Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 13:39
Reklama Hipol

Oławska katastrofa Rumplera cz. 2

Andrzej Mroziński wskazał miejsce katastrofy, które rozpoznał na podstawie zdjęcia w naszej gazecie. Szybko okazało się, że wskazanie było prawidłowe i precyzyjne
Podziel się
Oceń

Opisywany zakład przetrwał działania wojenne i kontynuowano w nim tę samą produkcję, nadal impregnowano drewno. Z biegiem lat zaczęto jednak stosować inne metody budowy linii kolejowych, dzisiaj podkłady są niemal wyłącznie betonowe, nie wykorzystuje się również słupów sieciowych z drewna. Rozbudowa zakładów przerobu złomu spowodowała, że obiekty wytwórni podkładów zostały przejęte przez nową firmę i rozebrane na przełomie lat 60. i 70. Nie udało mi się ustalić dokładnej daty rozbiórki widocznego na zdjęciu komina i hali produkcyjnej. Do dziejów katastrofy z 1918 roku z pewnością więc powrócimy.

* * *

Samolot rozpoznawczy, szkolny. Niemcy. Rumpler C-VIII (ozn. producenta 6 A8) zbudowany i oblatany w listopadzie 1917 r. w wytwórni Rumpler Flugzeugwerke (Berlin Johannisthal). Jakkolwiek zaliczony do klasy C, czyli wywiadowczych, zaprojektowany był jako samolot szkolny dla uczniów pilotów i obserwatorów, łącznie z nauką strzelania, bombardowania, łączności radiowej i rozpoznania fotograficznego. Napęd stanowił słabszy silnik Argus As-III. Wprowadzenie samolotu C-VIII miało wpłynąć na zmniejszenie strat w sprzęcie i personelu na bojowych samolotach Rumpler. Wyprodukowano 125 sztuk wersji C VIII, przednich modeli Rumplera - ponad tysiąc. Wprowadzono je na początku 1918 r. do tzw. Flieger Ersatz Abteilungen, ośrodków szkolno-treningowych lotnictwa niemieckiego, gdzie były używane do końca wojny w listopadzie 1918 r.

Użytkownicy Rumplera C VIII:

  • Cesarskie Niemcy, Finlandia, Holandia do 1924 (w 1918 zakupiono 40 maszyn) Polska 6 szt.

Konstrukcja:

  • Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
  • Skrzydła dwudźwigarowe kryte płótnem.
  • Kadłub kratownicowy. Przód pokryty blachą, część środkowa i grzbiet sklejką, reszta płótnem. Kabiny odkryte.
  • Usterzenie spawane z rur stalowych.
  • Podwozie klasyczne stałe.
  • Uzbrojenie: 1 stały karabin maszynowy pilota Spandau wz. 08/15 kal. 7,92 mm i 1 ruchomy karabin maszynowy obserwatora Parabellum wz. 14 kal. 7,92 mm. Lekki ładunek bomb.(ok 50 kg)
  • Silnik: tłokowy, rzędowy, sześciocylindrowy (Opel) Argus As-III o mocy 132 kW (180 KM) waga 295 kg, górnozaworowy (dwa zawory na cylinder), dwa gaźniki, dwa iskrowniki Bosch, smarowanie ciśnieniowe, chłodzony wodą, bez reduktora,
  • W Polsce stosowano silniki rzędowe Stoever o mocy 132 kW (180 KM), Argus As-III Bz o mocy 136 kW (185 KM), Benz Bz-III o mocy 110 kW (150 KM) i Benz Bz-IIIa o mocy 132 kW (180 KM). Praktycznie każdy płatowiec C-VIII miał u nas inny silnik.


Oławska katastrofa Rumplera

Oławska katastrofa Rumplera

Andrzej Mroziński na miejscu katastrofy z archiwalną mapą

Oławska katastrofa Rumplera

Oławska katastrofa Rumplera

Tu, przy ul. Polnej, doszło do tej katastrofy

Oławska katastrofa Rumplera

Oławska katastrofa Rumplera

Rumpler i lotnicy. To wprawdzie inna załoga, ale z tego samego okresu. Fotografia archiwalna dobrze ilustruje, jak wyglądał z bliska taki samolot i jego załoga. Warto zwrócić na widoczne sznurowane płócienne pokrycie kadłuba, łatwo zdejmowane w czasie bieżącej obsługi maszyny

Oławska katastrofa Rumplera

Oławska katastrofa Rumplera

Inny samolot z tego okresu

Oławska katastrofa Rumplera

Oławska katastrofa Rumplera

Zdjęcie rozbitego Rumplera przy ul Polnej Oława 3 marca 1918

Oławska katastrofa Rumplera

Oławska katastrofa Rumplera

Oławska katastrofa Rumplera

Oławska katastrofa Rumplera

Tak miejsce katastrofy wygląda dzisiaj (Oława, ul. Polna)


Napisz komentarz

Komentarze

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: GośćTreść komentarza: Z taką Policją to strach się nie bać.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 13:28Źródło komentarza: Nowe osoby w szeregach oławskiej PolicjiAutor komentarza: PozdrawiamTreść komentarza: Nie no, gdyby było więcej merytoryki w konkretnym temacie to ok. Powiedziałbym fajne i potrzebne. To co było to w mojej ocenie tylko fajnie zorganizowany lans i nic więcej. Byłem to wiem.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 13:14Źródło komentarza: Dolnośląscy Liderzy Biznesu spotkali sie w OławieAutor komentarza: PekińczykTreść komentarza: Tam też oczywiście nakłamał.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 12:48Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniakówAutor komentarza: PekińczykTreść komentarza: "Cieszę się, że jestem gospodarzem miasta, które ma tak wspaniałych przedsiębiorców - powitał uczestników burmistrz Oławy Tomasz Frischmann.", nie Tomaszku, nie jesteś gospodarzem, jedynie bierzesz za to pieniądze, ale swoich obowiązków nie wykonujesz rzetelnie.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 12:44Źródło komentarza: Dolnośląscy Liderzy Biznesu spotkali sie w OławieAutor komentarza: talentTreść komentarza: Byłem i niczego przydatnego się nie dowiedziałem . Wszystko a nawet więcej informacji wygooglujecie sami.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 12:23Źródło komentarza: Dolnośląscy Liderzy Biznesu spotkali sie w OławieAutor komentarza: xDDTreść komentarza: Widać, że elegancko mają dopasowane spodnie.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 12:15Źródło komentarza: Nowe osoby w szeregach oławskiej Policji
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama
Reklama