To instalacja autorstwa Cezarego Poniatowskiego, laureata 23. edycji Premio Ermanno Casoli, składająca się z kilku metalowych elementów rzeźbiarskich, stworzona w aktywnej współpracy z pracownikami Elica. Dzieło zostało usytuowane na tarasie zakładu, z widokiem na linie produkcyjne. Stanowi zarówno artystyczną interwencję, jak i wspólną przestrzeń społeczną, przekształcając to miejsce w surrealistyczną hybrydową przestrzeń.
Oficjalnie dzieło odsłonięto 14 czerwca podczas uroczystości z okazji 20-lecia działalności firmy w Polsce.
- Jesteśmy dumni, że Premio Ermanno Casoli przyjmuje materialną formę w Elica Group Polska właśnie w roku jej 20-lecia - podkreśla Francesco Casoli, prezes firmy. - Zaangażowanie naszych pracowników w proces twórczy artysty jest zawsze niezwykle inspirujące i potwierdza, jak ważne jest otwieranie naszych miejsc pracy na dialog i wyobraźnię za pośrednictwem uniwersalnego języka współczesnej sztuki. Zwłaszcza teraz, gdy pasja i kreatywna wizja są tak ważne dla firmy zorientowanej na przyszłość, jaką jest Elica.
Cezary Poniatowski to artysta znany z przekształcania codziennych przedmiotów i materiałów w rzeźbiarskie kompozycje. Przy Inhalatorium pracował bezpośrednio z materiałami pochodzącymi z zakładu, z rytmem produkcji przemysłowej oraz z ludźmi codziennie korzystającymi z tej przestrzeni. Centralnym elementem instalacji jest majestatyczna, enigmatyczna figura - antropomorficzny filtr symbolizujący powietrze, będące istotą produkcji i wizji technologicznej firmy Elica. Rzeźba, wykonana z surowej stali i uzupełniona organicznymi formami, nawiązuje do strategii historyczno-artystycznych ucieleśniających abstrakcyjne koncepcje, tworząc napięcie między sztucznością a naturą. Otoczona zielenią i elementami fontanny figura przekształca wspólną przestrzeń fabryki w miejsce zarazem kliniczne i fantastyczne, użytkowe i metafizyczne. Choć materiały mają przemysłowe pochodzenie, ich nowe ułożenie tworzy przestrzeń wymykającą się logice produkcji, łącząc estetykę maszyn z niepokojącymi, hybrydowymi formami charakterystycznymi dla twórczości Poniatowskiego.
Marcello Smarrelli, dyrektor artystyczny Fondazione Ermanno Casoli, tłumaczy, że inhalatorium to nie tylko obiekt do kontemplacji, ale mechanizm redefiniujący społeczną przestrzeń firmy, wzmacniający poczucie przynależności i więzi między ludźmi. - Nowa instalacja w pełni wpisuje się w ten kierunek, wzmacniając międzynarodową wizję Elica i jej wyjątkowe podejście do promowania sztuki i jej transformacyjnego potencjału dla dobra społeczności - mówi. - Podobne działania realizowaliśmy już w innych zakładach Elica oraz w strukturach globalnych firm, wykorzystując sztukę jako katalizator dialogu, wymiany i refleksji.
W końcowej fazie projektu instalacja została aktywowana poprzez serię warsztatów oddechowych dla pracowników - opracowanych przez artystę we współpracy z ekspertami - które nawiązywały do głównych motywów pracy, przekształcając przestrzeń z obiektu do oglądania w przestrzeń do codziennego doświadczania i użytkowania.

Kolejnym elementem instalacji jest fontanna







Napisz komentarz
Komentarze