Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 13 grudnia 2025 17:56
Reklama BMM

Pociągi wrócą na trasy w całym regionie. Trwa ogromny projekt rewitalizacji nieczynnych linii kolejowych

Jednym z głównych priorytetów Samorządu Województwa Dolnośląskiego jest walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Dlatego w całym regionie przejmowane są nieczynne, często od kilkudziesięciu lat, linie kolejowe. Kolejny krok to ich rewitalizacja i przywracanie na nich połączeń pasażerskich. Następne linie zostaną oddane do użytku już w grudniu.
Pociągi wrócą na trasy w całym regionie. Trwa ogromny projekt rewitalizacji nieczynnych linii kolejowych
Samorząd województwa przywraca nieczynne linie kolejowe. Obsługują je nowoczesne i komfortowe pociągi KD
Podziel się
Oceń

Celem tego ambitnego i niespotykanego w skali kraju projektu Samorządu Województwa Dolnośląskiego jest udostępnienie mieszkańcom regionu możliwości korzystania z transportu kolejowego wszędzie tam, gdzie jest to możliwe między innymi do realizacji codziennych przejazdów do pracy czy szkoły. Lepsza dostępność siatki połączeń kolejowych z pewnością zachęci także turystów do zwiedzania Dolnego Śląska poruszając się właśnie pojazdami regionalnego przewoźnika.

- Sukces przywróconych i uruchomionych już linii pokazuje, że mieszkańcy regionu chętnie poruszają się po nim komunikacją zbiorową, zwłaszcza pociągami, jeśli mają taką możliwość. Tabor Kolei Dolnośląskich jest nowoczesny, wygodny i ekologiczny. Podróżuje się nimi komfortowo i szybko – pociągi nie stoją w korkach i czas przejazdu jest znacznie krótszy, niż w przypadku jazdy samochodem. Za cel postawiliśmy sobie eliminację wykluczenia transportowego na Dolnym Śląsku. I cel ten konsekwentnie realizujemy przywracając do użytku kolejne linie kolejowe – mówi Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.

Samorząd Województwa Dolnośląskiego przejmuje od państwa ponad dwadzieścia linii kolejowych na terenie całego regionu - to w sumie ponad 300 km.

Chocianów wraca na kolejową mapę Polski

Od grudnia mieszkańcy północy województwa po 22 latach odzyskają połączenie między Chocianowem a Legnicą. Zakończona została modernizacja linii nr 303 i 316.

Przywrócenie połączeń kolejowych do Chocianowa to efekt wielu rozmów, a także zaangażowania ze strony gminy. Dzięki tej inwestycji blisko ośmiotysięczny Chocianów uzyska bezpośrednie połączenie z Legnicą, Wrocławiem i innymi miejscowościami na Dolnym Śląskumówi Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.Na Dolnym Śląsku trwa największy w Polsce projekt rewitalizacji linii kolejowych. Przejmujemy lokalne linie kolejowe w celu ich rewitalizacji oraz ponownego uruchomienia połączeń. Łączymy miasta w regionie, aby ułatwić mieszkańcom codzienną komunikację. Regionalna kolej dosłownie otwiera okno na świat – dodaje.

Koleją niedługo dojedziemy m.in. do Karpacza, skąd zaczyna się wiele szlaków pieszych na Śnieżkę. Fot. Szymon Balic

W relacji Legnica – Chocianów w pierwszym okresie realizacji pojedzie 6-8 par pociągów. Pasażerowie z Chojnowa i Chocianowa dojadą również do Wrocławia. Wraz ze wzrostem liczby podróżnych, oferta przewozowa będzie systematycznie rozwijana i dostosowana do potrzeb mieszkańców regionu. Trasę obsłużą pociągi Kolei Dolnośląskich, które umożliwią mieszkańcom codzienny dojazd do miejsc pracy czy szkoły.

Pociągi po latach wracają w różne zakątki województwa

Samorząd Województwa Dolnośląskiego przejął już od PKP praktycznie wszystkie z zaplanowanych ponad dwudziestu linii kolejowych na terenie całego regionu.

Dzięki temu projektowi pociągi pasażerskie po około 40 latach znów zaczęły jeździć z Dzierżoniowa do Bielawy. W niedalekiej przyszłości, po długiej przerwie, koleją dojedziemy także m.in. do położonego u stóp Śnieżki Karpacza, Karkonoskiego Parku Narodowego, Parku Narodowego Gór Stołowych, uzdrowisk: Lądka-Zdroju, Świeradowa-Zdroju, czy Przerzeczyna-Zdroju, a także twierdzy w Srebrnej Górze oraz wielu pięknych pałaców na terenie Dolnego Śląska.

