Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 17 maja 2024 08:59
Reklama
Reklama
News will be here

Dlaczego NIE wariant 44? (cz. 4)

Dzisiaj chcielibyśmy zwrócić Państwa uwagę na fakt, że Kolej Dużych Prędkości to zupełnie inna skala ingerencji w otoczenie, niż w przypadku tradycyjnej kolei, którą znamy. Teren wydzielony pod inwestycję staje się swoistym "korytarzem eksterytorialnym" i barierą niedostępną zarówno dla ludzi, jak i zwierząt zamieszkujących okolice lub migrujących przez ten teren

Odcinek KDP w wariancie 44 ma być linią kolejową składającą się z czterech torów - dwóch dla szybkiej kolei i dwóch dla ruchu towarowego. Wymaga to wydzielenia pasa terenu o szerokości 120 m, ogrodzonego wysoką siatką zabezpieczającą przed wtargnięciem ludzi i zwierząt - nikt ani nic nie ma prawa znaleźć się na trasie pociągu pędzącego nawet 350 km/h. O ile założenie to jest w pełni słuszne patrząc pod kątem bezpieczeństwa, to jednocześnie nie może umknąć naszej uwadze, że w ten sposób dokona się nieodwracalny podział środowiska naturalnego. Tkanka leśna zostanie rozdarta na pół, uniemożliwiając zwierzętom swobodne przemieszczanie się. Także codzienne życie mieszkańców będzie mocno utrudnione w sytuacji, gdy przekroczenie korytarza KDP będzie możliwe tylko przepustami pod nasypem bądź wiaduktami, które to wstępnie planowane są w odległościach co ok. 5 km. Nie będzie już swobodnego dostępu do terenów rekreacyjnych i do lasów, a nawet wizyta u sąsiada, mieszkającego 200m od nas, ale po drugiej stronie nowej linii, może wiązać się z koniecznością pokonania kilku kilometrów do najbliższego przejazdu przez trasę KDP.

Ponieważ wariant 44 w dużej części przebiega przez tereny zagrożone powodzią, tory będą poprowadzone na nasypie, którego wysokość względem otoczenia może sięgać 12 metrów, czyli więcej, niż wysokość dwupiętrowego domu. I wysokość ta nie będzie dużo mniejsza nawet w terenie oddalonym od Odry, gdyż założenia projektowe i prędkości osiągane przez pociągi w przypadku KDP nie pozwalają na tworzenie takich zjazdów i podjazdów jak dla zwykłej kolei - tory muszą być prowadzone zdecydowanie bardziej poziomo, z lekkim tylko spadkiem na przestrzeni wielu kilometrów. Dlatego podczas spaceru po polach Piekar czy Chwałowic nie zobaczymy już na horyzoncie Ślęży, ba - możemy nie zobaczyć nawet zabudowań sąsiedniej wsi czy Jelcza-Laskowic, bo wszystko to przysłonią wysoki nasyp i ekrany dźwiękochłonne, mające ograniczać hałas generowany przez KDP.

Aby uzmysłowić sobie wielkość obszaru, jaki musi być wyłączony z naszego otoczenia i przeznaczony na nową linię KDP, proponujemy wycieczkę na stację PKP w Jelczu-Laskowicach. Stojąc przy budynku dworca i patrząc w stronę osiedla widzimy tory, z których ostatni jest od nas oddalony o ok. 40 metrów. Natomiast 120 metrów, wymagane dla wariantu 44, to mniej więcej odległość, w jakiej znajdują się wtedy od nas... drzwi wejściowe do klatki schodowej najbliższego bloku naprzeciwko.

Ale spokojnie - to porównanie tylko dla zobrazowania odległości. Miasto i gmina Jelcz-Laskowice nie będzie miało na swoim terenie stacji KDP. Nie wsiądziemy u nas do szybkiego pociągu jadącego do CPK czy Warszawy. Zamiast tego "zyskamy" zniszczenie krajobrazu i cennych terenów przyrodniczych, ucieczkę dzikich zwierząt, codzienny hałas 100 pociągów i mnóstwo ludzkich tragedii naszych sąsiadów, którzy zostaną wywłaszczeni i będą musieli opuścić swoje domy.

Ruch społeczny "NIE dla wariantu 44"


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Wiktor 25.02.2022 08:38
Do tego pociągu wsiądziemy we Wrocławiu, będzie i tak szybciej i bezpieczniej we Warszawie niż my jadąc autem. Może warto zawalczyć, jeśli w projekcie nie ma, o wiadukty leśne w dużych kompleksach leśnych, tak jak to jest przy drogach szybkiego ruchu.

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6 appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 improvedigital.com, 1944, RESELLER rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807 Xapads.com, 145030, RESELLER google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807 pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb smartadserver.com, 4144, RESELLER nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3 appnexus.com, 13099, RESELLER pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807 onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807 adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32 appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 [Kopiuj]
ReklamaOdszkodowania
KOMENTARZE
Autor komentarza: TYLETreść komentarza: Żadna klasa co wyprawiał podczas wyborów ten szybki sojusz z Witkowską tylko żeby zachować stołek. Boguś ostatnie 5 lat nie był Burmistrzem tylko figurantem rządził Piórko dlatego gmina mimo potencjału słabo się rozwijała i dobrze że przegrał bo kolejne 5 lat było by zmarnowane. Piotr na pewno sobie poradzi i potrzebuje błogosławieństwa. .Data dodania komentarza: 17.05.2024, 08:21Źródło komentarza: Szczęśniak: - Panie burmistrzu Piotrze, proszę to docenić i pielęgnowaćAutor komentarza: Oława OKTreść komentarza: zgadzam się z tą Panią a wszystkim tym którzy cieszą się że świateł to listwa na twarz , dalej nie mamy obwodnicy ale przynajmniej mamy światła i ronda które generują korki w województwie Opolskim są lepsi włodarze nie budują dworców PKP tylko budują obwodnicę dziękuję i pozdrawiam kierowców nie pozdrawiam tych którzy cieszą się z nowego przystanku PKPData dodania komentarza: 17.05.2024, 08:04Źródło komentarza: Skrzyżowanie w Godzikowicach. Temat wracaAutor komentarza: KrisTreść komentarza: Zdjęcie?Data dodania komentarza: 17.05.2024, 07:18Źródło komentarza: Ruszył remont na oddziale wewnętrznym Szpitala PowiatowegoAutor komentarza: DdfghhhTreść komentarza: A co zrobił Z. Brezdeń ?Data dodania komentarza: 17.05.2024, 02:01Źródło komentarza: Ruszył remont na oddziale wewnętrznym Szpitala PowiatowegoAutor komentarza: AndrewTreść komentarza: Światła bardzo często generują problemy. Wystarczy poobserwować i przeanalizować... brak świateł na głównej 94 w Oławie. Ze Strzelnej zniknęły korki, piesi i rowerzyści przechodzą płynnie, jako kierowca przejeżdżający tam z różnych kierunków codziennie poruszam się płynnie. Wystarczy trochę myśleć. Nie trzeba tam świateł.Data dodania komentarza: 16.05.2024, 23:41Źródło komentarza: Skrzyżowanie w Godzikowicach. Temat wracaAutor komentarza: wodnik szuwarekTreść komentarza: Przecież mamy wodę średnio mineralizowaną???????Data dodania komentarza: 16.05.2024, 22:48Źródło komentarza: ZWiK prosi by nie podlewać ogrodów wodą z kranu
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama