Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 11 grudnia 2024 11:47
Reklama BMM
Reklama
News will be here

Integracja - zyskują wszyscy

Z Bożeną Wierzbicką, dyrektorem Szkoły Podstawowej nr 5 w Oławie, rozmawia Jerzy Kamiński
Podziel się
Oceń

- Ile ma pani w szkole oddziałów integracyjnych?

- W tym roku szkolnym cztery. Zerówka i po jednym oddziale w klasach II-IV. W sumie mamy 14 uczniów z potrzebą kształcenia specjalnego. To np. dzieci autystyczne, lekko upośledzone, z niepełnosprawnością sprzężoną. Chcemy się specjalizować w integracji, dlatego na najbliższym posiedzeniu rady pedagogicznej podjęta będzie uchwała o zmianie nazwy - na „szkołę podstawową z oddziałami integracyjnymi”. Będzie to jedyna tego typu szkoła w powiecie oławskim. A wiem, że jest spore zainteresowanie takimi placówkami...

- Czym jest klasa integracyjna?

- W takiej klasie może być maksymalnie 18-20 dzieci, w tym minimum troje z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Zajęcia prowadzone są przez dwie nauczycielki. Jedna jest wiodącym dydaktykiem, a druga pedagogiem wspomagającym. Dzieci uczą się w takiej klasie nowej wrażliwości, otwartości, odpowiedzialności za drugiego człowieka. Są bezpieczne, czują się potrzebne, akceptowane takimi, jakie są. Może podam przykład. Mieliśmy w klasie pierwszej dziecko z lekkim upośledzeniem, mocno wycofane, zamknięte w sobie, sprawiające wrażenie, że jest całkowicie bezwolne. A już w trzeciej klasie usłyszałam, jak potrafi powiedzieć koledze: „Nie rób tego, bo to jest dla mnie złe” albo „Nie zabieraj mi tego kompotu, bo on jest mój”. Wielka przemiana. Dziecko nabiera pewności siebie, znajduje swoje miejsce w grupie. Może inny przykład. Na zabawie karnawałowej uczeń poczuł się zagubiony, bo na moment został sam. Zastanawiałam się, co będzie dalej. Wtedy podeszła do niego koleżanka z klasy i powiedziała: „ Tu jestem, chodź ze mną, pobawimy się razem”. To było piękne. Dzieci czują się odpowiedzialne za niepełnosprawnych kolegów i koleżanki.

- A rodzice?

- To ważny partner w naszej pracy. Bez współpracy z rodzicami nie mielibyśmy efektów, dlatego staramy się kłaść na to nacisk. Czasami przychodzą do nas z innych szkół i mają nie najlepsze doświadczenie w tym zakresie, bo tam nikt ich nie słuchał. My słuchamy, rozmawiamy, staramy się wspólnie rozwiązywać problemy. Jesteśmy właśnie po pierwszej sesji, którą zorganizowaliśmy dla rodziców oraz wszystkich zainteresowanych kształceniem dzieci niepełnosprawnych. Była bardzo burzliwa dyskusja na temat oczekiwań rodziców wobec szkoły. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, jakie są ich oczekiwania, a jakie nauczycieli. Wbrew pozorom bardzo szybko okazało się, że nasze oczekiwania są takie same. Chcemy sukcesu dziecka, chcemy pracować w przyjaznym klimacie i chcemy współpracować. Cel jest wspólny. To bardzo budujące. Teraz trzeba wypracowywać takie metody, aby się udało. Już planujemy kolejne sesje, chcemy wspierać edukację różnymi pomysłami, np. projektem „Bliżej dziecka”.

- Dużo rodziców nie potrafi odnaleźć się w roli rodzica dziecka niepełnosprawnego?

- Nie jest ich dużo, bo od pięciu lat, czyli od kiedy funkcjonują u nas klasy integracyjne, uczę wszystkich, że najważniejsza jest rozmowa. Godzinami opowiadamy sobie o wszystkim, szukamy odpowiedzi na trudne pytania w przeszłości dzieci, w tym, co kiedyś się stało, co dziecko przeszło. Nie wstydzimy się mówić rodzicom: ja też nie wiem. Dodajemy tylko, że postaramy się dowiedzieć. Nie ma u nas „superspecjalistów”, twierdzących, że wszystko wiedzą i nie potrzebują rodziców o nic pytać. To jest praca ucząca niesamowitej pokory. Nasi nauczyciele często muszą uczyć się od dzieci, bo inaczej nie znajdą z nimi kontaktu. Jeden z rodziców powiedział, że w klasie integracyjnej nauczyciel jest poddany „innemu wymiarowi stresu”, bo czasem coś nie wychodzi przez pół roku, nie ma efektów i można zwątpić, a nie wolno. Na szczęście wspieramy się nawzajem.

- Zawsze się udaje?

- Nie. Czasem ciężko przekonać rodzica, aby zechciał mówić o swoim dziecku. Trudno go otworzyć. Gdzieś tam w jakiejś poradni usłyszał, żeby lepiej nie mówić, bo łatkę dziecku przykleją. Ale tu nie ma co czekać. Im szybciej się porozumiemy, im szybciej rozpoczniemy pracę, rehabilitację, tym lepsze będą efekty. Bywają też rodzice niepełnosprawni. Wtedy nauczyciel musi zająć się także nimi, bo bez rodzica dziecku nie da się pomóc.

