Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 30 kwietnia 2024 14:54
Reklama BMM
Reklama
News will be here

Magyar Királyi Honvéd Légierő - Węgrzy w Oławie

W czasie II wojny światowej służyli złej sprawie, byli koalicjantem III Rzeszy i Hitlera. W służbie i sojuszu wytrwali do końca wojny, walcząc na froncie wschodnim z Armią Czerwoną. Węgrzy i ich przywódca, regent Miklós Horthy, pomimo współpracy z hitlerowcami, wobec nas, Polaków byli nieoficjalnym, cichym, ale wielkim sojusznikiem i przyjacielem. Postawa południowych sąsiadów w czasie wojny umocniła nasze odwieczne „Polak - Węgier, dwa bratanki...”

Kolejne pytanie rodzi fakt, że załogi najczęściej (nawet przy różnych stopniach wojskowych) chowano razem - dlaczego więc w ewidencji brak nawigatora? Zapewne są pochowani obok siebie, po prostu spis nie jest kompletny. Na cmentarzu przy Kilińskiego po wojnie nie było ekshumacji, w latach 70. ubiegłego wieku usunięto nagrobki, teren zniwelowano i urządzono park. Z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć, że szczątki Węgrów, poległych w katastrofie 12 października 1944 roku (plutonowy pilot Frigyes Barák i szeregowy József Nagy), wciąż się znajdują na tym byłym oławskim cmentarzu.
Zbieranie informacji do tego artykułu trwało kilka lat, nie śpieszyłem się. Nie potrafię wyjaśnić, jak to się stało, że nazajutrz po zakończeniu opracowania o śmierci węgierskich lotników, niczego nie szukając, nagle i bez powodu dostałem wyraźną informację o miejscu pochówku. Widocznie gdzieś, komuś na tym wciąż zależy. Wydaje mi się, że w tej sprawie, ciąg dalszy nastąpi...

 

Samolot Messerschmitt Bf-110 G-4

  • Ciężki samolot myśliwski, dwumiejscowy, produkowany w latach 1938-1945.
  • Napęd: dwa silniki Daimler-Benz DB 601B-1 moc 1475 KM każdy.
  • Wymiary: rozpiętość 16,28 m długość 13,00 m, wysokość 3,5 m, powierzchnia nośna 38,40 m.
  • Masa własna 5.140 kg. startowa 9.373 kg.
  • Osiągi: prędkość maksymalna: 510 km/h na pułapie 5800 m, prędkość przelotowa 350 km/h prędkość wznoszenia: wznoszenie początkowe 660 m/min, czas wznoszenia na wys. 6000 m 9-12 s., pułap 8 tys. metrów, zasięg 900 km.
  • Uzbrojenie: 2 działka kal. 30 mm MK 108 i 4 MG 151/20 kal 20 mm, 1 podwójny km kal 7,92 MG 81 Z.
  • Użytkownicy: Niemcy, Rumunia, Węgry, Włochy i ZSRR

Radar (wskaźnik celu) FuG 220 Lichtenstein SN-2
Działał na falach 91 MHz. Opracowany prze firmę Telefunken, w placówce badawczej Zehlendorf Berlin. Radar był urządzenie lampowym, obsługiwanym przez operatora pokładowego. Położenie celu (innego samolotu w powietrzu) było wyświetlane za pomocą dwóch lamp, które wskazywały położenie w poszczególnych płaszczyznach, pierwsza wskazywała namiar na cel a druga wysokość względną wykrytego obiektu.Połączenie tych danych pozwalało wykryć lecący obiekt w odległościach: 3200 metrów w przypadku mniejszych samolotów, 5800 metrów samoloty średniej wielkości oraz do 8 kilometrów duże bombowce.
Zestaw 4 anten szerokokątnych, które był montowane na dziobie samolotu, powodował obniżenie prędkości o ok 50 km/h, łączna waga aparatury radarowej wynosiła 265 kg. Nocą wstępne naprowadzenie samoloty odbywało się za pomocą komend z ziemi, w oparciu o naziemną sieć radarowa dalekiego zasięgu. Po wykryciu celu przez załogę myśliwca, dalsze utrzymanie kontaktu i przechwycenie samolotu realizował operator pokładowy w oparciu o własne wskazania

*
W tekście zamieniono węgierską kolejność zapisu nazwiska, gdzie najpierw występuje nazwisko - tu podano „po polsku”, najpierw imię, a później nazwisko.
*
 Prośba do niezawodnych czytelników. Chcemy odszukać grób Węgrów, czy ktoś ma zdjęcie cmentarza przy ul. Kilińskiego? Prosimy o kontakt.


