Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 1 sierpnia 2025 16:49
Reklama Hipol
Reklama https://www.mario-web.pl/?fbclid=IwY2xjawKmdmpleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFoU1Vyd1F2VmVBTEJTZXZIAR4R7OQoIiStikie9PkVq_jed6ugpLqCXRABOmzOXsgh5-xjWxRaek2puL_0KA_aem_vRRkult5-xnxh4novgQbiw

O bezpiecznych e-zakupach i ochronie danych

Podziel się
Oceń

14 marca rozpoczęła się ogólnoeuropejska kampania Tydzień z Internetem. W Polsce jej motyw przewodni to świadome korzystanie z sieci i bezpieczne e-zakupy. Blisko 450 bibliotek, szkół, organizacji pozarządowych i pracowni komputerowych z całego kraju zorganizuje spotkania, których uczestnicy dowiedzą się m.in., jak tworzyć odpowiednie hasła do poczty elektronicznej, jak bezpiecznie płacić za zakupy w sieci, których danych nie powinniśmy podawać sprzedawcy, jak sprawdzać wiarygodność sklepów internetowych. W trakcie akcji na stronie www.tydzienzinternetem.pl każdy może też rozwiązać quiz pozwalający sprawdzić wiedzę na temat praw konsumenckich. Kampanię wspiera między innymi Ministerstwo Cyfryzacji i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Quiz jest okazją do zabawy, ale też do zdobycia informacji, jak dbać o swoje dane i prawa konsumenckie. Składa się z 15 pytań, m.in. jak stworzyć bezpieczny numer PIN do karty płatniczej? Do kogo należy się zwrócić, gdy sprzedawca nie uznaje reklamacji? Co zrobić, gdy kupione w sieci buty okażą się za duże? O czym należy pamiętać logując się do poczty e-mail z publicznego komputera, np. w bibliotece? Wynikami można podzielić się w mediach społecznościowych - na Facebooku i na Twitterze (#TZI2016). Na stronie www.tydzienzinternetem.pl można także sprawdzić, która instytucja w okolicy włączyła się w akcję i od 14 do 20 marca zorganizuje spotkanie dla mieszkańców. Znajdują się tam również zasoby partnerów kampanii, między innymi scenariusze zajęć i lekcje dotyczące bezpieczeństwa danych, kurs internetowy dla rodziców czy linki do stron, gdzie można znaleźć informacje o prawach konsumenckich (np. do strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl). Według danych GUS ("Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2011-2015"), w 2015 roku blisko 40% Polaków (11 milionów osób) kupowało przez Internet towary lub usługi do użytku prywatnego. Odsetek kupujących w sieci różnił się jednak w zależności od m.in. miejsca zamieszkania i wieku. Transakcje online zawierało blisko 50% mieszkańców dużych miast, na wsi wskaźnik ten wynosił niecałe 30%. Zakupy w Internecie najczęściej robiły osoby w wieku 25-34 lata (64%), najrzadziej ludzie od 65 do 74 roku życia (6%). Polska znajdowała się na 20 miejscu pośród 30 krajów europejskich pod względem odsetka osób kupujących przez Internet (m.in. za Słowacją, Czechami czy Hiszpanią). Mariusz Boguszewski, koordynator kampanii w Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego: Nasza Fundacja od lat pracuje z bibliotekami i innymi instytucjami, przede wszystkim z najmniejszych miejscowości. Internet jest tam nie tylko źródłem informacji i wiedzy, ale też sposobem na korzystanie z tych samych zasobów, które w dużych miastach są na wyciągnięcie ręki - między innymi właśnie dzięki zakupom online. Ważne jest, aby Ci ludzie korzystali z tych możliwości w sposób bezpieczny - na tym szczególnie skupiamy się w tym roku. Tydzień z Internetem to ogólnoeuropejska kampania koordynowana przez organizację pozarządową Telecentre-Europe (w Polsce koordynuje ją Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego). Co roku włącza się w nią kilkadziesiąt krajów (27 w tegorocznej edycji), a w spotkaniach  i działaniach towarzyszących akcji do tej pory wzięło udział w całej Europie ponad 800 000 osób. Kampania Tydzień z Internetem jest wspierana przez partnerów, którzy promują akcję i dzielą się na stronie kampanii swoimi zasobami dotyczącymi świadomego korzystania z sieci i bezpiecznych zakupów online. Są to: Akademia Przyszłości, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacja Aktywizacja, Fundacja Dzieci Niczyje, Fundacja Orange, Fundacja Szkoła z Klasą, SafeKiddo Foundation, mBank, Microsoft, UPC Polska. Akcja została objęta patronatem Ministerstwa Cyfryzacji oraz Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Małgorzata Dąbrowska Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego (i)

Napisz komentarz

Komentarze

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: ChybioneTreść komentarza: Kogo obrażają? Wskaż konkretny przykład. Akurat z tym sponsorowaniem sportu nie trafiłeś - ostatnio był artykuł, że nowa firma ARCHON została sponsorem Moto JelczaData dodania komentarza: 1.08.2025, 14:21Źródło komentarza: To jej projekt do BO zaakceptowano. Jako jedyny. Reaguje na komentarzeAutor komentarza: GosiaTreść komentarza: To ta pani co krótko przed wyborami dostała od Frischmanna stypendium za osiągnięcia sportowe i udział w zawodach chociaż nigdzie nie startowała?Data dodania komentarza: 1.08.2025, 14:03Źródło komentarza: To jej projekt do BO zaakceptowano. Jako jedyny. Reaguje na komentarzeAutor komentarza: PsychicznyTreść komentarza: Sławku znajdź jakąś pracę, bo jesteś nudny. Całe życie na rencie?Data dodania komentarza: 1.08.2025, 13:46Źródło komentarza: To jej projekt do BO zaakceptowano. Jako jedyny. Reaguje na komentarzeAutor komentarza: AlaTreść komentarza: Daj spokój z tym radnym. WstydData dodania komentarza: 1.08.2025, 13:43Źródło komentarza: To jej projekt do BO zaakceptowano. Jako jedyny. Reaguje na komentarzeAutor komentarza: PiotrTreść komentarza: Jest to przykre ale Bartek i Albert Zieliński to najwięksi szkodnicy w Oławie. Panowie nic dobrego nie zrobili dla Oławy. Wszystkich obrażają a przez ich postępowanie inwestorzy i sponsorzy(chodzi o sport) nie chcą z Oławą się utożsamiać.Data dodania komentarza: 1.08.2025, 13:41Źródło komentarza: To jej projekt do BO zaakceptowano. Jako jedyny. Reaguje na komentarzeAutor komentarza: Inżynier BRDTreść komentarza: Pamiętaj, że za to płaci Burmistrz czyli my podatnicy. Mnie zależy na tym aby to było jak najmniej bo to idzie z moich podatków, będzie mniej kasy, to mniej inwestycji na mieście. Burmistrz i tak płaci miliony za energię elektryczną do oświetlenia całego miasta. Dlaczego miasto ma płacić za wymianę żarówek, a wszystkie słupy są własnością firmy Tauron. Nieuregulowane prawo bo jakby sejm ustawowo nakazał spółce Tauron przekazać słupy do miasta to rozumiem takie działanie, a skoro słupy są własności Tauron to niech sami za swoje pieniądze sobie naprawiają, dlaczego chcą ciągnąć kasę od miasta?Data dodania komentarza: 1.08.2025, 13:29Źródło komentarza: Tauron naprawił oświetlenie przy 11 Listopada. Nie komentuje sprawy umowy z miastem
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama