Od paru miesięcy z powodzeniem funkcjonuje nowy przystanek Oława Zachodnia, gdzie windy - a jakże - funkcjonują i tam problemu nie ma. Niepełnosprawni mogą korzystać. A co z oławskim dworcem głównym, gdzie wind nigdy nie było i nadal nie ma. Będą? Bo przecież generalny remont dworca to świetna okazja, by i tu dogonić Europę.
W czerwcu 2025 Polskie Koleje Państwowe S.A. przekazały plac budowy wykonawcy przebudowy dworca. Wszyscy widzieli rewelacyjne wizualizacja dworca po remoncie, wielu się zachwyciło, bo to przecież najstarszy czynny dworzec kolejowy w Polsce. No i nie taki mały. Zgodnie z danymi Urzędu Transportu Kolejowego w 2023 roku stacja w Oławie obsługiwała średnio 3,3 tys. pasażerów na dobę i zatrzymywało się na niej 79 pociągów dziennie, co daje mu piąte miejsce na dolnośląskiej mapie stacji kolejowych pod względem obsługiwanych podróżnych.
Zgodnie z informacjami na stronie inwestora, którym są Polskie Koleje Państwowe S.A., budynek dworca wraz z otoczeniem - jak czytamy na stronie www.plk-sa.pl - zostanie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, w tym pasażerów z niepełnosprawnościami. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne oraz wprowadzone zostaną usprawnienia, w tym m.in. ścieżki prowadzące, tabliczki w alfabecie Braille`a oraz toalety przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zagospodarowane ma być także otoczenie dworca. Powstaną m.in. miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami, poszerzony zostanie chodnik przy dworcu oraz powstaną dwa nowe przejścia na perony.
A windy? Co z windami, bez których wszystkie te udogodnienia dla niepełnosprawnych działałyby w formule pół na pół - pomogą dostać się na peron 1, ale już nie na peron 2. W XXI wieku? W środku Europy? Przy remoncie najstarszego dworca w Polsce? Przy inwestycji rzędu 20 mln zł?
Inwestorem remontu dworca są PKP S.A, zaś za remont zabytkowych wiat na peronach odpowiada PKP PLK. Czy realizowana w Oławie inwestycja - w tym dostosowanie go do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i odnowienie przejść na perony - obejmuje także montaż wind, które pozwoliłyby niepełnosprawny i osobami w bagażem łatwiejsze dotarcie na peron 2?
- Przebudowa dworca kolejowego w Oławie, realizowana przez PKP S.A., nie obejmuje prac obejmujących przejścia na perony czy montaż wind - odpowiada Justyna Gawron, ekspert Wydziału Współpracy z Mediami w Biurze Komunikacji Polskich Kolei Państwowych S.A. - To zadanie spółki PKP PLK, która zajmuje się przystosowaniem stacji do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
Intensywne prace przy dworcu trwają od paru miesięcy, tymczasem na peronach żadnych prac nie widać. Czyżby obu kolejowym spółkom - choć były takie plany - nie udało się spiąć robót tak, aby za rok otworzyć odnowiony i kompletny dworzec, czyli już z windami?
Nieoficjalnie potwierdza mi to jeden z pracowników PKP PKL. - Założenia takie były, ale jest opóźnienie.
To samo, choć już nie wprost, mówi informacja przedstawicielki PKP PKL.
- Obecnie wykonujemy dokumentację projektową na prace, które znacznie poprawią warunki poruszania się po stacji Oława, szczególnie osobom o ograniczonej mobilności - informuje nas pod koniec października 2025 roku Marta Pabiańska z zespołu prasowego Polskich Linii Kolejowych S.A. - W zakresie zadania jest zabudowa trzech wind. Odświeżone zostanie również przejście podziemne i wiata na peronie 2. Realizacja robót budowlanych będzie jednak możliwa po zapewnieniu finansowania, które obecnie Spółka stara się pozyskać.
Z kolejnych informacji, jakie otrzymaliśmy 31 października z zespołu prasowego PKP PKL, wynika, że windy będą umieszczone na 1 i 2 peronie, pod wiatami oraz na dojściu do stacji od ul. Cichej. Konstrukcje wind na peronach mają być stalowe i przeszklone. Winda poza peronami będzie miała konstrukcję betonową, z uwagi na większe narażenie na warunki atmosferyczne.
- Wszelkie decyzje odnośnie projektu były podejmowane w uzgodnieniu z konserwatorem zabytków - zapewnia Marta Pabiańska. - Obecnie jesteśmy na etapie pozyskiwania pozwolenia na budowę, mamy je uzyskać jeszcze w bieżącym roku. Kolejnym krokiem będzie pozyskanie funduszy na realizację prac. Nie jesteśmy jednak w stanie podać terminu decyzji i czasu budowy.
Czyli trwa pozyskiwanie pozwolenia na budowę, pieniędzy na realizację na razie nie ma - spółka PKP PKL dopiero stara się je pozyskać. Jak wiemy, planowane zakończenie remontu dworca w Oławie przewidziane jest na drugą połowę 2026 roku. W tej sytuacji maleją szanse na to, aby dworcowe windy w Oławie już wtedy działały, a wszelkie prace na peronach były ukończone, choć oczywiście będziemy trzymali kciuki, aby to się udało.
Zadałem w PKP PLK pytanie o to, kiedy i gdzie konkretnie złożono wnioski o pozyskanie funduszy na budowę wind. Czekam na odpowiedź.

Dworzec w Oławie jest obecnie najstarszym czynnym dworcem kolejowym w Polsce.
Prace remontowe rozpoczęły się dokładnie 184 lata po położeniu kamienia węgielnego pod budynek. Kamień węgielny pod budynek dworca kolejowego w Oławie położono 6 czerwca 1841 r., a gotowy obiekt oddano do użytku 21 maja 1842 r. Najstarszy budynek dworca został zbudowany w panującym wówczas w budownictwie kolejowym na jego wczesnym etapie rozwoju stylu neorenesansowym. Najprawdopodobniej jeszcze w końcu lat 50. XIX w., w związku z wprowadzeniem na Kolei Górnośląskiej IV klasy i gwałtownym wzrostem liczby pasażerów, do północno-zachodniego szczytu budynku dobudowano trójosiowy pawilon drugiej poczekalni. W 1884 roku do nowej części dworca dobudowano krótką wiatę peronową na żeliwnych kolumnach i o stalowej, nitowanej konstrukcji kratowej wspierającej drewniany dach. Prawdopodobnie na przełomie wieków wiatę tę przedłużono na długość całego dworca.









Napisz komentarz
Komentarze