Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 12 września 2025 23:14
Reklama Hipol
Reklama
Reklama

Jak Polki i Polacy podchodzą do kupowania ubrań?

Z danych aplikacji MojaGazetka.com jasno wynika, że ponad połowa z nas często staje przed dylematem: „nie mam się w co ubrać”, a mimo to aż 56% wciąż nie wie, czym jest szafa kapsułowa. Przeczytaj i dowiedz się m.in. dlaczego warto (lub nie) skomponować w końcu swoją własną, minimalistyczną garderobę!
Moja Gazetka
Idea kapsułowej garderoby narodziła się w latach 70.
Podziel się
Oceń

Świadomość i gotowość

Idea kapsułowej garderoby narodziła się w latach 70. Jej idea stawia na ponadczasowe fasony i wysoką jakość tkanin.

Reklama

Chociaż 56% badanych nie kojarzyło nazwy „szafa kapsułowa”, to po przedstawieniu definicji 55% z nich przyznało, że wcześniej zetknęło się z tą koncepcją.

Co więcej, 72,4% respondentów zadeklarowało, że ich garderoby w pełni lub przynajmniej częściowo spełniają jej warunki. A 67,5 % deklaruje, że chciałoby u siebie w pełni wdrożyć ten model ubioru.

Zdecydowana większość respondentów dostrzega kluczowe zalety posiadania szafy kapsułowej. Największa grupa (64%) ceni w niej ograniczenie bałaganu w garderobie i sprawniejsze dobieranie stylizacji (56%).

Nawyki i zakupowe grzeszki

Zwyczaje zakupowe często mieszczą się gdzieś pomiędzy rozsądnymi wyborami, a uleganiu pokusom. Z pewnością można uznać to za wyzwanie w dążeniu do kapsułowej dyscypliny.

Wielu z nas wciąż nie rezygnuje ze spontanicznych wyjść do galerii czy buszowania online, co może podcinać skrzydła zamiarom minimalistycznych zmian.

Większość, bo 50% respondentów przyznaje, że często planuje zakupy, ale pozostawia sobie przestrzeń na impulsywne zakupy. 22% rzadko planuje zakupy odzieżowe, 12% nie robi tego nigdy!

Wolimy kupować częściej czy lepiej?

Większość z nas wciąż kupuje ubrania sezonowo – 55% ankietowanych idzie na shopping zwykle kilka razy w roku, a kolejno 18% i 12% robi to raz albo kilka razy w miesiącu!

Dla kontrastu rzadziej niż raz w roku odzież kupuje 9% respondentów.

Ulubione miejsca na zakupy

Mimo digitalizacji zakupów nie rezygnujemy z tradycyjnych miejsc – centra handlowe i galerie cieszą się podobnym zainteresowaniem (57%), co sklepy internetowe (40,5%) i platformy zakupowe (21%) razem.

W tych 21% mieści się także platforma Vinted, na której kupić można głównie odzież używaną. Ubrania z drugiej ręki stacjonarnie kupuje natomiast 28%.

Czemu w ogóle kupujemy nowe ubrania?

Powody zakupów bywają różne – począwszy od promocji (53%), przez zużycie (50%), aż po chęć eksperymentu z trendami. Wiele decyzji rodzi się z realnej potrzeby, ale impulsywne sięganie po wieszaki też wciąż ma się dobrze.

A co jest ważne dla konsumentów? Cena i dopasowanie do własnego stylu dominują wśród odpowiedzi (kolejno 69% i 53%), jednak niedaleko za nimi są jakość czy możliwość przymierzenia.

Decyzje zakupowe kształtują media – od papierowych gazetek po influencerki na Instagramie. Najwięcej, bo 42% ankietowanych, czerpie wiedzę ze stron i aplikacji konkretnych sklepów, a 38% przegląda w tym celu gazetki promocyjne.

Wydatki na odzież

Finanse to kluczowy argument przy podejmowaniu decyzji o wymianie garderoby. Aż 63% ankietowanych uważa, że ten model pomaga wydawać mniej na odzież. Kolejne 28% nie ma jeszcze wyrobionego zdania, a zaledwie 9% uważa, że to bardziej kosztowne rozwiązanie.

Skoro 69% respondentów najwyżej ceni sobie, nomen omen, cenę, można założyć, że ich wydatki na odzież są umiarkowane. Czy tak jest naprawdę?

Średnia kwota, jaką respondenci wydają rocznie na swoje ubrania, to 1514 zł. Jednak dominanta, czyli najczęściej podawana wartość, to już 500 zł. Znalazły się także osoby, które deklarowały wydatki na poziomie 10000 czy 20000 zł.

Szeroki rozrzut w deklaracjach pokazuje jednak, jak różne mogą być indywidualne podejścia do kupowania odzieży.

Dlaczego nie?

Wyżej pisaliśmy, że jedynie ok. 10% ankietowanych nie interesuje posiadanie szafy kapsułowej. Najczęściej wskazywanymi przeszkodami były przekonanie o wysokiej cenie takiego przedsięwzięcia (36%) oraz brak czasu na staranne zaplanowanie garderoby (30%). Dalej plasowały się m.in. niedostateczna wiedza, wymagania zawodowe, a także konieczność częstszego prania.

Demografia

Ankietę wypełniły głównie kobiety (82 %), a mężczyźni stanowili mniejszość (16%), co pokazuje, że temat ankiety zdecydowanie silniej rezonuje wśród pań.

Minimalizm w modzie to nie tylko estetyka, ale i narzędzie oszczędzania czasu i pieniędzy. Nasze dane pokazują, że 67,5 % osób jest gotowych wdrożyć szafę kapsułową w swoich garderobach. Praktyczne poradniki mogą w tym pomóc, dlatego przeczytaj jeszcze nasz drugi artykuł: https://mojagazetka.com/blog/przepis-na-szafe-kapsulowa

Szczegóły badania

Ankieta została przeprowadzona na grupie 163 użytkowników aplikacji Moja Gazetka.

O Mojej Gazetce

Moja Gazetka jest darmową aplikacją gromadzącą najnowsze gazetki promocyjne oraz jedną z najpopularniejszych aplikacji zakupowych w Polsce. Współpracujemy z ponad 80 sieciami handlowymi, zapewniając im możliwość dotarcia z ofertą do stale rosnącej grupy świadomych konsumentów. 


Napisz komentarz

Komentarze

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: gośćTreść komentarza: Ładna Wiola i Tomek dbają tylko o to żeby im było dobrze,Dbają tylko o siebie.Data dodania komentarza: 12.09.2025, 21:07Źródło komentarza: Mieszkaniec dopytuje, bo wciąż ciemnoAutor komentarza: ObserwatorTreść komentarza: ale został zalany, przez geniuszy z ratusza, bo nikt nie wpadł na pomysł, że jak wyłączą pompy od deszczówki to z kanalizacji burzowej się woda cofnie, a wystarczyło podłączyć agregat i zatkać studzienki workamiData dodania komentarza: 12.09.2025, 20:18Źródło komentarza: Zwierzyniec - piękny i... zapomnianyAutor komentarza: LudwikTreść komentarza: Ale kiedyś powinno się powiedzieć dosyć tej pomocy, stań wreszcie na własne nogi i przestań żądać i otwierać rękę. Najwyższa pora, aby pomyśleć o własnym kraju i o własnych obywatelach. Taka mała ciekawostka - Unia z naszych pieniędzy wywaliła około 480 miliardów Euro na UK (od początku wojny); nikt z tamtego rządu nie chce się z tych pieniędzy rozliczyć.Data dodania komentarza: 12.09.2025, 19:40Źródło komentarza: Zmęczeni pomaganiem, z głową pełną obaw o przyszłośćAutor komentarza: Taka prawdaTreść komentarza: Zwierzyniec w zeszłym roku cały zalany,a nawet po większym deszczu jest problem. Ja rozumiem, że mieszkańcy Zwierzyńca czują się pominięci,bo lepiej się wydaje na ławki po 100 tysięcy, albo donice na moście,ale burmistrz tam kasy nie wyłoży .Data dodania komentarza: 12.09.2025, 19:30Źródło komentarza: Zwierzyniec - piękny i... zapomnianyAutor komentarza: JacapracaTreść komentarza: Na gorszego, ale z klucza BBS. Kasy zabrakło mu już w czerwcu, bo miasto dokładało, w dodatku źle odnosi się do seniorów.Data dodania komentarza: 12.09.2025, 19:12Źródło komentarza: Mieszkaniec dopytuje, bo wciąż ciemnoAutor komentarza: NataTreść komentarza: Sprawiedliwość musi być!!!Data dodania komentarza: 12.09.2025, 18:33Źródło komentarza: Upamiętnią zesłanych na Syberię
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama