Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 08:59
Reklama
Reklama

Jak Polki i Polacy podchodzą do kupowania ubrań?

Z danych aplikacji MojaGazetka.com jasno wynika, że ponad połowa z nas często staje przed dylematem: „nie mam się w co ubrać”, a mimo to aż 56% wciąż nie wie, czym jest szafa kapsułowa. Przeczytaj i dowiedz się m.in. dlaczego warto (lub nie) skomponować w końcu swoją własną, minimalistyczną garderobę!
Moja Gazetka
Idea kapsułowej garderoby narodziła się w latach 70.
Podziel się
Oceń

Świadomość i gotowość

Idea kapsułowej garderoby narodziła się w latach 70. Jej idea stawia na ponadczasowe fasony i wysoką jakość tkanin.

Chociaż 56% badanych nie kojarzyło nazwy „szafa kapsułowa”, to po przedstawieniu definicji 55% z nich przyznało, że wcześniej zetknęło się z tą koncepcją.

Co więcej, 72,4% respondentów zadeklarowało, że ich garderoby w pełni lub przynajmniej częściowo spełniają jej warunki. A 67,5 % deklaruje, że chciałoby u siebie w pełni wdrożyć ten model ubioru.

Zdecydowana większość respondentów dostrzega kluczowe zalety posiadania szafy kapsułowej. Największa grupa (64%) ceni w niej ograniczenie bałaganu w garderobie i sprawniejsze dobieranie stylizacji (56%).

Nawyki i zakupowe grzeszki

Zwyczaje zakupowe często mieszczą się gdzieś pomiędzy rozsądnymi wyborami, a uleganiu pokusom. Z pewnością można uznać to za wyzwanie w dążeniu do kapsułowej dyscypliny.

Wielu z nas wciąż nie rezygnuje ze spontanicznych wyjść do galerii czy buszowania online, co może podcinać skrzydła zamiarom minimalistycznych zmian.

Większość, bo 50% respondentów przyznaje, że często planuje zakupy, ale pozostawia sobie przestrzeń na impulsywne zakupy. 22% rzadko planuje zakupy odzieżowe, 12% nie robi tego nigdy!

Wolimy kupować częściej czy lepiej?

Większość z nas wciąż kupuje ubrania sezonowo – 55% ankietowanych idzie na shopping zwykle kilka razy w roku, a kolejno 18% i 12% robi to raz albo kilka razy w miesiącu!

Dla kontrastu rzadziej niż raz w roku odzież kupuje 9% respondentów.

Ulubione miejsca na zakupy

Mimo digitalizacji zakupów nie rezygnujemy z tradycyjnych miejsc – centra handlowe i galerie cieszą się podobnym zainteresowaniem (57%), co sklepy internetowe (40,5%) i platformy zakupowe (21%) razem.

W tych 21% mieści się także platforma Vinted, na której kupić można głównie odzież używaną. Ubrania z drugiej ręki stacjonarnie kupuje natomiast 28%.

Czemu w ogóle kupujemy nowe ubrania?

Powody zakupów bywają różne – począwszy od promocji (53%), przez zużycie (50%), aż po chęć eksperymentu z trendami. Wiele decyzji rodzi się z realnej potrzeby, ale impulsywne sięganie po wieszaki też wciąż ma się dobrze.

A co jest ważne dla konsumentów? Cena i dopasowanie do własnego stylu dominują wśród odpowiedzi (kolejno 69% i 53%), jednak niedaleko za nimi są jakość czy możliwość przymierzenia.

Decyzje zakupowe kształtują media – od papierowych gazetek po influencerki na Instagramie. Najwięcej, bo 42% ankietowanych, czerpie wiedzę ze stron i aplikacji konkretnych sklepów, a 38% przegląda w tym celu gazetki promocyjne.

Wydatki na odzież

Finanse to kluczowy argument przy podejmowaniu decyzji o wymianie garderoby. Aż 63% ankietowanych uważa, że ten model pomaga wydawać mniej na odzież. Kolejne 28% nie ma jeszcze wyrobionego zdania, a zaledwie 9% uważa, że to bardziej kosztowne rozwiązanie.

Skoro 69% respondentów najwyżej ceni sobie, nomen omen, cenę, można założyć, że ich wydatki na odzież są umiarkowane. Czy tak jest naprawdę?

