Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 12 maja 2024 16:17
Reklama BMM
Reklama
Reklama
News will be here

Wakacje to nie tylko morze i palmy

Podczas uroczystości zakończenia roku szkolnego uczniowie znów usłyszeli życzenia udanych wakacji, spędzenia miłych chwil na plaży, nad morzem itp. Byłem świadkiem paru takich wystąpień, w których nauczyciel, dyrektor czy gość imprezy opowiadali, jakie to cuda czekają teraz na uczniów. Była mowa o ciepłym piasku, bosych stopach, szumiących falach itp.

Niby wszystko w porządku, ale jednak coś mi nie grało. Bo wszyscy mówili, jakby właśnie taka była polska wakacyjna norma. Tymczasem rzeczywistość jest zupełnie inna. Rok temu 47% polskich rodzin nie było w stanie wysłać na wakacje choćby jednego dziecka. Na wsiach jeszcze gorzej. Z większości wiejskich gospodarstw domowych (68%) żadne dziecko nie wyjechało na ubiegłoroczne wakacje. W tym roku zapewne nie będzie lepiej. Na razie 53% dorosłych Polaków deklaruje, że nie wyjedzie na wakacje, a gdyby do tego jeszcze doliczyć dzieci, okazałoby się pewnie, że zdecydowana większość po prostu pozostanie w domu. Czyli ani plaże, ani piasek, ani morze.

Jaki z tego wniosek powinni wyciągnąć ci, którzy przygotowują swoje wystąpienia na zakończenie roku szkolnego? Otóż ci mądrzejsi nie powinni epatować morzem, nad które oni sami (zapewne w wersji egipskiej) się wybierają, a raczej zaznaczyć, że wakacje to czas wypoczynku, wspólnego spędzania czasu z rodzicami, z rodzeństwem. Niektórym wprawdzie uda się wyjechać, ale część może letnie miesiące ciekawie spędzić także w domu, z rówieśnikami. Część także będzie musiała pracować, pomagając rodzicom w pracy. I bez względu na to, jaki los przypadnie uczniom, warto ten wakacyjny czas wykorzystać na coś innego niż szkoła. A może raczej na coś więcej niż tylko szkoła. Na zacieśnianie przyjaźni, rozwijanie umiejętności, pogłębianie zainteresowań i zwykłe leniuchowanie. Choćby w przydomowych ogródku albo na trawniku pod blokiem. A plaża, piasek i morze? Cóż. To zależy od pieniędzy, które przecież nie powinny być jedynym wyznacznikiem szczęścia. A już na pewno nie powinno się dzieciom wciskać do głów podkolorowanych obrazków, na urzeczywistnienie których większość nie ma szans, a mogą tylko pogłębić frustrację, że inni mają, a ja nie. Że jest jakiś obowiązujący wzorzec spędzania wakacji, do którego trzeba pretendować, a ja nie mogę, bo coś ze mną i moją rodziną nie tak.

Jerzy Kamiński
 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6 appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 improvedigital.com, 1944, RESELLER rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807 Xapads.com, 145030, RESELLER google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807 pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb smartadserver.com, 4144, RESELLER nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3 appnexus.com, 13099, RESELLER pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807 onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807 adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32 appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 [Kopiuj]
ReklamaOdszkodowania
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama