Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 07:17
Reklama
Reklama

Dolny Śląsk to dziś infrastrukturalne serce Europy!

W stolicy Dolnego Śląska debatowali dziś najważniejsi decydenci z branży kolejowej - ministrowie i prezesi spółek kolejowych całej Unii Europejskiej. Wydarzenie zorganizowano w ramach polskiej prezydencji w Unii Europejskiej, a gospodarzem spotkania był marszałek Paweł Gancarz. - Dziś Dolny Śląsk to nie tylko infrastrukturalne serce Polski, ale całej Europy - mówił marszałek, otwierając wydarzenie.
  • Źródło: Koleje Dolnośląskie
Podziel się
Oceń

Podczas konferencji, która odbyła się 29 kwietnia we Wrocławiu, miały miejsce debaty dotyczące przyszłości i rozwoju siatki kolejowej w Unii Europejskiej. Wśród gości nie zabrakło ministrów infrastruktury całej Wspólnoty.

Dolny Śląsk jest infrastrukturalnym sercem Polski, skutecznie od lat inwestujemy w kolej i nasz sukces widać nie tylko w kraju, ale także poza jego granicami. Oprócz remontów, rewitalizacji i zakupów nowych pociągów pracujemy też nad wspólnym biletem na wszystkie środki transportu w regionie. To wszystko robimy z myślą o mieszkańcach regionu – mówi Paweł Gancarz, marszałek województwa dolnośląskiego.

Dolny Śląsk został wybrany gospodarzem tego spotkania nieprzypadkowo – jak podkreślał minister infrastruktury Dariusz Klimczak, sukces kolei w naszym województwie może służyć za przykład, jak jej dobra organizacja może zmienić nawyki mieszkańców i przekonać do wyboru transportu publicznego. Na Dolnym Śląsku kursują najszybsze pociągi regionalne w Polsce, do sieci kolejowej w ostatnich latach włączono miejscowości, w których żyje ponad 200 tys. osób. Liczba korzystających z usług Kolei Dolnośląskich w ostatnich dziesięciu latach wzrosła z pięciu do blisko dwudziestu pięciu milionów osób rocznie.

Dziś, ze względu na rangę naszego spotkania, możemy śmiało stwierdzić, że Dolny Śląsk i Wrocław są europejskimi stolicami kolei. Gościmy tu ponad 20 delegacji rządowych, a także gości z najważniejszych unijnych instytucji oraz ekspertów branży kolejowej. Podczas paneli mówiliśmy o przyszłości i roli kolei w Polsce i Unii Europejskiej – mówi Dariusz Klimczak. – Rozmawialiśmy o tematach niezwykle aktualnych, m.in. czekamy na odpowiedź od naszych partnerów z Austrii i Słowenii w sprawie połączenia Warszawa - Rijeka – dodaje minister.

Coraz więcej biletów kolejowych w Polsce sprzedawanych jest online. Niektóre spółki kolejowe notują już ponad 50 proc. sprzedaż biletów przez internet. Rocznie z kolei w Polsce korzysta już ponad pół miliarda pasażerów, a odsetek na jednego mieszkańca w poszczególnych województwach Polski dochodzi już do ponad 10 podróży rocznie. Oznacza to, że jako kraj zaczynamy podwyższać europejskie średnie.

Nieprzypadkowo spotykamy się na Dolnym Śląsku, który w skali Polski odniósł największy sukces w ostatnich 15 latach jeśli chodzi o nowe pociągi, rozwój liczby połączeń i wzrost liczby pasażerów – mówi Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej.

Jeden z paneli dyskusyjnych dotyczył przyszłości szybkich kolei w Polsce, a debatowano o utworzeniu m.in. szybszego połączenia z Warszawy do Wrocławia.

Wpięcie Kolei Dużych Prędkości do Wrocławia Głównego od strony Łodzi, Sieradza i Kępna będzie szansą na blisko dwukrotne skrócenie czasu przejazdu między stolicą a trzecim największym miastem w Polsce. To ogromna szansa do tego, by wreszcie Wrocław uzyskał dedykowaną linię kolejową do Warszawy, ale też umożliwi dalszy rozwój siatki połączeń regionalnych Dolnego Śląska, szczególnie w jego wschodniej części: do Oławy, Oleśnicy, Sycowa czy Międzyborza – podkreśla Michał Rado, wicemarszałek Dolnego Śląska odpowiedzialny w nim za kolej.

W trakcie konferencji poruszono także kwestie finansowania inwestycji, innowacji technologicznych w kolei oraz roli transportu szynowego w polityce mobilności miejskiej i regionalnej. Ważnym elementem była również perspektywa budowy w Polsce kolei dużych prędkości, oraz rozwój towarowego transportu kolejowego. Wydarzenie zakończyła debata ekspertów oraz przedstawicieli operatorów kolejowych. Konferencja stanowi ważny krok w budowaniu partnerstwa na rzecz nowoczesnego, efektywnego i konkurencyjnego transportu kolejowego w Polsce.


Napisz komentarz

Komentarze

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: KpinaTreść komentarza: zbiórka darów, zbiórka na grzejniki, a Frischmann lekką ręką wywala 120 tys. na ławkęData dodania komentarza: 4.12.2025, 19:06Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniakówAutor komentarza: Oława OKTreść komentarza: Marek co się z tobą na wyrabiało ???Data dodania komentarza: 4.12.2025, 18:25Źródło komentarza: Jak zmienił się klimat w Oławie i co nas czekaAutor komentarza: RafałTreść komentarza: Jak kler odejdzie od polityki to może wrócę do kościoła i zaczne się spowiadać w konfesionaleData dodania komentarza: 4.12.2025, 15:52Źródło komentarza: Wyspowiadaj się na dworcu kolejowymAutor komentarza: NataTreść komentarza: Robicie z Powiatu niepotrzebny Babilon i nie pozwalacie obywatelom, tj. Mieszkańcom dołożyć cegiełki na pomoc chorym i ubogim. Mam tego dość!!!!!!!!Data dodania komentarza: 4.12.2025, 15:16Źródło komentarza: Rusza akcja "Podziel się z potrzebującymi"Autor komentarza: WalerianTreść komentarza: Do czego może być przydatny ten dokument? To sztuka dla sztuki. Czy mamy zrezygnować z przemysłu i wrócić do rolnictwa i upraw bo to jest najmniej szkodliwa działalność. Chociaż nie do końca, bo najlepiej to lasy posadzić. Co szary mieszkaniec ma do powiedzenia? Wszyscy widzimy że klimat się zmienia, ale przyczyny mogą być różne. Może to być proces naturalny, a może jednak działalność człowieka.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:28Źródło komentarza: Jak zmienił się klimat w Oławie i co nas czekaAutor komentarza: ObserwatorTreść komentarza: Dziwie się że nie zmieniliście jeszcze nazwy na tuDrabiński...Data dodania komentarza: 4.12.2025, 13:33Źródło komentarza: Radny powiatowy zwrócił się do burmistrza Oławy o zawieszenie tego postepowania
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama
Reklama