Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 7 maja 2024 00:14
Reklama BMM
Reklama
News will be here

Chcą ścieżki rowerowej wzdłuż "drogi śmierci"

Wraca temat ścieżki rowerowej Oława-Jelcz-Laskowice, która proponowana jest przez różne środowiska od lat. Tym razem do pomysłu przymierza się Platforma Obywatelska
Chcą ścieżki rowerowej wzdłuż "drogi śmierci"
Tu przydałaby się ścieżka rowerowa

Źródło: Arch. gazety

7 października lokalne koło PO zorganizowało konferencję prasową w tej sprawie. - Przez wiele lat składałem wnioski do burmistrza J-L o podjęcie rozmów z wójtem gminy Oława oraz burmistrzem Oławy w sprawie podjęcia wspólnej inicjatywy budowy ścieżki rowerowej łączącej Jelcz-Laskowice i Oławę - mówił Tadeusz Babski, radny Rady Miejskiej w J-L. - To dwa miasta w powiecie oławskim, które mają duże strefy ekonomiczne, dużo ludzi w nich pracuje i porusza się między nimi, więc warto podjąć inicjatywę uruchomienia budowy ścieżki, jest ona nam niezbędna. Obecnie jazda wzdłuż drogi 455 jest bardzo niebezpieczna. Wielu cyklistów nazywa ją "drogą śmierci", dlatego byłoby wspaniałą sprawą, gdyśmy teraz, w dobie ekologii, połączyli te miasta ścieżką rowerową.

Radny dodał, że sam bardzo dużo jeździ rowerem i podziwia województwo opolskie, które ma dużo ścieżek rowerowy. Dziwi go więc, że Opole może, a Dolny Śląsk nie. Mówi, że już kilka razy, w tamtym i tym roku, wysyłał do sejmiku dolnośląskiego wnioski o rozpoczęcie budowy ścieżki, ale najpierw otrzymał odpowiedź od Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei, że ze względu na brak środków inwestycja jest niemożliwa, a w tym roku od członka zarządu województwa dolnośląskiego Tymoteusza Myrdy, że inwestycję trzeba przesunąć ze względu na brak środków. - Nie mogę tego zrozumieć - mówi radny. - Weźmy trasę Brzeg-Lubsza. Nie ma tam żadnych stref ekonomicznych, a jest piękna 12-kilometrowa ścieżka rowerowa. Tymczasem u nas potrzeba tylko 6,5 km trasy, bo część na terenie Jelcza-Laskowic już wybudowano, z Oławy do końca ogródków działkowych też jest, więc aż się się prosi dobudować brakujący kawałek. Rowery są w modzie i wielu ludzi nimi jeździ, ale obecnie droga między Oławą a Jelczem-Laskowicami jest dla rowerzystów naprawdę bardzo niebezpieczna.

Szef oławskiego koła PO Marek Drabiński dodał, że natężenie ruchu na drodze między Oławą a J-L wynosi 11,5 tys. pojazdów na dobę. Jak na drogę pomiędzy miejscowościami, to bardzo dużo, więc poruszanie się po niej rowerem to zagrożenie dla zdrowia i życia. Według niego budową ścieżki powinna ciążyć na zarządcy drogi, który powinien zapewnić bezpieczeństwo uczestnikom ruchu. Mając to na uwadze poprosili, więc o pomoc radego sejmiku wojewódzkiego Wojciecha Bochnaka.

- Inicjatywa jest tak cenna, że powinniśmy zrobić wszystko, by w najbliższym roku choć rozpocząć dokumentację projektową budowy tej ścieżki - mówił radny Bochnak. - Nie damy się zbyć zarządowi województwa sugestiami, że najlepiej, by sfinansowały to samorządy gminne. Będziemy walczyć o to, by w przyszłym roku w budżecie województwa znalazły się pieniądze przynajmniej na dokumentację. Następnie możemy siąść do rozmów z burmistrzami. To jednak obowiązkiem samorządu województwa jest, by wybudować bezpieczną ścieżkę rowerową pomiędzy Oławą a Jelczem-Laskowicami.

Radny dodał, że 15 września złożył wniosek do budżetu województwa w tej sprawie i oczekuje odpowiedzi. Gdy ją otrzyma, na pewno poinformuje o tym mieszkańców. Jeżeli będzie negatywna, dalej będzie podejmował walkę, by to zadanie było zrealizowane. Na pewno nie będzie to szybko, bo są procedury, które wymagają czasu, ale konferencja była po to, by zaznaczyć problem i skończyć z takimi odpowiedziami, jakie otrzymał Tadeusz Babski, czyli że "nie ma pieniędzy". - Chcemy, by to zadanie zostało zrealizowane w najbliższych latach i będziemy do tego dążyć - zapewniał. - Jeżeli nie będzie, są narzędzia nacisku poprzez mieszkańców, stowarzyszenia, które będą apelować do samorządu województwa, by można było bezpiecznie jeździć rowerem pomiędzy miastami.

Drabiński sprecyzował, że radny Bochnak złożył do budżetu województwa dwa wnioski. Jeden o budowę ścieżki od skrzyżowania drogi 455 z 396 (od skrętu na Bystrzycę) do J-L, a drugi o budowę kładki, która przylegałaby do oławskiego mostu przez Odrę. Obecnie jedyną przeprawą na Odrze, jaka istnieje w mieście, nie można bowiem przejechać rowerem. Obowiązuje tam zakaz ruchu rowerzystów, prawdopodobnie ze względu na bezpieczeństwo w ruchu drogowym, bo most jest za wąski. We wniosku radnego jest więc apel o budowę kładki, która nie byłaby niczym nowym - jak twierdzi Drabiński -  bo takie kładki są budowane w wielu miejscach, a rozwiązałaby problem.

O kłopotach i niebezpieczeństwach, z jakimi obecnie mierzą się rowerzyści, mówił były radny sejmiku Jacek Pilawa, który od lat bardzo często porusza się po mieście i jego okolicach rowerem. Mówił też o nich Piotr Soroczyński - członek oławskiego koła PO, który bardzo często ze względów ekologicznych, ale też ekonomicznych, zamienia samochód na elektryczną hulajnogę, więc też spotyka się z problemami cyklistów. Ma nadzieję, że już wkrótce one znikną i będzie  mógł bezpiecznie dojechać hulajnogą do J-L.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
emeryt z Oławy 12.10.2022 13:24
Dzień dobry. Szanowna redakcjo oraz mili mieszkańcy miasta, gminy i powiatu oławskiego. Z wielką atencją czytam i zapoznaje się z treściami artykułu jak i komentarzy go dotyczących. Myślę, że temat bezpieczeństwa drogowego, bo o nim chciałbym chwilę należ rozpocząć chyba w nieco inny sposób i od innych wg mnie priorytetów naszego powiatu. W samej rzeczy nie jestem przeciwny projektowi ścieżki rowerowej a jakże jestem za, ale wg mnie najważniejszą do realizacji i oczekiwaną rzeczą przez wszystkich jest: zupełnie nowa, druga drogowa w tym rowerowa przeprawa przez Odrę. Jak pamiętam już niektórzy panowie Z. Brezdeń , P. Hryniak i inni robili sobie zdjęcia/bannery z informacją, że ...mamy to !!! W naszej lokalnej prasie wielokrotnie już ww. jak i inni włodarze miasta i powiatu informowali nas - mieszkańców na jakim etapie i gdzie w chwili obecnej są plany obwodnicy w tym nowej przeprawy/mostu. I co teraz ? W którym miejscu tych planów i chwalenia się jesteśmy ? Wystarczy popatrzeć na inne powiaty, całkiem niedaleko nas (Oleśnica, Trzebnica, Milicz, Brzeg, Grodków) mógłbym wymieniać dalej, ale po co. Tam się udało, u nas wcziąż tylko niczym nie poparte obietnice i deklaracje. Od kilkunastu lat na naszym terenie powiatu działa jedna z największych tzw. podstref ekonomicznych w Jelczu-Laskowicach, Stanowicach i Oławie. Do tej strefo każdego dnia przyjeżdżają setki samochodów ciężarowych i nie tylko o samochodach osobowych będących w posiadaniu naszych mieszkańców nie wspomnę. Natężenie ruchu już dawno kwalifikuje Oławę do tego, by taką przeprawę mieć, by dostosować nasze drogi powiatowe, wojewódzkie i inne do tego natężenia. Zatem w czym tkwi problem?, co lub kto powinien uczynić by to się stało ? Odpowiedź jest prosta należy wspólnie usiąść do stołu i kolejny już raz schować w kieszeń swoje polityczne racje i barwy i ruszyć z oczekiwaną realizacją. Nie liczcie Państwo na pieniądze z Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei, tak samo z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Oni mają zupełnie inne priorytety. Ten problem w znamienitej części powinien być udziałem naszego samorządu i wszystkich gmin w nim występujących. Od wielu lat poprawiamy szczególnie po występujących podtopieniach stan nawierzchni drogi nr 455 do Jelcza Laskowic, ba nawet udało się kilkaset metrów zupełnie przyzwoicie zmodernizować. Cóż z tego jak za zmodernizowanym odcinkiem droga ta, jak zresztą i część innej nr 396 prowadzącej do Bystrzycy dalej jest w tragicznym stanie. Zatem zanim ścieżki rowerowe, przygotujmy już istniejącą infrastrukturę i uwzględnijmy w planach oczekiwane ścieżki rowerowe i ciągi piesze. Nasza cała infrastruktura drogowa szczególnie obciążona transportem ciężarowym jest w tragicznym stanie i na miejscu Komendanta Policji i Straży Pożarnej dawno wnioskował bym do ich Zarządców o zamknięcie niektórych odcinków. To tylko moje przemyślenia i uwagi jakie nasuwają się zapoznając się z tym artykułem. Pozdrawiam - emeryt

Proxima Centauri 12.10.2022 08:13
Kolejarz, wędkarz, ekspert od hydrologii, budowy dróg, wiaduktów, sadzenia drzew oraz dodatkowo kolarz... Obstawiajmy kolejne nieznane zalety i wspaniałe pomysły odmieniające życie ludzkości.

Zenon 11.10.2022 19:56
Pilawa jak mógł jako radny sejmiku głosował przeciw obwodnicy Oławy, teraz gdy nic nie może pojawia się wszędzie i jest za. Panie Jacku najlepiej być za, gdy rządzi się. A u pana jak przyjdzie co do czego, to pan jest przeciw.

końduktor 11.10.2022 16:14
Drabiński, ha, ha, Pilawa, ha, ha, ha!

dziara 11.10.2022 13:24
PO paprany pomysł kiełbasa wyborcza PEŁOWCÓW !

nieotumaniony 11.10.2022 12:16
Z jednej strony zamrażają w UE pieniądze dla Polski na rozwój a z drugiej wymyślają inwestycje. Ale mieszają ludziom w głowach.

SpecjalistaOdWszystkiego 11.10.2022 10:27
Tu jest potrzebna szersza droga z asfaltowym poboczem. Tylko tyle i aż tyle. Nikt nie zrobi extra ścieżki przez las, bo koszty straszne (równolegle to problemu samej drogi).

Kierowca ciężarówki 11.10.2022 08:43
W takim razie ja się domagam ścieżki do Wrocławia na kolejnej drodze "śmierci" DK94

Andrzej 10.10.2022 23:00
,,droga śmierci" Rozwalacie tymi nazwami

Ziemianska 10.10.2022 22:07
Jak najbardziej ta droga rowerowa jest potrzebna

asd 11.10.2022 10:50
Za czyje pieniądze,. rowerzystów? Dosyć tych ciągłych żądań rowerzystów kosztem remontów dróg i chodników DO CHODZENIA a nie uciekania przed pędzącymi rowerzystami.

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6 appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 improvedigital.com, 1944, RESELLER rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807 Xapads.com, 145030, RESELLER google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807 pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb smartadserver.com, 4144, RESELLER nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3 appnexus.com, 13099, RESELLER pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807 onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807 adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32 appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 [Kopiuj]
ReklamaOdszkodowania
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama