Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 26 lipca 2025 22:55
Reklama
Reklama https://www.mario-web.pl/?fbclid=IwY2xjawKmdmpleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFoU1Vyd1F2VmVBTEJTZXZIAR4R7OQoIiStikie9PkVq_jed6ugpLqCXRABOmzOXsgh5-xjWxRaek2puL_0KA_aem_vRRkult5-xnxh4novgQbiw

Trzeci rok kampanii #PlantHealth4Life: każdy może zostać ambasadorem zdrowia roślin

Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), Komisja Europejska (KE) oraz partnerzy z całej Europy zainaugurowali trzeci rok kampanii #PlantHealth4Life – ogólnoeuropejskiej inicjatywy na rzecz ochrony zdrowia roślin. Celem kampanii jest podnoszenie świadomości społecznej na temat kluczowej roli, jaką zdrowe rośliny odgrywają w ochronie środowiska, wspieraniu gospodarki i codziennym życiu obywateli. Kampania, która rusza w maju 2025 roku, wnosi nową energię i świeże spojrzenie, opierając się na sukcesach i doświadczeniach z dwóch poprzednich edycji. Jej celem jest dalsze pogłębianie zaangażowania społeczeństwa zarówno w krajach Unii Europejskiej, jak i poza jej granicami.
  • Źródło: EFSA
Podziel się
Oceń

Parma, 12 maja 2025 r.

Reklama

Kiedy obywatele rozumieją kluczową rolę, jaką zdrowie roślin odgrywa w ich życiu – od żywności na ich stołach po powietrze, którym oddychają – stają się potężną siłą napędzającą zmiany – wyjaśnia Sylvain Giraud, szef Działu ds. Zdrowia Roślin w Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności (DG SANTE). – Kampania #PlantHealth4Life przypomina, że każdy z nas może zmienić świat na lepszy, pozostając świadomym i podejmując przemyślane decyzje, które pomagają chronić to, co nas wszystkich podtrzymuje.

Roślina to coś więcej – może być także nośnikiem innych żywych organizmów – mówi Giuseppe Stancanelli, szef zespołu ds. oceny ryzyka w zakresie zdrowia roślin w EFSA. – W naszym świecie opartym na wzajemnych powiązaniach rośliny przemieszczają się częściej niż kiedykolwiek wcześniej. Dlatego UE opiera się na naukowej ocenie ryzyka, aby rozpoznawać potencjalne zagrożenia dla zdrowia roślin i zarządzać nimi – chroniąc tym samym nasze środowisko, rolnictwo i bioróżnorodność. Poprzez kampanię #PlantHealth4Life zwiększamy świadomość w całej Europie.

Tegoroczna edycja kampanii #PlantHealth4Life kładzie jeszcze większy nacisk na zaangażowanie, współpracę i aktywny udział obywateli. Inicjatywa łączy partnerów z 26 państw członkowskich UE, pięciu krajów objętych procesem rozszerzenia oraz Szwajcarii, by wspólnie budować świadomość i inspirować do refleksji nad powiązaniami między zdrowiem roślin, stanem środowiska i jakością codziennego życia. Skupiając się na konkretnych działaniach i aktywizacji lokalnych społeczności, kampania zachęca obywateli do dzielenia się wiedzą i inspirowania innych – by wspólnie działać na rzecz ochrony ekosystemów i trwałej gospodarki.

W jaki sposób zdrowie roślin wpływa na nasze życie?

Rośliny to podstawa życia na Ziemi. Stanowią 80% żywności, którą spożywamy, są źródłem pożywienia dla zwierząt hodowlanych, a także oczyszczają powietrze, którym oddychamy. Zdrowe rośliny to również gwarancja obfitych plonów, co bezpośrednio wpływa na dostępność żywności oraz jej ceny dla konsumentów.

Jednak rosnące zagrożenia – takie jak zmiany klimatu, globalny handel i intensywne podróże – wywierają coraz większą presję na zdrowie roślin. Rozprzestrzenianie się agrofagów i chorób roślin może mieć katastrofalne skutki – zarówno gospodarcze, jak i środowiskowe. Przykładem jest trwająca od ponad dekady epidemia bakteryjnego patogenu Xylella fastidiosa, która zniszczyła miliony drzew oliwnych w południowych Włoszech, powodując ogromne straty i zagrożenie dla lokalnej bioróżnorodności oraz gospodarki.

Mimo to wielu obywateli wciąż nie zdaje sobie sprawy z kluczowej roli zdrowia roślin. Celem kampanii #PlantHealth4Life jest nie tylko zwiększenie świadomości na temat zagrożeń, ale także pokazanie, że każdy z nas może mieć wpływ na ich ograniczenie i ochronę wspólnego dobra.

Andrzej Chodkowski, Główny Inspektor Ochrony Roślin i Nasiennictwa w Polsce, apeluje o wspólne działania:
 – Zachęcam wszystkich do dbania o rośliny w swoim otoczeniu. Troszcząc się o nie, wspieramy ekosystemy i możemy cieszyć się ich bujną zielenią. Razem możemy wcielić w życie przesłanie kampanii: „Chroniąc rośliny, chronimy życie!”.

Rozpowszechniaj informacje i zaangażuj się!

Działania każdego Europejczyka są kluczowe dla utrzymania zdrowia roślin. Wszyscy możemy przyczynić się do ochrony naszych ekosystemów i przyszłości naszej planety. Kampania #PlantHealth4Life zachęca do aktywnego udziału, oferując bogaty zestaw materiałów edukacyjnych i narzędzi, które pomagają zrozumieć, jak ważne jest dbanie o zdrowie roślin.

Na stronie internetowej kampanii można znaleźć m.in. materiały prasoweposty do mediów społecznościowychnagrania wideo, które pomogą w łatwy sposób przekazać wiedzę na temat ochrony roślin. Kampania jest otwarta dla wszystkich, szczególnie dla:

  • ciekawskich podróżników, którzy uwielbiają odkrywać świat i przyrodę,
  • ogrodników, którzy pielęgnują rośliny w swoich ogrodach, na balkonach i w domach,
  • rodziców, którzy troszczą się o to, co jedzą ich dzieci,
  • osób zaangażowanych w ochronę społeczności rolniczych, środowiska i bioróżnorodności na rzecz przyszłych pokoleń.

W ramach kampanii organizatorzy ponownie odwiedzą targi, wystawy i szkoły w państwach uczestniczących. Sprawdź krajową stronę internetową kampanii, aby dowiedzieć się, co dzieje się w Twoim kraju, i być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami!

O kampanii

#PlantHealth4Life to opracowana na wniosek Komisji Europejskiej wieloletnia, obejmująca szereg krajów kampania oparta na dogłębnej analizie poglądów oraz zachowań obywateli związanych ze zdrowiem roślin w całej UE. Zakres i zasięg kampanii nadal się rozszerzają, a w 2025 r. dołącza do niej 10 nowych państw: Austria, Bułgaria, Holandia, Rumunia i Włochy przyłączają się do uczestniczących 21 krajów członkowskich UE, do których zaliczają się: Belgia, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Irlandia, Litwa, Łotwa, Malta, Niemcy, Polska, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry. Trzy nowe kraje objęte procesem rozszerzenia: Albania, Bośnia i Hercegowina, Kosowo* oraz Turcja dołączają do Czarnogóry jako członkowie kampanii #PlantHealth4Life wraz ze Szwajcarią.


*Użycie tej nazwy nie wpływa na stanowiska w sprawie statusu Kosowa i jest zgodne z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ 1244(1999) oraz z  opinią Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Deklaracji niepodległości Kosowa.


Napisz komentarz

Komentarze

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

sonobi.com, 4dd284a06a, RESELLER, d1a215d9eb5aee9e
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
Media.net, 8CUTQ396X, DIRECT
video.unrulymedia.com, 926913262, RESELLER

 

<div data-type="_mgwidget" data-widget-id="1768557">

</div>

<script>(function(w,q){w[q]=w[q]||[];w[q].push(["_mgc.load"])})(window,"_mgq");

</script>

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: NataTreść komentarza: On nie zrobił nic złego!!!!!!!!!Data dodania komentarza: 26.07.2025, 19:31Źródło komentarza: Poważne oskarżenia czy oszczerstwa? Wójt: - To pomówienia!Autor komentarza: RedaktorTreść komentarza: Super, że tak fachowo i miło mi to wytłumaczyłeś. Dotychczas myślałam że to Promenada Odrzańska.. ale teraz dzięki tobie już wiem. Fajnie. No ale kto ma jaką wyobraźnię taki ma bulwar...Data dodania komentarza: 26.07.2025, 18:51Źródło komentarza: MINUS za tę ścieżkę rowerowąAutor komentarza: NataTreść komentarza: Skupiacie się na remontach a ignorujecie potrzeby mieszkańców!!!Data dodania komentarza: 26.07.2025, 18:33Źródło komentarza: Co z odrzuconymi projektami do budżetu obywatelskiego? Czasu na odwołanie jest niewiele...Autor komentarza: RafaTreść komentarza: Dla mnie te .... PajacuData dodania komentarza: 26.07.2025, 17:28Źródło komentarza: MINUS za tę ścieżkę rowerowąAutor komentarza: Staszek PorażkaTreść komentarza: Jesteś głupi czy udajesz? Idź na spacer na most odrzański ( ul. Chrobrego) i zrób sobie spacer np. w prawo w stronę Ergisu ul. RybackąData dodania komentarza: 26.07.2025, 17:26Źródło komentarza: MINUS za tę ścieżkę rowerowąAutor komentarza: WiedzącyTreść komentarza: Musicie zrozumieć z kim macie do czynienia. Ci jeżdżący po nocach czują się bezkarni, gdyż podpłacają odpowiednie osoby, dilerzy narkotyków, czy wy nie widzicie co dzieje się na Osiedlu Sobieskiego i w pobliskich wioskach ile tam jest narkotyków. Jedni biorą duże łapówki, inni czują się bezkarni. Łapie się nastolatków i zające wydawane przez dilerów, a temat z każdym złapanym nastolatkiem jest od razu podawany do gazety. Ale dilerzy szaleją po nocach i mają się dobrze. A ci którzy mają ich łapać, biorą łapówki i szybko budują domy i odchodzą na emerytury.Data dodania komentarza: 26.07.2025, 17:25Źródło komentarza: Mają dość "nocnych rajdów" przy dawnym Tesco. Piszą do burmistrza
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama