Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 13 grudnia 2025 04:59
Reklama Hipol

Będziemy mieli piękny dworzec. A windy?!

Trwający remont dworca ma kosztować niemal 20 mln zł. Czy pojawią się wreszcie windy przy przejściach na perony? Czy jak dotychczas będzie funkcjonować fikcja, że 48 godzin przed wejściem na peron niepełnosprawny będzie "zamawiał" pana z Brochowa, aby uruchomił specjalną platformę przyschodową, która formalnie jest, bo wymusza to prawo, ale praktycznie nie spełnia swojej roli
Będziemy mieli piękny dworzec. A windy?!
A co z oławskim dworcem głównym, gdzie wind nigdy nie było i nadal nie ma. Będą? Bo przecież generalny remont dworca to świetna okazja, by i tu dogonić Europę.
Podziel się
Oceń

Od paru miesięcy z powodzeniem funkcjonuje nowy przystanek Oława Zachodnia, gdzie windy - a jakże - funkcjonują i tam problemu nie ma. Niepełnosprawni mogą korzystać. A co z oławskim dworcem głównym, gdzie wind nigdy nie było i nadal nie ma. Będą? Bo przecież generalny remont dworca to świetna okazja, by i tu dogonić Europę. 

W czerwcu 2025 Polskie Koleje Państwowe S.A. przekazały plac budowy wykonawcy przebudowy dworca. Wszyscy widzieli rewelacyjne wizualizacja dworca po remoncie, wielu się zachwyciło, bo to przecież najstarszy czynny dworzec kolejowy w Polsce. No i nie taki mały. Zgodnie z danymi Urzędu Transportu Kolejowego w 2023 roku stacja w Oławie obsługiwała średnio 3,3 tys. pasażerów na dobę i zatrzymywało się na niej 79 pociągów dziennie, co daje mu piąte miejsce na dolnośląskiej mapie stacji kolejowych pod względem obsługiwanych podróżnych.

Zgodnie z informacjami na stronie inwestora, którym są Polskie Koleje Państwowe S.A., budynek dworca wraz z otoczeniem - jak czytamy na stronie www.plk-sa.pl - zostanie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, w tym pasażerów z niepełnosprawnościami. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne oraz wprowadzone zostaną usprawnienia, w tym m.in. ścieżki prowadzące, tabliczki w alfabecie Braille`a oraz toalety przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zagospodarowane ma być także otoczenie dworca. Powstaną m.in. miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami, poszerzony zostanie chodnik przy dworcu oraz powstaną dwa nowe przejścia na perony. 

A windy? Co z windami, bez których wszystkie te udogodnienia dla niepełnosprawnych działałyby w formule pół na pół - pomogą dostać się na peron 1, ale już nie na peron 2. W XXI wieku? W środku Europy? Przy remoncie najstarszego dworca w Polsce? Przy inwestycji rzędu 20 mln zł? 

Inwestorem remontu dworca są PKP S.A, zaś za remont zabytkowych wiat na peronach odpowiada PKP PLK. Czy realizowana w Oławie inwestycja - w tym dostosowanie go do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i odnowienie przejść na perony - obejmuje także montaż wind, które pozwoliłyby niepełnosprawny i osobami w bagażem łatwiejsze dotarcie na peron 2?

- Przebudowa dworca kolejowego w Oławie, realizowana przez PKP S.A., nie obejmuje prac obejmujących przejścia na perony czy montaż wind - odpowiada Justyna Gawron, ekspert Wydziału Współpracy z Mediami w Biurze Komunikacji Polskich Kolei Państwowych S.A. - To zadanie spółki PKP PLK, która zajmuje się przystosowaniem stacji do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

  Intensywne prace przy dworcu trwają od paru miesięcy, tymczasem na peronach żadnych prac nie widać. Czyżby obu kolejowym spółkom - choć były takie plany - nie udało się spiąć robót tak, aby za rok otworzyć odnowiony i kompletny dworzec, czyli już z windami? 

Nieoficjalnie potwierdza mi to jeden z pracowników PKP PKL. - Założenia takie były, ale jest opóźnienie. 

To samo, choć już nie wprost, mówi informacja przedstawicielki PKP PKL. 

- Obecnie wykonujemy dokumentację projektową na prace, które znacznie poprawią warunki poruszania się po stacji Oława, szczególnie osobom o ograniczonej mobilności - informuje nas pod koniec października 2025 roku Marta Pabiańska z zespołu prasowego Polskich Linii Kolejowych S.A. - W zakresie zadania jest zabudowa trzech wind. Odświeżone zostanie również przejście podziemne i wiata na peronie 2. Realizacja robót budowlanych będzie jednak możliwa po zapewnieniu finansowania, które obecnie Spółka stara się pozyskać. 

Z kolejnych informacji, jakie otrzymaliśmy 31 października z zespołu prasowego PKP PKL, wynika, że windy będą umieszczone na 1 i 2 peronie, pod wiatami oraz na dojściu do stacji od ul. Cichej. Konstrukcje wind na peronach mają być stalowe i przeszklone. Winda poza peronami będzie miała konstrukcję betonową, z uwagi na większe narażenie na warunki atmosferyczne.

- Wszelkie decyzje odnośnie projektu były podejmowane w uzgodnieniu z konserwatorem zabytków - zapewnia Marta Pabiańska. - Obecnie jesteśmy na etapie pozyskiwania pozwolenia na budowę, mamy je uzyskać jeszcze w bieżącym roku. Kolejnym krokiem będzie pozyskanie funduszy na realizację prac. Nie jesteśmy jednak w stanie podać terminu decyzji i czasu budowy. 

Czyli trwa pozyskiwanie pozwolenia na budowę, pieniędzy na realizację na razie nie ma - spółka PKP PKL dopiero stara się je pozyskać. Jak wiemy, planowane zakończenie remontu dworca w Oławie przewidziane jest na drugą połowę 2026 roku. W tej sytuacji maleją szanse na to, aby dworcowe windy w Oławie już wtedy działały, a wszelkie prace na peronach były ukończone, choć oczywiście będziemy trzymali kciuki, aby to się udało. 

Zadałem w PKP PLK pytanie o to, kiedy i gdzie konkretnie złożono wnioski o pozyskanie funduszy na budowę wind. Czekam na odpowiedź.

Dworzec w Oławie jest obecnie najstarszym czynnym dworcem kolejowym w Polsce.

Prace remontowe rozpoczęły się dokładnie 184 lata po położeniu kamienia węgielnego pod budynek. Kamień węgielny pod budynek dworca kolejowego w Oławie położono 6 czerwca 1841 r., a gotowy obiekt oddano do użytku 21 maja 1842 r. Najstarszy budynek dworca został zbudowany w panującym wówczas w budownictwie kolejowym na jego wczesnym etapie rozwoju stylu neorenesansowym. Najprawdopodobniej jeszcze w końcu lat 50. XIX w., w związku z wprowadzeniem na Kolei Górnośląskiej IV klasy i gwałtownym wzrostem liczby pasażerów, do północno-zachodniego szczytu budynku dobudowano trójosiowy pawilon drugiej poczekalni. W 1884 roku do nowej części dworca dobudowano krótką wiatę peronową na żeliwnych kolumnach i o stalowej, nitowanej konstrukcji kratowej wspierającej drewniany dach. Prawdopodobnie na przełomie wieków wiatę tę przedłużono na długość całego dworca.

 

Więcej o autorze / autorach:

Napisz komentarz

Komentarze

czytelnik 10.11.2025 17:17
Po co te beznadziejne komentarze, do kogo co należy . Kogo tory, kogo wiata, kogo peron ,a kogo trakcja elektryczna a jeszcze kogo dworzec kolejowy ! Potencjalnego zjadacza chleba , mieszkańca zupełnie to nie interesuje . Dworzec kolejowy i jego plan remontu powinien być tak zaprojektowany aby mógł być dla wszystkich funkcjonalny! i użyteczny i dostępny , to żaden luksus w dzisiejszych czasach . Jak czytam pierdoły na temat wiekszych kosztów , wiercenia i opóznień to się żygać chce ! Ot wyższa inteligencja i inzynieria sie odzywa , która rzekomo marznie na dworcu ? To jest standard w dzisiejszych czasach dla pasażerów nie tylko niepełnosprawnych ale wszystkich . Temat powinien być dograny od razu przy projekcie remontu , tak jak na Oławie Zachodniej , a nie dopiero teraz planuje się w czasie remontu i pisze ,że prawdopodobnie będą aż trzy , tylko nieco pózniej , kpina jak zwykle z reką w nocniku . Tak strasznie oponowaliście za kasą biletową też powinna być . W Brzegu jest to czemu w Oławie nie , windy , to nie żaden luksus a standard , natomiast nikt nikomu nie każe przychodzić na dworzec pół godziny szybciej od przyjazdu pociągu , no chyba że korzysta z super ulokowanego na ulicy Różanej parkuj i jedz . Z tym parkowaniem to widać parkują ale nadal pod wiaduktem bo bez sensu było wybudowanie takiego parkingu , a już dojście z niego do dworca PKP , to szczyt głupoty i wydane pieniądze w błoto - brawo Burmistrz i nasza władza, dla kogo ten parking ,świecący pustakami ?

* 10.11.2025 20:17
czytelnik 10.11.2025 17:17
Po co te beznadziejne komentarze, do kogo co należy . Kogo tory, kogo wiata, kogo peron ,a kogo trakcja elektryczna a jeszcze kogo dworzec kolejowy ! Potencjalnego zjadacza chleba , mieszkańca zupełnie to nie interesuje . Dworzec kolejowy i jego plan remontu powinien być tak zaprojektowany aby mógł być dla wszystkich funkcjonalny! i użyteczny i dostępny , to żaden luksus w dzisiejszych czasach . Jak czytam pierdoły na temat wiekszych kosztów , wiercenia i opóznień to się żygać chce ! Ot wyższa inteligencja i inzynieria sie odzywa , która rzekomo marznie na dworcu ? To jest standard w dzisiejszych czasach dla pasażerów nie tylko niepełnosprawnych ale wszystkich . Temat powinien być dograny od razu przy projekcie remontu , tak jak na Oławie Zachodniej , a nie dopiero teraz planuje się w czasie remontu i pisze ,że prawdopodobnie będą aż trzy , tylko nieco pózniej , kpina jak zwykle z reką w nocniku . Tak strasznie oponowaliście za kasą biletową też powinna być . W Brzegu jest to czemu w Oławie nie , windy , to nie żaden luksus a standard , natomiast nikt nikomu nie każe przychodzić na dworzec pół godziny szybciej od przyjazdu pociągu , no chyba że korzysta z super ulokowanego na ulicy Różanej parkuj i jedz . Z tym parkowaniem to widać parkują ale nadal pod wiaduktem bo bez sensu było wybudowanie takiego parkingu , a już dojście z niego do dworca PKP , to szczyt głupoty i wydane pieniądze w błoto - brawo Burmistrz i nasza władza, dla kogo ten parking ,świecący pustakami ?
To nie są „beznadziejne komentarze”. To szara rzeczywistość. Ktoś kto kiedyś dzielił PKP na małe firmy, miał i ma, w głębokim poszanowaniu, „ potencjalnego zjadacza chleba i mieszkańca”. Tacy jak ty i ja i każdy podróżny, jest dla nich zbędnym dodatkiem do stanowisk i tego jak „ciężko pracują”. Jak dla nich, możemy jechać autobusem lub iść piechotą. Co do parkingów, to parkowanie pod wiaduktem ma być ucywilizowane, tzn ma tam powstać parking, a parking przy ul. Różanej jest w godzinach roboczych wypełniony na full. Te parkingi to chyba będzie jedyna korzyść z tych remontów.

Redaktor 10.11.2025 22:01
"Ktoś kto kiedyś dzielił PKP na małe firmy..." Nie ktoś - tylko efekt ustawy z 2000 r., o komercjalizacji i restrukturyzacji PKP, która powstała za rządu Jerzego Buzka.

Konfederat 11.11.2025 09:38
Żeby zamiast jednego dyrektora było dziesięciu. Po to namnożyło się spółek. Skok na kasę to co najbardziej lubią partie Platforma i PIS. Plus rady nadzorcze. Rady nadzorcze od torów, od stacji, od dworców, od tablic, od kas biletowych.

* 11.11.2025 09:50
Redaktor 10.11.2025 22:01
"Ktoś kto kiedyś dzielił PKP na małe firmy..." Nie ktoś - tylko efekt ustawy z 2000 r., o komercjalizacji i restrukturyzacji PKP, która powstała za rządu Jerzego Buzka.
No ale tą ustawę ktoś musiał przygotować i wprowadzić w życie. Dokładnie po to, jak pisze poniżej "Konfederat". Pasażer, i jego wygoda, i winda dla niego, jest na ostatnim miejscu

* 10.11.2025 12:51
Bezapelacyjnie windy na dworcu są potrzebne. Potrzebne jest również czytanie ze zrozumieniem. Za remont dworca odpowiada jego właściciel czyli PKP S.A. Właścicielem torów, peronów i braku windy jest PKP PLK. Więc PKP S.A. nie może zainstalować wind, bo to nie ich właściwość. Remontuje dworzec i na tym kończy swoje działanie. Kiedyś uczyli czytać ze zrozumieniem, a teraz widocznie zaprzestano. Szkoda

** 10.11.2025 15:02
* 10.11.2025 12:51
Bezapelacyjnie windy na dworcu są potrzebne. Potrzebne jest również czytanie ze zrozumieniem. Za remont dworca odpowiada jego właściciel czyli PKP S.A. Właścicielem torów, peronów i braku windy jest PKP PLK. Więc PKP S.A. nie może zainstalować wind, bo to nie ich właściwość. Remontuje dworzec i na tym kończy swoje działanie. Kiedyś uczyli czytać ze zrozumieniem, a teraz widocznie zaprzestano. Szkoda
Pisali że robią windy.

* 10.11.2025 17:22
** 10.11.2025 15:02
Pisali że robią windy.
Chyba „takie do nieba” :)

Redaktor 10.11.2025 12:45
Windy... Coś co powinno być standardem na dworcu kolejowym, staje się przedmiotem (całkowicie zbędnej) dyskusji. Zresztą podobnie jak kasa biletowa w średniej wielkości mieście powiatowym... Jak widać władza się zmienia ale "standardy" i sposób myślenia polityków oraz PKP bez jakichkolwiek zmian. Po prostu stan osób odpowiadających za kolej - nie do ogarnięcia..

Inżynier 10.11.2025 10:47
Windy to dodatkowy czas na otwarcie dworca i to wiele miesięcy później. Dodatkowy koszt, który znacznie wydłuży remont. Nie musisz ironizować, ale stój w deszczu kilkanaście minut, a pociągi często spóźniają się. Nie dojeżdżasz pociągami, więc po co zabierasz głos. Teraz nie ma mrozu, ale za chwilę będzie. Będziesz winny grypom, anginom i zapaleniom płuc i będziesz miał na sumieniu niejedno życie.

asd 10.11.2025 11:44
Głupi komentarz.

Karol 10.11.2025 08:45
W innych krajach wolontariusze z ograniczoną możliwością poruszania zasypaliby operatora (u nas PKP) wezwaniami do pomocy przy obsłudze. Od pierwszego do ostatniego pociągu w ciągu doby, niezależnie od dnia tygodnia i przez 2-3 miesiące. Jeśli nie pomoże - równocześnie na wszystkich stacjach, gdzie nie ma wsparcia technicznego (wind, pochylni, podjazdów,...). Oczywiście - powiadamiając media

czytelnik 09.11.2025 19:18
Jesteście na prawdę bezczelność i chamstwo przemawia przez niektórych forumowiczów , którzy nie mają co robić z nudów ! Może tak , kiedyś sami zechcecie skorzystać z tych wind , z dużym bagażem , z dziećmi . Może ktoś z waszej rodziny matka , ojciec bedą potrzebować skorzystania z niej . Lub sam bedziesz w takiej potrzebie i nie koniecznie to musi być staruszek. Takie są wymogi europejskie , tak się buduje dzisiejsze dworce kolejowe . Windy są bardzo potrzebne

??? 08.11.2025 20:51
Po co ci winda? Jak staruszek ma siłe podróżować pociągiem to i ma siłę zejść po schodach.

Sąsiad 08.11.2025 19:06
Daj spokój z tymi windami, przecież to trzeba by rozkopać otwory. Ludzie chcą już teraz skorzystać z ciepła wewnątrz dworca, rano zimno, Powiedz to pan tym wszystkim, którzy podczas mrozu, niskich temperatur lub deszczu będą stać na peronie, bo dworzec ciągle remontowany.

Bój w hucie. 09.11.2025 16:36
Sąsiad 08.11.2025 19:06
Daj spokój z tymi windami, przecież to trzeba by rozkopać otwory. Ludzie chcą już teraz skorzystać z ciepła wewnątrz dworca, rano zimno, Powiedz to pan tym wszystkim, którzy podczas mrozu, niskich temperatur lub deszczu będą stać na peronie, bo dworzec ciągle remontowany.
Na zegarku się nie znasz?! Po choinkę przychodzisz na dworzec pół godziny przed odjazdem pociągu. A na dworze faktycznie Syberia, 40 st. na minusie.

