Oławianka została oszukana przez właściciela sklepu internetowego, który wystawił na stronie internetowej książki do sprzedaży. Kobieta zamówiła kilka egzemplarzy, po czym wpłaciła pieniądze na wskazane konto. Nie otrzymała ani książek, ani zwrotu pieniędzy.
Co kilka miesięcy do redakcji piszą osoby z naszego powiatu, które zamówiły towar przez Internet i zostały oszukane. To jeden z takich przykładów - tu mieszkanka straciła prawie 1800 złotych:
- Przytoczony przypadek nie jest odosobniony. Coraz więcej ludzi korzysta z możliwości robienia zakupów przez Internet. Aby zakupy przebiegały w sposób wygodny i bezpieczny należy pamiętać o podstawowych zasadach - mówi podinsp. Alicja Jędo z KPP w Oławie
1. Sprawdź opinie o sprzedawcy. Sprawdź w sieci jak sprzedawca i jego sklep został oceniony i ile jest tych opinii. Zwróć uwagę czy opinie są konkretne, czy uwiarygadniają, że komentujący faktycznie nabył dany towar.
2. Sprawdź dane kontaktowe i identyfikacyjne sprzedawcy. Prawo wymaga od sprzedawców podania pełnych danych rejestrowych przedsiębiorcy. Brak numeru telefonu, adresu e-mail lub adresu firmy powinien być sygnałem ostrzegawczym i wzmóc Twoją czujność. Warto czasem skorzystać z dogodnej formy kontaktu i zapytać o szczegóły kupowanego towaru.
3. W przypadku mniejszych serwisów sprawdzaj bardziej szczegółowo ich wiarygodność, historię i opinie na rynku.
4. Sprawdź regulamin i zasady zwrotów konkretnych towarów. Sprzedający ma obowiązek opublikować regulamin określający szczegółowe zasady zawierania umowy przez Internet. Sprawdź czy taki dokument istnieje, czy jest czytelny i zrozumiały. Prawo daje Ci możliwość zwrotu zakupionych towarów – możesz w ciągu 10 dni bez konieczności podawania powodu odstąpić od umowy (produkt trzeba odesłać w ciągu kolejnych 14 dni). Sprawdź czy sprzedawca nie utrudnia wykonania Twojego prawa regulaminem lub procedurami dokonywania zwrotów.
5. Sprawdź czy transmisja danych odbywa się w bezpiecznym połączeniu (protokół SSL). Gdy wypełniasz formularze z danymi, sprawdź, czy w przeglądarce na początku adresu witryny widnieje “https” zamiast “http”. Szukaj symbolu kłódki, oznaczającej bezpieczne połączenie, aby osoby trzecie nie mogły uzyskać dostępu do przesyłanych danych.
6. Sprawdź wybór różnych metod płatności. Jeżeli ktoś żąda płatności z góry i podaje dane wyłącznie jednej opcji płatności, skorzystanie z niej może być ryzykowne. Godne zaufania serwisy zazwyczaj oferują różne opcje płatności, z których najpopularniejsze to karta kredytowa oraz szybkie, bezpośrednie płatności za pośrednictwem różnych banków. Operatorzy płatności, którzy obsługują sprzedawców internetowych często oferują dodatkowe programy ochrony kupujących.
7. Czytaj dokładnie ofertę wystawców na serwisach aukcyjnych i ogłoszeniowych. Gdy kupujesz na platformach transakcyjnych lub ogłoszeniowych, zawsze dokładnie czytaj treść oferty oraz stronę “o mnie” danego sprzedawcy. Osoby prywatne często umieszczają w tych opisach swoje własne, szczegółowe zasady sprzedaży, jak np. czas dostawy, który może być liczony dopiero od czasu zaksięgowania wpłaty na koncie sprzedawcy, a nie na koncie systemu płatności.
8. Na zakończenie wyloguj się. Po zakończeniu czynności związanych z obsługą konta koniecznie się wyloguj, aby osoby postronne nie uzyskały do niego dostępu.
9. Napisz swój komentarz po każdej transakcji. Wystawianie komentarza lub opinii po transakcji jest bardzo ważne. Pamiętaj, że pochlebne opinie lub ostrzeżenia są dla innych równie cenne, jak dla Ciebie. Dlatego warto poświęcić dwie minuty.
10. Zachowaj korespondencję ze sprzedawcą. Do czasu zakończenia całości transakcji sukcesem i zadowolenia z otrzymanego towaru, na wszelki wypadek zachowaj całość korespondencji elektronicznej ze sprzedawcą.
Napisz komentarz
Komentarze