- A co z rodzicami zdrowych dzieci? Funkcjonuje jeszcze lęk przed klasami integracyjnymi, przed „innymi”?

- Już coraz mniejszy. Świadomy rodzic po prostu pyta, czy dziecko zdrowe traci na obecności w takiej klasie. Odpowiadam, że oczywiście nie. Choćby dlatego, że ma lepszą opiekę - dwóch opiekunów w klasie. Zwykle mówię też, że zyskują wszyscy. Dzieci chore - akceptację, a zdrowe - nową wrażliwość, odpowiedzialność i większą otwartość.

- Szkoła otrzymuje pomoc od władz miejskich?

- Tak. Władze wspierają nas, np. podjazd dla wózków inwalidzkich to efekt szybkiego działania Urzędu Miejskiego. Była taka potrzeba, więc mieliśmy podjazd w dwa-trzy tygodnie.

- Słyszałem, że marzy się pani cały system edukacyjny, nakierowany na integrację…

- Tak. Marzy mi się sieć placówek z oddziałami integracyjnymi, od przedszkola, poprzez szkoły podstawowe, po gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne. Najlepiej, gdyby to było jeszcze poprzedzone programem wczesnej interwencji, aby dziecko upośledzone jak najwcześniej, czyli tuż po urodzeniu, było zdiagnozowane i trafiło do specjalistów. Taki system znakomicie ułatwiłby nam pracę. W każdym momencie wiedzielibyśmy, ile jest takich dzieci, w jakim są wieku, kiedy trafią do poszczególnych placówek - to zdecydowanie poprawiłoby nam organizację pracy. Bo teraz dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenie specjalnego pojawia się u mnie np. w środku wakacji, a wtedy już niezwykle ciężko zorganizować pracę zgodnie z wymogami, jakie ciążą na oddziałach integracyjnych. Muszę mieć przecież „pod ręką” odpowiednich pedagogów, a oni nie mogą czekać w pogotowiu przez cały czas, chcą stabilnej sytuacji. Gdyby funkcjonował cały system, moglibyśmy też lepiej pomagać rodzicom z dziećmi niepełnosprawnymi, np. poprzez wskazywanie sposobów zdobywania pieniędzy na rehabilitację, wymianę doświadczeń. Mam nadzieję, że ta pierwsza sesja, która już za nami, to dobry początek do zbudowania takiej powiatowej sieci placówek z oddziałami integracyjnymi. Ważne jest wspólne doskonalenie zawodowe nauczycieli przedszkola integracyjnego i szkoły, bo daje pewność, że dziecko, które trafia na kolejny etap edukacyjny, „jest znane”. Wspólna wymiana doświadczeń daje na wejściu połowę sukcesu. Uważam, że lepiej przystosować młodego człowieka do uspołecznienia, niż „zgubić go po drodze”, a wtedy świat dorosłych go przerazi.

Fot. Jerzy Kamiński


Napisz komentarz

Komentarze

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

 

KOMENTARZE
Autor komentarza: LudwikTreść komentarza: Jaka ochrona powietrza, chodzi o ściąganie forsy. Ludzie często nie mają za co kupić drogi węgiel lub wymienić na pół roku stary piec (skorumpowani Eurokraci co chwilę zmieniają przepisy). Wiadomo, nie ma już dotacji.Data dodania komentarza: 11.12.2024, 11:15Źródło komentarza: W kopciuchu płonęły płyty wiórowe z mebli! Był mandatAutor komentarza: RafaTreść komentarza: ,, ..w zamian rekomenduje, aby m.in. zamiast stać w korku na Strzelnej, skorzystać... z ul.Lipowej i jechać przez nowe rondo. Co Wy na to" Eureka . Bez ich rekomendacji już dawno wpadłem na toData dodania komentarza: 11.12.2024, 11:11Źródło komentarza: Wiemy już, czy przewidują wyłączenie tej sygnalizacjiAutor komentarza: PIESZYTreść komentarza: REKOMENDUJĘ .PIESZY MOŻE PRZEJŚĆ PRZEZ PARK .EKOLOGIA I PRZYJEMNOŚC.Data dodania komentarza: 11.12.2024, 11:08Źródło komentarza: Wiemy już, czy przewidują wyłączenie tej sygnalizacjiAutor komentarza: WirusTreść komentarza: Drabiński, gdzie tu piszą o Burmistrzu, bo nie mogę nigdzie doczytać?Data dodania komentarza: 11.12.2024, 11:02Źródło komentarza: Wiemy już, czy przewidują wyłączenie tej sygnalizacjiAutor komentarza: WirusTreść komentarza: Wszystkie pisma Drabiński opublikował, kwestia tylko taka, że trzeba umieć czytać te pisma, czego dotyczą. Znajomość prawa budowlanego by się przydała i ustawy o drogach publicznych. Magister Drabiński niestety ma braki w tym temacie, przydałoby się szkolenie.Data dodania komentarza: 11.12.2024, 10:25Źródło komentarza: Drabiński reaguje: - Nie przystoi pisać takich bzdurAutor komentarza: zadowolonyTreść komentarza: Ale o co ten rwetes? Poczekajcie jeszcze rok. Jak zmniejszy się polska gospodarka ruch na drogach będzie mniejszy. Obwodnica, wiadukt i ronda nie będą potrzebne a światła będą w sam raz.Data dodania komentarza: 11.12.2024, 10:24Źródło komentarza: Drabiński reaguje: - Nie przystoi pisać takich bzdur
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama