Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 15 grudnia 2025 10:49
Reklama BMM

O bezpiecznych e-zakupach i ochronie danych

Podziel się
Oceń

14 marca rozpoczęła się ogólnoeuropejska kampania Tydzień z Internetem. W Polsce jej motyw przewodni to świadome korzystanie z sieci i bezpieczne e-zakupy. Blisko 450 bibliotek, szkół, organizacji pozarządowych i pracowni komputerowych z całego kraju zorganizuje spotkania, których uczestnicy dowiedzą się m.in., jak tworzyć odpowiednie hasła do poczty elektronicznej, jak bezpiecznie płacić za zakupy w sieci, których danych nie powinniśmy podawać sprzedawcy, jak sprawdzać wiarygodność sklepów internetowych. W trakcie akcji na stronie www.tydzienzinternetem.pl każdy może też rozwiązać quiz pozwalający sprawdzić wiedzę na temat praw konsumenckich. Kampanię wspiera między innymi Ministerstwo Cyfryzacji i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Quiz jest okazją do zabawy, ale też do zdobycia informacji, jak dbać o swoje dane i prawa konsumenckie. Składa się z 15 pytań, m.in. jak stworzyć bezpieczny numer PIN do karty płatniczej? Do kogo należy się zwrócić, gdy sprzedawca nie uznaje reklamacji? Co zrobić, gdy kupione w sieci buty okażą się za duże? O czym należy pamiętać logując się do poczty e-mail z publicznego komputera, np. w bibliotece? Wynikami można podzielić się w mediach społecznościowych - na Facebooku i na Twitterze (#TZI2016). Na stronie www.tydzienzinternetem.pl można także sprawdzić, która instytucja w okolicy włączyła się w akcję i od 14 do 20 marca zorganizuje spotkanie dla mieszkańców. Znajdują się tam również zasoby partnerów kampanii, między innymi scenariusze zajęć i lekcje dotyczące bezpieczeństwa danych, kurs internetowy dla rodziców czy linki do stron, gdzie można znaleźć informacje o prawach konsumenckich (np. do strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl). Według danych GUS ("Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2011-2015"), w 2015 roku blisko 40% Polaków (11 milionów osób) kupowało przez Internet towary lub usługi do użytku prywatnego. Odsetek kupujących w sieci różnił się jednak w zależności od m.in. miejsca zamieszkania i wieku. Transakcje online zawierało blisko 50% mieszkańców dużych miast, na wsi wskaźnik ten wynosił niecałe 30%. Zakupy w Internecie najczęściej robiły osoby w wieku 25-34 lata (64%), najrzadziej ludzie od 65 do 74 roku życia (6%). Polska znajdowała się na 20 miejscu pośród 30 krajów europejskich pod względem odsetka osób kupujących przez Internet (m.in. za Słowacją, Czechami czy Hiszpanią). Mariusz Boguszewski, koordynator kampanii w Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego: Nasza Fundacja od lat pracuje z bibliotekami i innymi instytucjami, przede wszystkim z najmniejszych miejscowości. Internet jest tam nie tylko źródłem informacji i wiedzy, ale też sposobem na korzystanie z tych samych zasobów, które w dużych miastach są na wyciągnięcie ręki - między innymi właśnie dzięki zakupom online. Ważne jest, aby Ci ludzie korzystali z tych możliwości w sposób bezpieczny - na tym szczególnie skupiamy się w tym roku. Tydzień z Internetem to ogólnoeuropejska kampania koordynowana przez organizację pozarządową Telecentre-Europe (w Polsce koordynuje ją Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego). Co roku włącza się w nią kilkadziesiąt krajów (27 w tegorocznej edycji), a w spotkaniach  i działaniach towarzyszących akcji do tej pory wzięło udział w całej Europie ponad 800 000 osób. Kampania Tydzień z Internetem jest wspierana przez partnerów, którzy promują akcję i dzielą się na stronie kampanii swoimi zasobami dotyczącymi świadomego korzystania z sieci i bezpiecznych zakupów online. Są to: Akademia Przyszłości, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacja Aktywizacja, Fundacja Dzieci Niczyje, Fundacja Orange, Fundacja Szkoła z Klasą, SafeKiddo Foundation, mBank, Microsoft, UPC Polska. Akcja została objęta patronatem Ministerstwa Cyfryzacji oraz Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Małgorzata Dąbrowska Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego (i)

Napisz komentarz

Komentarze

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: cześTreść komentarza: Ważne że hopki na każdej drodze są przed którymi trzeba się prawie całkiem zatrzymywać! Super!!!Data dodania komentarza: 15.12.2025, 09:28Źródło komentarza: Asfaltu jednak nie będzieAutor komentarza: pieszyTreść komentarza: W mieście " syf " ale ścieżka jest .Data dodania komentarza: 15.12.2025, 09:23Źródło komentarza: Ta ścieżka już prawie gotowaAutor komentarza: RedaktorTreść komentarza: Nieco "śmiesznie" wygląda oświetlona ścieżka przy braku oświetlenia ulicy obok. Może czas na uzupełnienie w tym temacie (i remont nawierzchni)? Sama ścieżka mimo ze niedokończona (wciąż brak zjazdu na ul. Lipową) - fajna, a barierki pewnie wynikają z takich a nie innych przepisów (co z reguły umyka wszystkim..),Data dodania komentarza: 15.12.2025, 08:56Źródło komentarza: Ta ścieżka już prawie gotowaAutor komentarza: ObserwatorTreść komentarza: ZWiK zamiast polecieć do jakiegoś egzotycznego kraju, przyjedzie podziwiać ławeczkę.Data dodania komentarza: 15.12.2025, 08:54Źródło komentarza: Burmistrz Oławy broni ławki za 120 tys. zł. Przekonuje?Autor komentarza: RedaktorTreść komentarza: Dość asfaltowania, betonozy, bp wszędzie tylko asfalt... - czyje to (bzdurne) hasła!? Może promowanych przez "gazetę" tzw. lokalnych działaczy społecznych? Cóż taki klimat. A tak poważniej - oczywiście, że zamiast zawaracać na istniejącej drodze, łatwiej objechać.. Każdy chciałby żeby było lepiej niż gorzej. Tylko, że osiedlowym szeryfom umknął fakt, że spotkania z mieszkańcami w sprawie pobliskiego terenu zielonego/boiska oraz potencjalnych zmian w studium organizowała, nie kto inny tylko mieszkająca w pobliżu pani radna...(tak podawała przynajmniej lokalna "gazeta" w 2023 r.). A tu wychodzi, że mieszkańcy mówią: "kto z tego boiska korzysta? Tu nikt się nie bawi, nikt nie przychodzi...". Wobec tego ile warte były te spotkania? Czyj interes był na nich przedstawiany? Kolejny atak na uśmiechniętą Polską (której przedstawiciele wiedza wszystko lepiej), ze strony mieszkańców? A jakie są faktyczne potrzeby mieszkańców... no właśnie, jak widać nie wie tego ani burmistrz ani tzw. opozycja.. Ot taka lokalna specyfika.Data dodania komentarza: 15.12.2025, 08:44Źródło komentarza: Asfaltu jednak nie będzieAutor komentarza: CPKTreść komentarza: Burmistrz na ostatniej sesji co do miejskich terenów przyznał, że nie mają gospodarza. Więc za co pobiera pensję co miesiąc?Data dodania komentarza: 15.12.2025, 08:33Źródło komentarza: Burmistrz Oławy broni ławki za 120 tys. zł. Przekonuje?
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama
Reklama