla kobiet), Zewa (artykuły higieniczne), Tork (profesjonalne rozwiązania do utrzymania czystości i higieny), Jobst (produkty do kompresjoterapii) oraz Actimove (artykuły ortopedyczne) i Leukoplast (produkty do opatrywania ran). Wybudowana w 1998 roku fabryka w Oławie to jeden z najnowocześniejszych zakładów koncernu w Europie produkujący środki chłonne nie tylko na rynek polski, ale także Europy i świata.
Napisz komentarz
Komentarze