- Projekt ten jest bardzo ambitny i tworzony z myślą o Dolnoślązakach. Dzięki niemu docelowo skomunikujemy w obrębie województwa jak najwięcej miejscowości, przez co zwiększymy możliwości dostępności do rynku pracy oraz podniesiemy potencjał turystyczny obszarów już atrakcyjnych turystycznie lecz nieco zapomnianych – mówi Anna Michalska, radna Sejmiku Województwa Dolnośląskiego.

Lepsza dostępność siatki połączeń kolejowych z pewnością zachęci także turystów do zwiedzania regionu poruszając się właśnie pociągami. Wśród linii przejmowanych w ramach tego ogromnego i ambitnego projektu Samorządu Województwa znalazły się m.in.: 310 Kobierzyce – Piława Górna, 319 Kondratowice – Łagiewniki, 335 Henryków – Ciepłowody.

Różnorodne działania Kolei Dolnośląskich 

Od 4 września Koleje Dolnośląskie uruchomiły autobusową komunikację zastępczą na trasie z Kłodzka do Stronia Śląskiego i Lądka-Zdroju. Do czasu powrotu połączeń kolejowych, do obu tych turystycznych miejscowości podróżni łatwo i komfortowo dotrą autobusem.

Do czasu powrotu pociągów, z Kłodzka do Stronia Śląskiego i Lądka-Zdroju podróżni pojadą autobusową komunikacją zastępczą

Pojazdy są skomunikowane z pociągami, które zatrzymują się w Kłodzku – przystanki autobusowe zostały uwzględnione w kolejowym rozkładzie jazdy. Podróżni wygodnie mogą też kupić jeden bilet na całą podróż, np. przez intrnet. Trasę obsługują nowoczesne, niskopodłogowe autobusy. Jest w nich możliwość przewożenia wózków lub rowerów.

Od grudnia Koleje Dolnośląskie przejmą także część przewozów pasażerskich na trasie Wrocław Główny – Brzeg Dolny – Wołów do Ścinawy oraz w relacji do Głogowa. Będzie to 5 par pociągów dziennie: w godzinach porannych, okołopołudniowych i popołudniowych umożliwiających komfortowy dojazd m.in. do pracy czy szkoły oraz powrót do domu. Na trasie wciąż będą jeździły także pociągi POLREGIO.


 


Napisz komentarz

Komentarze

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: jarek.wTreść komentarza: sytuacjatakabedziewurzedzie,dotad,dopukiradni/wwiekszosci/bedakundelkamistajszczyka.jedyniewmiareodwaznymjestpanRygielskizkolegami.taktrzymac.Apan,panieBabskijestjuzchybatadzialalnosciazmeczonyData dodania komentarza: 13.12.2025, 16:45Źródło komentarza: Przemysław Olechowski odwołany z funkcji prezesa CSiR. Jest tymczasowy następcaAutor komentarza: lechiznajomiTreść komentarza: panieburmistrz,toilejeszczeosobzotoczeniaGrzedowczekanaintratnestanowiskaodpana?/Bez/Radnizacowybierzeciepieniadze,prawdajest,zejestescieleniamiidarmozjadami.trzebazastanawiacsiejuz,niestetynadreferendumData dodania komentarza: 13.12.2025, 16:19Źródło komentarza: Przemysław Olechowski odwołany z funkcji prezesa CSiR. Jest tymczasowy następcaAutor komentarza: :)Treść komentarza: Wyleciał człowiek niezależny... pod byle pretekstem. Pan Olechowski robił dobrą robotę. Teraz wsadzą kolejną miejscową miernotę i będzie git. Ważne, żeby kasa z miasta szła tam gdzie ma iść. Układ jelczański działa dalej.Data dodania komentarza: 13.12.2025, 14:02Źródło komentarza: Przemysław Olechowski odwołany z funkcji prezesa CSiR. Jest tymczasowy następcaAutor komentarza: GosiaTreść komentarza: Krzysiu Ty tam nie pasujesz, wracaj na Orlenik tam bardziej się przydasz😅Data dodania komentarza: 13.12.2025, 13:05Źródło komentarza: Oddali hołd wszystkim, którzy nie wyrzekli się wartości, jakie tworzą fundament wolnego społeczeństwaAutor komentarza: RedaktorTreść komentarza: Dziękuję za korektę - czyli ktoś te komentarze jednak czyta.. :-)Data dodania komentarza: 13.12.2025, 12:50Źródło komentarza: Najpierw zwolnienia, teraz sprzedają zakład za niemal 27 mln zł!Autor komentarza: RedaktorTreść komentarza: Przykra informacja. Trudny czas dla pracowników. Trudno się uśmiechać w takiej Polsce... Do tego artykuł z błędami: "pojawiła się oferta kupna terenu po zakładzie.." - jeśli już to oferta sprzedaży terenu.. itd.Data dodania komentarza: 13.12.2025, 10:59Źródło komentarza: Najpierw zwolnienia, teraz sprzedają zakład za niemal 27 mln zł!
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama
Reklama