oławiak 08.11.2025 16:56
Co to za piękjny dworzec bez wind na perony! One są ważniejsze, niż kasy biletowe! Kto tak buduje w dzisiejszych czasach !Teraz trzeba lobbować przy pomocy Pana Rado , i to nie wiadomo czy będą ! To jest skandal Oława Zachodnia przysłowiowy przystanek kolejowy , ma i one spełniają swoją rolę ! Niepełnosprawni , matki z dziećmi, wszyscy podróżni i starsi i młodsi z bagażem czy bez mają wielką ulgę na przystanku w/w . OŁAWA GŁÓWNA OD LAT boryka się z pseudo urządzeniem , które wisi bez użyteczne przy schodach na perony! Teraz jest czas na to aby lobbować za windami , a nie kolejnym pomieszczeniem dla straży miejskiej , czy baru chochelka. Windy są najważniejsze , a nie to czy dworzec będzie piękny , czy nie piękny .On ma być funkcjonalny dla wszystkich i dostosowany do potrzeb wszystkich podróznych .Zapomniano , cóż zbyt często sie to zdarza w Oławie , już tego dość ! Windy są konieczne , nawet kosztem dopłaty z urzędu miejskiego i jego budzetu .Nawet kosztem nikomu nie potrzebnej multimedialnej ławeczki i super oswietlonej we przyszłości ścieżki pieszo ,rowerowej za stadionem , koło Oławki. Kto będzie płacił za oświetlenie bez użytecznych terenów zalewowych przy większej wodzie , paranoja z poplątaniem . Lobbujmy do marszałka i kogo się da windy tak samo jak na przystanku Oława Zachodnia MUSZĄ BYĆ !!!!

gszymon 08.11.2025 20:12
Przypomnij sobie mój komentarz z 06.09.2025 21:56 https://www.tuolawa.pl/artykul/41779,to-nie-sa-zarty-a-naprawde-solidny-remont-dworca

Bój w hucie 08.11.2025 13:03
Na pewno ważniejsze są windy niż kasy biletowe.

bez uśmiechu 08.11.2025 11:11
Remont zimą.Ciekawe jakie będą skutki?

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: .Treść komentarza: Nawet jak muszą to robią to niechętnie, z wielką łaską albo wcale… A szczególnie patologiczne parkowanie jest w naszym mieście nagminne zlewane, najwyżej pouczenie.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 21:42Źródło komentarza: Ma być tak pięknie, ale na razie... MINUS!Autor komentarza: PikoloTreść komentarza: Chyba już coś uzbierales za te debilne komentarze. Jedź i wykup niemieckie...Data dodania komentarza: 12.12.2025, 20:24Źródło komentarza: Wiemy, co tu będzie. Więcej szczegółów rozbudowy Parku Handlowego w OławieAutor komentarza: PikoloTreść komentarza: Strażnicy i policjanci pracują do emerytury, a robią coś jak muszą. Z własnej inicjatywy, jak ostatnio czytalem, tylko jeden dzielnicowy...Data dodania komentarza: 12.12.2025, 20:18Źródło komentarza: Ma być tak pięknie, ale na razie... MINUS!Autor komentarza: mysliwyTreść komentarza: Goście na legalu i na widoku zniszczyli trawnik i chodnik. Na zdjęciu na słupie widać znak "zakaz zatrzymywania się i parkowania." Żeby tam wjechać, muszą pokonać dystans wzdłuż po chodniku, a to grube wykroczenie. To się w głowie nie mieści! Gdzie jest Straż Miejska i Policja się pytam? No gdzie? Państwo i miasto z dykty...Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:22Źródło komentarza: Ma być tak pięknie, ale na razie... MINUS!Autor komentarza: mieszkańcyTreść komentarza: Apelujemy do redakcji o podjęcie tematu zwolnień z podatku osób powiązanych z burmistrzem, w tym między innymi radnego miejskiego z jego ugrupowania! Ten ogromny skandal jest zamiatamy pod dywan! Mieszkańcy mają prawo wiedzieć że w czasie kiedy są im drastycznie podnoszone podatki, ludzie związani z burmistrzem są z nich zwalniani! Redakcji liczymy na Was!Data dodania komentarza: 12.12.2025, 18:36Źródło komentarza: Przemysław Olechowski odwołany z funkcji prezesa CSiR. Jest tymczasowy następcaAutor komentarza: FranzTreść komentarza: Oławianin: To jest ławka? Burmistrz: Na pewno ławka. Oławianin: A może pan się myli, może to nie jest ławka, dajmy na to beczka burmistrza? Burmistrz: To nie jest beczka burmistrza, to jest ławka. Oławianin: Niech się pan dobrze przypatrzy. Twierdzi pan kategorycznie, że to nic innego jak tylko coś nazywane ławką? Burmistrz: Twierdzę kategorycznie, że to jest lipa! "Wszponydopadlszmal" -chyba się nie pogniewasz, że podkradłem Ci Twoje fajne stwierdzenie z tą beczką.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 18:34Źródło komentarza: OŁAWA Ławeczka za 120 tys. zł - hitem internetu!
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama
Reklama