Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 12:00
Reklama
Reklama

Chopin z bliska

22 października o godzinie 18.00 Centrum Sztuki zaprasza do Ośrodka Kultury przy ul. 11 Listopada na kolejny Wieczór Lisztowski, w którym usłyszymy utwory fortepianowe, które wykona wybitny polski pianista średniego pokolenia, profesor dr hab. Marek Szlezer
Podziel się
Oceń

Fragmenty niezwykle bogatej i ciekawej korespondencji Fryderyka Chopina usłyszymy w doborze i interpretacji Juliusza Adamowskiego.

MAREK SZLEZER urodził się w 1981 roku w Krakowie, naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku lat pięciu. Następnie kontynuował ją w szkołach muzycznych I i II stopnia u Krystyny Adamskiej, Jerzego Łukowicza i Stefana Wojtasa. W latach 1994-2000 pobierał naukę w „Ecole Normale de Musique de Paris „A. Cortot”” we Francji w klasie fortepianu prof. Marcelli Crudeli zakończoną otrzymaniem „Diplome Superieure de Concertiste”. W roku 2004 ukończył studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Ewy Bukojemskiej uzyskując dyplom z odznaczeniem. W tym samym roku otrzymał stypendium królewskie na studia podyplomowe w Chapelle Musicale Reine Elizabeth w Brukseli w klasie A. Rahmana El-Bachy, które ukończył czerwcu 2005 roku z wyróżnieniem otrzymując tytuł „Master after Master”. W roku 2015 otrzymał tytuł doktora habilitowanego. Obecnie prowadzi własną klasę fortepianu na Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie, gdzie jest zatrudniony na stanowisku profesora uczelni.

Jego karierę pianistyczną zainicjowało zdobycie w wieku lat 12 grand prix na IV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Rzymie w 1993. Od tego czasu artysta prowadzi aktywne życie koncertowe w kraju i zagranicą. Był wielokrotnym stypendystą Ministerstwa Kultury, fundacji „A. Roussel” i “Amical” we Francji, “Fundacji Promocji Talentu” oraz Fundacji YAMAHA. Uczestniczył w kursach mistrzowskich m.in.: D. Bashkirova, A. Ciccoliniego, E. Mogilevskiego, V. Banfielda, M. Presslera, D. Merlet, J. Vanden-Eydena i H. Czerny-Stefańskiej. Korzystał również z porad artystycznych Fou Ts’onga oraz Kevina Kennera. Występował pod batutą dyrygentów takich jak: P. Borkowski, Ł. Borowicz, T. Bugaj, W. Czepiel, J.M. Florencio, P. Kotla, M. Nałęcz-Niesiołowski, M. Pijarowski, Z. Rychert, R. Silva, A. Wit, T. Wojciechowski.

Ceniony za swoje interpretacje dzieł Fryderyka Chopina otrzymał m.in I miejsce w konkursie stypendialnym Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie, III na Międzynarodowym Konkursie chopinowskim w Mariańskich Łaźniach, nagrodę specjalną Wydania Narodowego Dzieł Wszystkich Fryderyka Chopina a także wiele innych nagród na renomowanych międzynarodowych konkursach pianistycznych. Jego recital otwierał 56. festiwal chopinowski w Dusznikach Zdroju. Miał także zaszczyt wykonywać recital na oryginalnym fortepianie Chopina w muzeum Collegium Maius Uniwersytetu Jagiellońskiego w noc wejścia Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku. W marcu 2015 roku z okazji 205. rocznicy urodzin kompozytora wystąpił z koncertem w nowojorskiej Carnegie Hall. Ma na swoim koncie liczne światowe i polskie prawykonania utworów współczesnych (m.in. kwartetu Marka Stachowskiego „Mirroir du Temps” oraz dedykowanych mu utworów: Z. Bujarskiego, M. Chyrzyńskiego, M. Jabłońskiego, K. Meyera, P. Mossa, T.J. Opałki, M. Ptaszyńskiej, A. Walacińskiego i W. Widłaka). W trakcie swoich studiów brał udział w klasie interpretacji dzieł kameralnych prof. Krzysztofa Pendereckiego, przygotowując utwory pod kierunkiem kompozytora w Akademii Muzycznej w Krakowie.

Występował w takich salach jak: Carnegie Hall, Concertgebouw, Palais des Beaux-Arts, Wigmore Hall, St. Martin-in-the-fields, Salle Cortot, Seoul Arts Center, NCPA w Mumbaju i Palacio de Bellas Artes w Meksyku. W 2005 roku na koncercie inaugurującym powstanie fundacji im. Królowej Elżbiety wykonywał koncert Mozarta z English Chamber Orchestra. Nagrywał dla Radia i Telewizji wielu krajów europejskich. Jest aktywnie zaangażowany w promocję muzyki polskiej w kraju i zagranicą dokonując licznych odkryć i prawykonań utworów kompozytorów polskich XIX i XX wieku. Dzięki jego inicjatywie doszło m.in. do wydania i prawykonania Koncertu fortepianowego na lewą rękę Aleksandra Tansmana oraz dzieł Jadwigi Sarneckiej. Współpracuje z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Od roku 2013 jest również redaktorem edycji dzieł fortepianowych kompozytorów polskich dla wydawnictwa Eufonium, gdzie był autorem pierwszych wydań zbiorowych utworów m.in. Wojciecha Gawrońskiego, Aleksandra Zarzyckiego, Juliusza Wertheima i Eugeniusza Pankiewicza.

Prowadził wykłady oraz występował z koncertami na wielu prestiżowych uczelniach m.in. Cambridge University, Indiana University Bloomington, University of Chicago, University of Southern California, UNAM, UNICAMP, Uniwersytecie Sao Paulo, Konserwatorium Królewskim w Brukseli. Wydał wiele płyt kompaktowych, m.in. dla firm Warner, DUX, EMI, Amadeus i Moderato Classics z muzyką solową i kameralną zbierając przychylne recenzje w prestiżowych magazynach i czasopismach (m.in. Gramophone, Diapason, Kulturspiegel, Klassik, The Strad, Pizzicato, Fanfare, American Record’s Guide). Otrzymał za nie wiele prestiżowych nagród m.in.: dwukrotnie nagrodę francuskiej krytyki muzycznej „La Clef de ResMusica” za płyty z twórczością Tansmana i Chopina, 5 du Diapason za płytę z młodzieńczymi utworami Karola Szymanowskiego, Gramophone Editor’s Choice za nagranie utworów kameralnych Krzysztofa Pendereckiego, Prix de la SACD, Global Music Awards Outstanding Achievement za Koncerty Kilara i Meyera oraz wyróżnienie „Płyta roku 2017” magazynu Hi-fi za nagrania utworów Beethovena i Szostakowicza. Był wielokrotnie nominowany do Polskich Nagród Fonograficznych FRYDERYK.

Jest członkiem Polskiej Akademii Fonograficznej oraz Towarzystwa im. Ferenca Liszta. Marek Szlezer jest Artystą Steinway’a. 

Wstęp wolny.


Napisz komentarz

Komentarze

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: StefanTreść komentarza: A o tej jego słynnej ławeczce to już w radio wrocław piszą , śmiech na całą polskę się robiData dodania komentarza: 5.12.2025, 11:27Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniakówAutor komentarza: *Treść komentarza: Bo w Sobieskim oprócz tego, że nauczają, to jeszcze uczą empatii i działalności społecznej, a nie tylko patrzenia na koniec "własnego nosa" i samolubstwa.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 10:53Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniakówAutor komentarza: RodzicTreść komentarza: Bo oni chodzą do szkoły , żeby się uczyć a w Sobieskim ciągle trwają zabawy . Zgodnie z powiedzeniem " nie matura a chęć szczera zrobią z ciebie oficera " .Data dodania komentarza: 5.12.2025, 09:29Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniakówAutor komentarza: RedaktorTreść komentarza: "Rzeczą, która budzi zastrzeżenia (...) jest forma nagłośnienia (...). (...) było niezbędne minimum w postaci wzmianki w BIP, stronie internetowej (...), a nawet w gazecie - ale wydaj mi się, że (...) powinno to być znacznie bardziej nagłośnione. Tymczasem zrobiono (...), niezbędne minimum." Dawno już nikt nie wskazał tak dobitnie na nikłą rolę gazety w podawaniu informacji, jej zasięgu i oddziaływania, jak zrobił to "lokalny działacz społeczny, ekolog dla którego bardzo istotna jest ochrona środowiska naturalnego". Pierwszy tego imienia... (a zbieżność danych oraz podobieństwo osoby na zdjęciu z czynnym politykiem KO może być jedynie "przypadkowa..."). Dlaczego inni lokalni politycy (zajmujący się hobbistycznie ekologią), nie dostąpili zaszczytu skomentowania - nie wiadomo. Kabaret w czystej postaci.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 09:28Źródło komentarza: Jak zmienił się klimat w Oławie i co nas czekaAutor komentarza: mieszkaniecTreść komentarza: ten pseudo burmistrz nadaję się tylko na zdjęcia i cieszyć tą japę bo tylko to dobrze mu wychodzi.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 08:58Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniakówAutor komentarza: ObserwatorTreść komentarza: To miasto nie ma gospodarza, jakby miał odrobinę honoru to podałby się do dymisji i oddał pobrane wynagrodzenie.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 07:47Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniaków
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama
Reklama