Przemysław Pawłowicz
[email protected]
Fot.: archiwum autora



Węgrzy w Oławie

Węgrzy w Oławie

Bf-110 nad Budapesztem

Węgrzy w Oławie

Węgrzy w Oławie

Bf-110 na lotnisku w Marcinkowicach, piloci węgierscy i niemiecki instruktor. Na samolocie widoczne z przodu anteny radaru. Na silniku samolotu, widoczne są grube rury tłumików płomieni z kolektorów wydechowych silnika, szczególnie ważne w czasie lotów w ciemnościach.

Węgrzy w Oławie

Węgrzy w Oławie

Kálmán Garai pilot od kwietnia 1943 roku, w 1944 i 45 roku był w Marcinkowicach, zwolniony z niewoli, z końcem 1945 roku powrócił do Budapesztu. Zmarł w 1992 roku


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6 appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 improvedigital.com, 1944, RESELLER rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807 Xapads.com, 145030, RESELLER google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807 pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb smartadserver.com, 4144, RESELLER nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3 appnexus.com, 13099, RESELLER pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807 onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807 adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32 appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 [Kopiuj]
ReklamaOdszkodowania
KOMENTARZE
Autor komentarza: Gocha że ZwierzyńcaTreść komentarza: Gocha ma wy**nie na tiry i służby w Oławie które nie reagują na ten procederData dodania komentarza: 30.04.2024, 13:24Źródło komentarza: Olej na Zielonej. Czy traktory mogą tu wjeżdżać?Autor komentarza: SpecjalistaOdWszystkiegoTreść komentarza: I jakby tu TiR zaparkował, to już nie byłoby problemów z traktorami.Data dodania komentarza: 30.04.2024, 13:23Źródło komentarza: Olej na Zielonej. Czy traktory mogą tu wjeżdżać?Autor komentarza: SpecjalistaOdWszystkiegoTreść komentarza: Ja się zgadzam, że ludzie to problemów wszędzie szukają. A inna sprawa, że rolnik wszystko może, bo cieżko pracuje to od pewnega czasu się nie sprawdza. I o ile zgadzam się, że awaria przydarzyć się może każdemu, to w czasie żniw cuda techniki pojawiają się na drodze (publicznej).Data dodania komentarza: 30.04.2024, 13:22Źródło komentarza: Olej na Zielonej. Czy traktory mogą tu wjeżdżać?Autor komentarza: DfgbbTreść komentarza: Wystarczy jak sprawdzi dowód rejestracyjny , a tam jest adres Miernoto ....Data dodania komentarza: 30.04.2024, 13:20Źródło komentarza: Traktory po ul. Zielonej jeżdżą bezprawnieAutor komentarza: SpecjalistaOdWszystkiegoTreść komentarza: Mogę się mylić, ale w takim wypadku osoba odwiedzająca również jest zwolniona z zakazu (w tym konkretnym przypadku to bzdura, ale równie dobrze to mogłabu być "firma", co przyjechała mi ogródek zaorać przed domem). Natomiast policja nic nie musi sprawdzać - można nie przyjąć mandatu i sprawę roztrzygnie sąd (a później się dziwimy, że sądy w Polsce zawalone robotą).Data dodania komentarza: 30.04.2024, 12:40Źródło komentarza: Traktory po ul. Zielonej jeżdżą bezprawnieAutor komentarza: cześTreść komentarza: Cenzura PRL-owska kasuje niewygodne komentarze!!!Data dodania komentarza: 30.04.2024, 11:12Źródło komentarza: "Mistrz" ucieczki po oławsku!
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama