Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 12 czerwca 2026 21:16
ZOBACZ:
Reklama
Reklama
Reklama Tauron
Reklama Jaśnikowski
Reklama BMM
Oława | Z sesji RM

Radny: - Na ul. Południowej konieczny jest chodnik

Radny Grzegorz Mierzwiak kolejny raz apeluje o budowę chodnika przy ul. Południowej. Już nie tylko dlatego, że wielu kierowców jeździ tamtędy bardzo szybko, ale także z powodu, że za chwilę ruch na tej ulicy będzie znacznie większy
Podziel się
Oceń

Już kilka razy radny Grzegorz Mierzwiak poruszał na sesjach Rady Miejskiej temat potrzeby budowy chodnika przy ul. Południowej w Nowym Otoku. Wysłał już w tej sprawie kilka pism do urzędu miejskiego w Oławie, prosząc o podjęcie pilnych działań. 

Są przy niej bloki wielorodzinne, domki i galeria handlowa, więc korzysta z niej wielu pieszych, ale i kierowców, ponieważ ulica stała się częścią łącznika drogi wojewódzkiej 396 (wyjazd z Oławy w kierunku Strzelina) z ulicą Kilińskiego i drogą ulgi do m.in. dworca PKP. Ruch na Południowej w ostatnim czasie - jak zauważa radny - wzrósł więc znacznie, a wzrośnie jeszcze bardziej, gdy przy drodze wojewódzkiej zakończy się budowa Lidla, bo ze względu na zaplanowaną organizację ruchu wiele osób będzie korzystało właśnie z ulicy Południowej. To spowoduje, że ruch na tej ulicy stanie się jeszcze bardziej niebezpieczny, zwłaszcza że wielu kierowców jeździ tamtędy dużo szybciej niż dopuszczone w tym miejscu 30 km/h.

Radny złożył też stosowny wniosek do budżetu na 2025 rok o wykonanie dokumentacji projektowej na wykonanie tego chodnika, i wniosek ten znalazł się w budżecie na ten rok.

Mimo to radny sukcesywnie, prawie na każdej sesji, przypomina o pilnej potrzebie realizacji zadania. W marcu np. pytał, czy jest coś, co wstrzymuje zlecenie przetargu na wykonanie tego projektu chodnika wraz z oświetleniem przy Południowej?

Odpowiadając mu wtedy, burmistrz przypomniał, że zgodnie z zapowiedzią w pierwszej kolejności ogłaszał przetargi na większe zadania, jak np. rozbudowa żłobka, ale teraz, gdy już się to odbyło, rozpocznie się procedura przetargowa w temacie chodnika, a pieniądze na to są zarezerwowane. Temat wrócił też na sesji kwietniowej.

Na kwietniowych obradach poparł go też radny Józef Urbańczyk, który wcześniej tego pomysłu nie pochwalał. Jednak po tamtej wypowiedzi - jak powiedział - „nazbierało się pod jego adresem na internecie huzia na Józia i mieli rację”. Rozwalona jest bowiem ulica Jodłowa (obok Południowej), i mieszkańcy, żeby ją minąć, idą ulicą Południową. Chodnik tam jest więc bardzo potrzebny. - Chociaż jakiś taki tymczasowy od strony bloków - mówił radny Urbańczyk. - Bo tam rzeczywiście jeżdżą samochodami jak idioci. Radny Mierzwiak miał rację, apelując o tę inwestycję. Ja się sprzeciwiałem, ale nie miałem racji. Ten chodnik tam jest potrzebny.

Za głos poparcia podziękował radny Mierzwiak, jeszcze raz apelując do władz miasta, żeby jak najszybciej pochylili się nad tym problemem. - Wiem, że taki tymczasowy chodnik tam nie rozwiąże problemu, ale jest to sprawa priorytetowa, więc mój kolejny apel, ponad podziałami, by interweniować w tej sprawie.

- Rozumiem, że walczycie o chodnik na ul. Południowej - ripostował Tomasz Frischmann - ale... Jodłowa za chwilę się skończy i będzie w tamtej okolicy świetna nowa ulica z chodnikami. Poza tym, już mówiłem, ale jeszcze raz powtórzę, że będziemy za chwilę zlecać projekt chodników przy ulicy Południowej. Nie za bardzo rozumiem, co to znaczy chodnik tymczasowy? Taki chodnik też wymagałby dokumentacji projektowej. Tych samych działań co normalna inwestycja. Nie jest tak, że ja przyjdę i powiem: „O, tu będzie chodnik”. Te czasy już dawno się skończyły. Żeby zacząć jakiekolwiek prace, najpierw musimy mieć dokumentację projektową, i zapytania o tę dokumentację już wysłaliśmy. Natomiast dopóki nie będzie rozstrzygnięcia, nie będziecie państwo mieli informacji na ten temat w moim sprawozdaniu. Gdy dojdzie do podpisania stosownej umowy, to taką informację otrzymacie.

 

     

Więcej o autorze / autorach:

Napisz komentarz

Komentarze

OlaVia 16.05.2025 09:27
Jak to możliwe, że w mieście, wśród domów buduje się drogę bez chodnika?

Grabarzbbs 16.05.2025 08:21
Ej, jak to jest, że niektóre komentarze pojawiają się od razu z odpowiedziami i te odpowiedzi zazwyczaj mocno akcentują narrację ratusza albo są zgodne z linią prezentowaną przez burmistrza? Jak ktoś mógł udzielić odpowiedzi na nieopublikowany komentarz?

Wiesiek 16.05.2025 07:18
Radny zamiast dbać o miasto to dba o swoją prywatę i swoje miejsce zamieszkania. A inne ważniejsze potrzeby to co?

Grabarzbbs 16.05.2025 08:12
Wiesiek 16.05.2025 07:18
Radny zamiast dbać o miasto to dba o swoją prywatę i swoje miejsce zamieszkania. A inne ważniejsze potrzeby to co?
Tak, tak misiu, trzeba przecież postawić kolejną wiatę za 0,5 mln zł bo wiadome osoby nie mają co do garna włożyć, a na szerokim rynku idzie im średnio.

Kinder 15.05.2025 20:32
Radny kupił po taniości działkę jak było szczere pole z kukurydzą, wybudował się i teraz chce dróg, chodników, oświetlenia, placów zabaw, parków, autobusów. Na już, bo teraz to nie są godne warunki. W mieście ludzie niech czekają. Na remonty, na budowę. Ale nie! Radny chce u siebie. Bo Otok jest najważniejszy. A reszta mieszkańców niech siedzi cicho. A tak naprawdę tylko się wymądrza na sesjach. Gada i gada. I nic więcej.

Grabarzbbs 16.05.2025 07:05
Kinder 15.05.2025 20:32
Radny kupił po taniości działkę jak było szczere pole z kukurydzą, wybudował się i teraz chce dróg, chodników, oświetlenia, placów zabaw, parków, autobusów. Na już, bo teraz to nie są godne warunki. W mieście ludzie niech czekają. Na remonty, na budowę. Ale nie! Radny chce u siebie. Bo Otok jest najważniejszy. A reszta mieszkańców niech siedzi cicho. A tak naprawdę tylko się wymądrza na sesjach. Gada i gada. I nic więcej.
Ale bloki na Południowej to stoją już z 10 lat. Jak miasto sprzedało działki to powinno za to wybudować infrastrukturę typu ulice, chodniki, wodociągi, zadbać z czasem o postawienie szkoły jak większa część danej dzielnicy jest zabudowana. Tak jest w normalnych i dobrze zarządzanych miastach, po to się sprzedaje działki aby w tym miejscu postawić infrastrukturę. Tymczasem w Oławie Frischmann a wcześniej Październik (obaj z BBS) wyprzedali wszystko co się da, pieniądze wydali na przepłacone kwiatki, ławki, altanki i inne głupoty, byleby utrzymać się na stołkach i mimo iż pieniądze były to obecnie ich nie ma i nie ma też infrastruktury, a tereny w Otoku wyprzedali bez opamiętania, że nawet nie ma tam gdzie parku zrobić czy szkoły wybudować.

Wiesiek 16.05.2025 07:30
Ku twojej wiadomości to były tereny spółdzielni rolniczej, którą za grosze wykupił prywaciarz, miasto nie miało tam żadnej działki, żadnego zysku, musiało zapłacić za drogi i ponosi miliony na infrastrukturę osiedla.

Grabarzbbs 16.05.2025 08:10
Wiesiek 16.05.2025 07:30
Ku twojej wiadomości to były tereny spółdzielni rolniczej, którą za grosze wykupił prywaciarz, miasto nie miało tam żadnej działki, żadnego zysku, musiało zapłacić za drogi i ponosi miliony na infrastrukturę osiedla.
Ten prywaciarz co regularnie wpłaca na kampanię BBS? Nawet jeśli to jak te bloki powstały ponad 10 lat temu, to przecież od tego czasu ludzie płacą podatek od nieruchomości, to raczej na drogę z chodnikiem już się uzbierało. A to, że Frischmann a wcześniej Października (obaj z BBS) zarządzają miastem nieudolnie nie jest powodem aby szczuć mieszkańców jednej ulicy na mieszkańców drugiej ulicy.

Wiesiek 16.05.2025 14:52
Budowa ul. Jodłowej kosztuje coś ok. 5 mln, więc nie wiem czy tyle podatków od mieszkańców wpłynęło, wątpliwa sprawa. Ten prywaciarz raczej na BBS nie wpłaca, kto go zna to wie że swojej złotówki na nic nie wyda, ludziom posprzedawał działki, nawet do dróg się nie dołożył, a co obiecywał to nie będę pisał bo mieszkańcy to wiedzą.

Opłaty adiacenckie 16.05.2025 13:07
MASZ RACJĘ! Właściciele domów budowanych w szczerym polu na tanich działkach jeśli chcą, żeby budować im drogi powinni ZAPŁACIĆ OPŁATY ADIACENCKIE, bo budowa dróg podnosi wartość działek budowanych w polu. Prawo przewiduje taką możliwość.

SpecOdNiczego 15.05.2025 16:47
I na całej Szmaragowej przydał by się ciąg pieszo rowerowy połączony z Zaciszną do istniejącego już ciągu.

Heheszek 15.05.2025 16:20
Szanowny Panie Radny, brawo za determinację i dociekliwość. Popieram obiema rękami. Skromnym moim zdaniem podpowiem Panu Radnemu, że jest taki jeden może skuteczniejszy sposób. Proszę napisać uchwałę i poddać pod głosowanie, i jak radni przegłosują, to burmistrz nie będzie miał wyjścia.

obserwator 15.05.2025 15:45
Brawo za ankiete idziemy po zwyciestwo W pierwszej na Grzegorza w drugiej na Brauna :)

Blacharz 15.05.2025 14:04
Tomek , nie dyskutuj tylko bierz się do roboty.

Gocha ze Zwierzyńca 15.05.2025 14:02
Haaa Na Zwierzyńcu Dużym też

Redaktor 15.05.2025 16:30
I na ulicy Nowy Górnik... Rybackiej, Lipowej (w miejscu całkowicie zbędnego prędkościomierza), na Łagodnej....