Średnia kwota, jaką respondenci wydają rocznie na swoje ubrania, to 1514 zł. Jednak dominanta, czyli najczęściej podawana wartość, to już 500 zł. Znalazły się także osoby, które deklarowały wydatki na poziomie 10000 czy 20000 zł.

Szeroki rozrzut w deklaracjach pokazuje jednak, jak różne mogą być indywidualne podejścia do kupowania odzieży.

Dlaczego nie?

Wyżej pisaliśmy, że jedynie ok. 10% ankietowanych nie interesuje posiadanie szafy kapsułowej. Najczęściej wskazywanymi przeszkodami były przekonanie o wysokiej cenie takiego przedsięwzięcia (36%) oraz brak czasu na staranne zaplanowanie garderoby (30%). Dalej plasowały się m.in. niedostateczna wiedza, wymagania zawodowe, a także konieczność częstszego prania.

Demografia

Ankietę wypełniły głównie kobiety (82 %), a mężczyźni stanowili mniejszość (16%), co pokazuje, że temat ankiety zdecydowanie silniej rezonuje wśród pań.

Minimalizm w modzie to nie tylko estetyka, ale i narzędzie oszczędzania czasu i pieniędzy. Nasze dane pokazują, że 67,5 % osób jest gotowych wdrożyć szafę kapsułową w swoich garderobach. Praktyczne poradniki mogą w tym pomóc, dlatego przeczytaj jeszcze nasz drugi artykuł: https://mojagazetka.com/blog/przepis-na-szafe-kapsulowa

Szczegóły badania

Ankieta została przeprowadzona na grupie 163 użytkowników aplikacji Moja Gazetka.

O Mojej Gazetce

Moja Gazetka jest darmową aplikacją gromadzącą najnowsze gazetki promocyjne oraz jedną z najpopularniejszych aplikacji zakupowych w Polsce. Współpracujemy z ponad 80 sieciami handlowymi, zapewniając im możliwość dotarcia z ofertą do stale rosnącej grupy świadomych konsumentów. 


Napisz komentarz

Komentarze

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: ObserwatorTreść komentarza: To miasto nie ma gospodarza, jakby miał odrobinę honoru to podałby się do dymisji i oddał pobrane wynagrodzenie.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 07:47Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniakówAutor komentarza: JacekTreść komentarza: Składam należne gratulacje! Dodam, że Rowerem przez Jelcz w ubiegłym roku doceniło talent Wojtka Ganczarka organizując odsłonięcie jego gwiazdy w dębińskiej alei. Gratuluję również rodzicom, którzy wychowali tak zdolnego człowieka! Oboje, przez długie lata związani są ze szkolnictwem. A my? cóż, pozostaje nam cieszyć się, że Wojtek Ganczarek w tak piękny sposób rozsławia nasze miasto!Data dodania komentarza: 5.12.2025, 06:31Źródło komentarza: Wojciech Ganczarek z Grand Prix Festiwalu HumanDOCAutor komentarza: MelomanTreść komentarza: Prawdziwa uczta dla miłośnika muzyki barokowej , wspanialeData dodania komentarza: 5.12.2025, 04:23Źródło komentarza: Wyjątkowy koncert w Sali RycerskiejAutor komentarza: JaTreść komentarza: Zbudujmy kopułę nad miastem i odetnijmy się od reszty świata. To jest moja propozycja. Druga to powieście ten dokument w ratuszu tam gdzie król piechotą chodził. Tylko nie wiem czy starczy kartek dla wszystkich mieszkańców. W końcu wszyscy za to zapłaciliśmy to powinniśmy mieć prawo z tego skorzystać.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 22:50Źródło komentarza: Jak zmienił się klimat w Oławie i co nas czekaAutor komentarza: **Treść komentarza: Teraz jest zimno i biedny dziadek z rowerkiem zamiast chodzika koło 12 /13 chodzi sobie chodnikiem koło zacisznej lub Iwaszkiewicza w kierunku kościoła lub sklepu Społem. Oława. Jest niski szczupły i napewno potrzebuje nowych ciepłych spodni sweterka i kurtki.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 21:37Źródło komentarza: Rusza akcja "Podziel się z potrzebującymi"Autor komentarza: &&Treść komentarza: Może pomożecie dziadkowi, który prawie codziennie ledwo chodzi z rowerkiem w okolicach Iwaszkiewicza zacisznej i Jakuba sklepu oława Wydaje się bardzo potrzebujący.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 21:31Źródło komentarza: Rusza akcja "Podziel się z potrzebującymi"
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama
Reklama