O sprawie piszemy od dawna, bo od tygodni Oławę nocami spowijają ciemności, co - trudno się dziwić - krytykują mieszkańcy. Jak niedawno tłumaczyło miasto, od maja nie ma kompletu umów z firmą Tauron na obsługę wszystkich lamp w mieście, a negocjacje trwają. Dlaczego dopiero teraz, kiedy poprzednia umowa już przestała obowiązywać? Czy nie trzeba było o to zadbać odpowiednio wcześniej?
Miasto tłumaczyło uprzednio, że ma ze spółką TAURON zawarte dwie umowy, a warunki trzeciej, ze względu na cenę oraz zakres usług – są wciąż w fazie rozmów! - Negocjacje warunków trzeciej umowy trwają i zaznaczyć trzeba, że zależy nam na lepszej jakości usług - tłumaczył urząd na profilu Miasto Oława. - Często bowiem docierały do nas sygnały od mieszkańców, którzy informowali, że ich zgłoszenia są ignorowane lub usuwanie awarii trwało zbyt długo, tak jak było m.in. na ulicy Spacerowej w Oławie.
Tauron na to, że kwestii szczegółów negocjacji warunków nowej umowy z miastem Oława nie będzie komentować, bo "te powinny pozostać między stronami do czasu podpisania nowej umowy": - Odnosząc się jednocześnie do zarzutu miasta dotyczącego niesatysfakcjonującego poziomu cen proponowanych za naszą usługę - wielokrotnie podczas negocjacji wyjaśnialiśmy przedstawicielom samorządu z czego wynika podstawa kalkulacji stawek.
*
Tymczasem otrzymaliśmy kolejne odpowiedzi z firmy Tauron na parę naszych pytań. Oto ona:
- Kwestię obsługi oświetlenia drogowego w Oławie komplikuje brak umowy serwisowej - jak już wspominaliśmy, jest ona w fazie negocjacji - pisze rzecznik prasowy TAURON Nowe Technologie S.A. Gracjan Respondek. - Dotychczasowe porozumienie powiązane jest z umową najmu i zobowiązuje nas jedynie do zapewnienia zasilania tej części sieci oświetleniowej, która została wynajęta Miastu na potrzeby wykorzystania dotacji, o którą miejscowy samorząd ubiegał się. Tego typu usterki usuwamy na bieżąco po wcześniejszej weryfikacji zgłoszeń. Pozostała część Miasta nie jest objęta usługą serwisową (usuwania usterek) – umowa ta jest nadal w fazie negocjacji. Co do konkretnych ulic, to przy Żołnierza Polskiego usterka została usunięta i przywróciliśmy zasilanie tego fragmentu sieci oświetleniowej. Na ul. 3 Maja awarie dotyczą pojedynczych opraw i nie mieszczą się one w zakresie obowiązującej umowy. Podobnie sprawa ma się z ulicą Sienkiewicza, skwerem Adama Wójcika i oświetleniem mostu. Instalacja przy Ośrodku Kultury została naprawiona - było to związane z usuwaniem szeregu usterek zasilania na całej ulicy 11 listopada.
*
W nawiązaniu do tematu awarii oświetlenia ulicznego w wielu miejscach Oławy i wielu interwencji mieszkańców w tej sprawie oraz informacji, jakie Miasto zamieściło na swoim profilu społecznościowym, poprosiliśmy Urząd Miejski o odpowiedź na poniższe pytania:
Kto teraz odpowiada za naprawy gwarancyjne i kontrole lamp z wymienionymi przez UM oprawami LED?
Kto wykonuje naprawy tych wymienionych lamp? Na jakiej podstawie? Czy miasto ma podpisaną umowę w tej sprawie, jeżeli tak, to z kim i na jakiej podstawie? Jeżeli nie, to kto się tym zajmuje?
Z informacji, jakie Miasto umieściło na swoim profilu, wynika, że wymiana starych opraw oświetlenia to wciąż obowiązek spółki Tauron, ale - jak widać - brak wszystkich umów Miasta ze spółką powoduje duże problemy. Dlaczego Miasto nie zadbało o to, by podpisać wszystkie stosowne umowy i ustalić dalsze zasady współpracy przed upływem dotychczasowych umów?
Kiedy wszystkie lampy uliczne i parkowe w Oławie będą działać, a oświetlenie miasta wróci do normy?
Co odpowiedziało miasto?
- W odpowiedzi na e-maila z dnia 05.08.2025r. w kwestii utrzymania oświetlenia ulicznego na wstępnie pragniemy wyjaśnić kilka kwestii - odpowiada wiceburmistrz Oławy Andrzej Mikoda. - Utrzymanie oświetlenia ulicznego na terenie miasta Oława to sprawa złożona, zależnie od rejonu miasta oraz prac inwestycyjnych lampy są utrzymywane przez różne podmioty:
- Oświetlenie wykonane w ramach inwestycji miejskich jest w całości zarządzane przez tutejszy urząd, pracę serwisowe wykonuje firma w ramach zapytania ofertowego, mianowicie firma AR Turczynowscy Sp z o.o. W załączniku przekazujemy wykaz lamp znajdujących się na utrzymaniu Gminy Miasto Oława.
- Lampy stanowiące własność firmy Tauron Nowe Technologie S.A. utrzymywane są w ramach umów eksploatacyjnych, koszty bieżących prac serwisowych punktów oświetleniowych zlokalizowanych na terenie miasta, pokrywała Gmina Miasto Oława. Z uwagi na rażący wzrost stawki eksploatacji oświetlenia dotychczas nie zawarto nowego porozumienia. Mając na uwadze troskę o stan budżetu miasta Oława, prowadzimy negocjacje o zawarcie jak najkorzystniejszej umowy eksploatacyjnej, zarówno jeśli chodzi o koszty jak i jakość świadczonych usług.
- W toku współpracy w okresie ostatnich lat, miasto zawierało szereg umów o charakterze modernizacyjnym, w tym umowy związane z wymianą opraw oświetleniowych. Oczywiście wymienione oprawy są na gwarancji wykonawcy, jednak należy zaznaczyć, że w przypadku awarii podzespołów zasilających lampy, do naprawy zobowiązana jest spółka Tauron.
- Reasumując - pisze wiceburmistrz Mikoda - wszystkie lampy stanowiące własność miasta, mają zapewnione bieżące utrzymanie, odnośnie lamp znajdujących się w eksploatacji spółki Tauron, w tym lamp zgłoszone awarie lamp, w których doszło do modernizacji opraw, w dalszym ciągu trwają negocjacje w celu wypracowania warunków nowej umowy, korzystnej dla obydwu stron. W kwestii związanej z terminem usunięcia usterek lamp znajdujących się na utrzymaniu spółki Tauron, prosimy się kontaktować bezpośrednio z wyżej wymienionym podmiotem. Wszystkie dotychczas zgłoszone awarie lamp, które są serwisowane przez miasto, zostały usunięte.







Napisz komentarz
Komentarze