Już wiemy gdzie
Dwupłatowiec Rumpler C VIII, w 1918 roku rozbił się na terenie dawnego zakładu produkcji i impregnacji podkładów kolejowych i innych elementów drewnianych, np. słupów sieci elektrycznych. Widoczne na archiwalnym zdjęciu ogrodzenie z metalowej siatki odgradzało zakład produkcji i impregnacji podkładów kolejowych od linii kolejowej (wzdłuż ul. Polnej). Dzisiaj to ogrodzenie jest zastąpione (widocznym na zdjęciu obok) płotem z blachy. Opisywane miejsce katastrofy jest ogrodzone i bez swobodnego dostępu, należy do oławskiego Centrozłomu. W dokładnym miejscu upadku samolotu nie ma żadnych obiektów, rosną krzaki. Po latach wszystko uległo zmianie, dawny zakład impregnacji drewna został rozebrany, w całości usunięto linię kolejową do Borka Strzelińskiego i Domaniowa. Lokalizacja dawnej linii jest wciąż dobrze widoczna - to w sporej części wspomniana już ulica Polna.
Zdjęcie po katastrofie
Z opisu planu i analizy obiektów widocznych na archiwalnym zdjęciu wyłania się szerszy obraz zakładu przemysłowego. Widzimy wiele obiektów, dużą halę, obok ceglany komin będący jednocześnie wsparciem zabudowanego wokół zbiornika na wodę, sporo infrastruktury, w tym np. wielki stalowy nitowany zbiornik na oleiste impregnaty do drewna (były również zbiorniki podziemne), kilka bocznic kolejowych, obok trak wycinający podkłady, budynek kotłowni do wytwarzania pary niezbędnej do impregnacji termicznej, magazyn węgla, studnie, stajnie, pomieszczenia socjalne i wiele innych obiektów. To był duży zakład, na wielu różnych przedwojennych mapach miasta nazywany najczęściej "Rütgerswerke".
Napisz komentarz
Komentarze