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: Obserwator Treść komentarza: Nie pierwszy i ostatni kardiolog przyjmujący na NFZ. Bardziej bym martwił się brakiem lekarzy POZ, których dr Bolanowski nie umiał zachęcić do stałej pracy w przychodni. To oni stanowią front w przychodni. Decyzja Pana Burmistrza dotyczy odwołania z pełnienia funkcji prezesa. Nadal jest kardiologiem i może przyjmować tzw swoich pacjentów. Zobaczymy na ile jest związany z pacjentami, czy tylko wiązał go stołek prezesury. Podejmując się pełnienia funkcji prezesa trzeba pamiętać " prezesem się bywa, a lekarzem się Jest". Myślę że Pan prezes jest lekarzem. Data dodania komentarza: 12.06.2026, 20:32 Źródło komentarza: Janusz Bolanowski odwołany z funkcji prezesa Przychodni Rejonowo-Specjalistycznej Autor komentarza: * Treść komentarza: Pewnie masz dużo racji w tym co piszesz, ale zgodnie z art. 188 ustawy Prawo Wodne, obowiązek dbania o wały nałożony jest na ich właścicielu. A właścicielem wszelkich wodnych urządzeń, w tym wałów, są Wody Polskie, a nie starosta, wójt, burmistrz. Więc wszelkie zgłoszenia jak najbardziej ale przeciwko Wodom Polskim. Polecam ustawę Prawo Wodne. Data dodania komentarza: 12.06.2026, 20:02 Źródło komentarza: Miasto: - Wody Polskie nie reagują Autor komentarza: Zdziśka ze zwierzynca Treść komentarza: O gocha tirówka się pokazała Data dodania komentarza: 12.06.2026, 19:00 Źródło komentarza: 194 zgłoszenia do Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa w maju Autor komentarza: mieszkaniec oławskiej ziemi Treść komentarza: Dzień dobry. Szanowny Panie Redaktorze, niestety jak czytam te informacje zarówno na Waszej stronie jak i na portalu Oława 24 zastanawiam się, czy to są żarty, czy też zła wola włodarzy miasta i nie tylko. Ale w tym konkretnym przypadku jak piszecie i to słusznie ...OBOWIOĄZEK koszenia poboczy dróg czy wałów naszych, oławskich cieków wodnych stoi po stronie różnych instytucji w tym Jednostek Samorządu Terytorialnego oraz Wód Polskich. Zatem jeśli to obowiązek, to ktoś kto nie realizuje takiego (swojego) obowiązku do którego jest zobligowany przepisami prawa a dotyczy to np. organu - czyli Wójt, Burmistrz, Prezydent czy Starosta o innych organach nie wspomnę po podlega karze. O takich przypadkach mówi właśnie art. 231 kk. Czy zarośnięte trawa lub zakrzaczone pobocze może ograniczyć widoczność między innymi dla kierowcy, pieszego. Ależ oczywiście. A może być to jedna z przyczyn zdarzeń lub wypadków. Ależ oczywiście. Czy niekoszone wały mogą spowodować w określonych przypadkach (obfite opady deszczu) opór i zdecydowane spowolnienie przepływu wody w ciekach wodnych a tym samym groźne ich spiętrzenie lustra? Oczywiście, że tak. To mój Szanowny Panie Redaktorze trzeba takie przypadki zgłaszać do Prokuratury lub do miejscowej i właściwej dla miejsca tego pobocza, wału jednostki Policji. Może wtedy osoby odpowiedzialne ruszą swoje 4 (cztery) litery i wykonają po prostu swój obowiązek, do którego jak piszecie są ZOBOWIĄZANI. Tylko tyle, albo aż tyle. Dlatego tez moja propozycja brzmi niech cały ten artykuł trafi jako zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i może ten niekorzystny trend wreszcie się zmieni a my przestaniemy o tym mówić i pisać zajmując się innymi tematami ważnymi dla miasta, gminy i powiatu. Data dodania komentarza: 12.06.2026, 18:52 Źródło komentarza: Miasto: - Wody Polskie nie reagują Autor komentarza: zrozpaczony Treść komentarza: Jak u mnie zadomowiły się murarki to też mam zgłaszać? I czy pszczoły dostaną jakieś małe tablice rejestracyjne? Wtedy będę wiedział do którego sąsiada zgłosić się po miód. Data dodania komentarza: 12.06.2026, 18:30 Źródło komentarza: Ważne dla pszczelarzy. Termin mija 18 czerwca Autor komentarza: pacjent Pana Doktora Treść komentarza: Pytanie-do kogo mam sie teraz zapisac na kontrole po zawale,do Stajszczyka czy do Zalubskiego?.Prosze o termin wizyty.Robcie tak dalej,a my zrobimy z Wami porzadek. Data dodania komentarza: 12.06.2026, 18:27 Źródło komentarza: Janusz Bolanowski odwołany z funkcji prezesa Przychodni Rejonowo-Specjalistycznej
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama