Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 07:20
Reklama
Reklama

Politycy Koalicji Obywatelskiej: - Nasz plan to konkret

Kampania wyborcza. Poseł Michał Jaros i przewodniczący miejskich struktur Platformy Obywatelskiej Marek Drabiński podczas konferencji prasowej 19 września przedstawili pomysły dotyczące kolei
Podziel się
Oceń

- To nasza druga dziś konferencja prasowa, po Wrocławiu czas na Oławę - zaczął Michał Jaros, poseł i kandydat na posła z ramienia Koalicji Obywatelskiej. - Przyjeżdżamy z raportem kolejowym, który jest dosyć istotny z punktu widzenia całej aglomeracji wrocławskiej. Powstał on we współpracy z osobami z Politechniki Wrocławskiej, Uniwersytetu Wrocławskiego, pasjonatami kolei, do których należy też Marek Drabiński, zawodowo pracujący jako maszynista. Jesteśmy realistami. Jeśli chcemy poprawić komfort i jakość życia mieszkańców całej aglomeracji, to musimy poprawić ich komunikację z Wrocławiem, co jest istotne ze względu na te wszystkie osoby, które w stolicy Dolnego Śląska pracują i chodzą do szkół. To potrzeba cywilizacyjna, żebyśmy poprawili tę sytuację. Na dworcu w Oławie widziałem dziś, ile rowerów przypiętych jest do barierek czy ogrodzeń. Do tego zaparkowanych mnóstwo samochodów, co pokazuje, jak duża jest potrzeba korzystania z kolei i czujemy, że będzie ona jeszcze rosła. Do tego potrzebna jest jednak sprawna kolej. Przygotowaliśmy raport, który pokazuje, jak stworzyć kolej aglomeracyjną z prawdziwego zdarzenia. W teorii pociągiem jest łatwiej, szybciej i bez korków, ale zdajemy sobie sprawę, że obecnie nie wszystko wygląda tak kolorowo. Pociągi się opóźniają, nie dojeżdżają na czas, są zatłoczone, brakuje miejsc, jeżdżą zbyt małe składy. (...) My mamy pomysł na kolej i z tym do was przyjeżdżamy. Zależy nam na tym, by częstotliwość kursowania pociągów w szczycie na liniach magistralnych wynosiła co 20 minut, a na liniach drugorzędnych - co 30 minut. Potrzebnych jest szereg inwestycji, w tym budowa przystanków kolejowych, mam tu na myśli także stację Oława Zachodnia. Wokół nich muszą powstać parkingi dla rowerów i samochodów, a my wiemy, jak to zrobić. (...) Do tego chcemy wprowadzić ustawę metropolitalną. (...) Potrzebujemy spójnych rozwiązań metropolitalnych, co pomoże znaleźć finansowanie nie tylko na samo utrzymanie kolei, ale też zakup nowego taboru, który jeździłby na tych trasach kolejowych. Ważna jest współpraca gmin w obszarze kolei, co gwarantowałaby taka ustawa. Przed nami cały szereg zadań, które się łączą. (...) Mówimy o projekcie długofalowym, wieloletnim, ale nie ma na co czekać, trzeba zacząć go realizować. Nasz plan to konkret Koalicji Obywatelskiej dla Oławy, Brzegu Dolnego, Wołowa, Trzebnicy, Oleśnicy, Wrocławia, całej aglomeracji. Wierzymy w to, że wygramy wybory i będziemy te założenia realizować.

Na lokalnych problemach skupił się Marek Drabiński: - Po pierwsze, przepełnione pociągi. W odpowiedzi na przesłaną przeze mnie petycję marszałek województwa dolnośląskiego obiecał, że od grudnia ten stan się poprawi, składy będą dłuższe i bardziej pojemne... Poczekamy i sprawdzimy, czy obietnica zostanie spełniona. Po drugie 0 remont dworca w Oławie. Jeden z parlamentarzystów partii rządzącej chwalił się niedawno, że remont już trwa. To nieprawda, on nie trwa, remont się opóźnia, Polskie Linie Kolejowe odpisały mi, że jest w fazie przygotowania, nie ma dziś na to środków, będziemy się temu przyglądać, bo ten odcinek linii kolejowej Wrocław-Oława zasługuje na to, by dworzec w naszym mieście spełniał europejskie standardy. Musi do tego remontu dojść, muszą powstać windy dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, muszą powstać wiaty rowerowe. Kiedyś policzyłem, że ponad 100 rowerów jest przypiętych do płotu czy barierek, bo miejsc rowerowych z prawdziwego zdarzenia na stacji nie ma. 800 metrów dalej na parkingu przy ul. Różanej bezmyślnie wybudowano wiaty rowerowe, ale nikt nie będzie przypinał roweru 800 metrów od peronu. Na moją sugestię, że te wiaty można przenieść, pan burmistrz Tomasz Frischmann odpowiedział, że dopiero pięć lat po wybudowaniu parkingu, który powstał w 2019.Czyli mamy nadzieję, że w 2024 burmistrz tej obietnicy dotrzyma. Kolejna sprawa to przystanek Oława Zachodnia. Co dwa-trzy miesiące wysyłam zapytania do Polskich Lini Kolejowych i Ministerstwa Infrastruktury, ale niestety inwestycja jest opóźniona. Umowę podpisano, PLK zapewniają, że pod koniec roku ekipa budowlana zacznie budowę, a przystanek będzie oddany do użytku na koniec 2024. (...) Ostatnia najważniejsza kwestia, to przejazd kolejowy przy ul. Wiejskiej w Oławie. Wszyscy mieszkańcy wiedzą, co oznacza zamykanie rogatek w godzinach szczytu. Praktycznie połowa miasta zostaje sparaliżowana. Chcę zwrócić uwagę, że obecnie część pociągów towarowych ze względu na remont mostu w Opolu jest skierowanych drogą okrężną przez Jelcz-Laskowice. Ale te pociągi do Oławy wrócą i przejazd będzie zamykany jeszcze częściej. Ponadto wybudowanie przystanku Oława Zachodnia spowoduje dłuższe oczekiwanie na otwarcie rogatek. Zgodnie z rozporządzeniem, przejazdy nie powinny być zamykane na dłużej niż 120 sekund, natomiast tutaj w Oławie mamy sytuację, że czujnik do zamykania przejazdu znajduje się na stacji Oława w peronie pod wiaduktem. Pociąg, który się tam zatrzymuje, zamyka przejazd, pasażerowie wsiadają i wysiadają, a to wszystko trwa kilka minut, czasami nawet około 5 minut. Bulwersujące jest to, że władze Oławy nigdy nie starały się o zmiany w tym miejscu. (...) Dlatego powinno się tu wybudować wiadukt lub tunel, który całkowicie rozwiązałby ten problem.

Kto miałby to sfinansować? Zdaniem przedstawicieli Koalicji Obywatelskiej samorząd lokalny mógłby przygotować projekt, a główna część inwestycji leżałaby po stronie PLK oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.

 


Napisz komentarz

Komentarze

Proxima Centauri 25.09.2023 14:08
Pana Marek Drabiński opowiada straszne dyrdymały, tylko pytanie brzmi czy robi to z niewiedzy czy też umyślnie. Aby rozpocząć budowę przystanku Oława Zachodnia konieczna jest zmiana organizacji ruchu na szlaku Oława - Święta Katarzyna. PKP PLK nie może od tak sobie zamykać i otwierać torów, bo ktoś wyśle pisemko ze swoimi fantazjami. Zarządca infrastruktury zawiera umowy z przewoźnikami i zapewnia im zdolności przepustowe na realizację pociągów. Niewywiązanie się z tych umów skutkuje naliczaniem kar umownych. Zamknięcie torów na szlaku Oława - Święta Katarzyna, pierw nr 1 a następnie nr 2 planowane jest od 10 marca 2024 r. do 09 listopada 2024 r. i w tym okresie będą prowadzone prace. W kwestii liczby uruchamianych pociągów z Wrocławia do Oławy oraz ograniczeń w przepustowości należy zapytać się tych, którzy rządzili podczas modernizacji tej linii (PO), gdy zlikwidowano w wielu miejscach tory boczne, pozwalające obsługiwać więcej pociągów towarowych, zastosowano rozjazdy o prędkości 40 km/h (dlatego Regio tak zwalnia przed Oławą gdy zjeżdża na tor czwarty). Nie dobudowano większej liczby torów między Wrocławiem a Świętą Katarzyną i Oławą, co pozwoliłoby rozdzielić ruch dalekobieżny od aglomeracyjnego. Teraz efekty błędów powstałych podczas tej modernizacji widzimy i odczuwamy.

Oława OK 24.09.2023 21:36
PiS i PO to jest to samo zło

Katon 25.09.2023 12:39
Chyba PiS, PO = jedno zło

Nieogarniety 24.09.2023 18:39
Wszystkim tym przedstawionym planom można tylko przyklasnąć, ale proszę powiedzieć po co tyle ataku i udawania, że się czegoś tam nie rozumie. Przecież jak wybudowało się coś za kasę z Unii, to wiadomo, że 5 lat coś musi funkcjonować w nienaruszonym stanie. Poza tym, ta nieustającą wiara w pisma, monity, petycje które i tak nic nie dają. Ale pomysł na kolej dobry. Pierw jednak musi się Pan Przewodniczący odciąć od skompromitowanych radnych z tzw. olawskiej opozycji, w sprawie obrony dobrego imienia posła Macierewicza no i wytłumaczyć wszystkim, po co Sławomir K. został wysłany do Starosty Kuleszy z PiS. Zawiązujecie koalicję wyborcza z PiS w Oławie przeciwko BBS, czy już coś sobie załatwiacie "na urzędzie" bo to wygląda na "oszukiwanie" wyborców, którzy chcieli by głosować na PO.

baca 24.09.2023 10:17
Platforma w 2006 też miała plan. Nawet przekonała do niego większość Polaków ale szybko okazało się że mówienie o planie a jego realizacja to dwa przeciwne bieguny w wykonaniu drużyny Tuska. Na boisko i dalej sobie haratajcie w gałę a polskę zostawcie w spokoju. Nie chcemy znowu wyjeżdżać za chlebem lub być niewolnikami w kraju tyrając za grosze w zachodnich korporacjach.

Zrównoważony 24.09.2023 08:52
Ją mam nadzieję, że Platforma przegra, Tusk będzie musiał oddać władzę, wtedy przewodniczącym zostanie ktoś taki jak Michał Jaros. Sprowadzi Platformę na właściwe tory. Właściwy konkretny, do tego skromny, młody, wykształcony,

janko 24.09.2023 09:25
Zrównoważony 24.09.2023 08:52
Ją mam nadzieję, że Platforma przegra, Tusk będzie musiał oddać władzę, wtedy przewodniczącym zostanie ktoś taki jak Michał Jaros. Sprowadzi Platformę na właściwe tory. Właściwy konkretny, do tego skromny, młody, wykształcony,
Ja jak oglądam wiadomości o 19:30 to mam wrażenie, że Tusk dalej rządzi i dziwię się, że go ten pis w końcu nie odwoła.

www 24.09.2023 05:13
Komentarz zablokowany

www 24.09.2023 05:13
Komentarz zablokowany

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: KpinaTreść komentarza: zbiórka darów, zbiórka na grzejniki, a Frischmann lekką ręką wywala 120 tys. na ławkęData dodania komentarza: 4.12.2025, 19:06Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniakówAutor komentarza: Oława OKTreść komentarza: Marek co się z tobą na wyrabiało ???Data dodania komentarza: 4.12.2025, 18:25Źródło komentarza: Jak zmienił się klimat w Oławie i co nas czekaAutor komentarza: RafałTreść komentarza: Jak kler odejdzie od polityki to może wrócę do kościoła i zaczne się spowiadać w konfesionaleData dodania komentarza: 4.12.2025, 15:52Źródło komentarza: Wyspowiadaj się na dworcu kolejowymAutor komentarza: NataTreść komentarza: Robicie z Powiatu niepotrzebny Babilon i nie pozwalacie obywatelom, tj. Mieszkańcom dołożyć cegiełki na pomoc chorym i ubogim. Mam tego dość!!!!!!!!Data dodania komentarza: 4.12.2025, 15:16Źródło komentarza: Rusza akcja "Podziel się z potrzebującymi"Autor komentarza: WalerianTreść komentarza: Do czego może być przydatny ten dokument? To sztuka dla sztuki. Czy mamy zrezygnować z przemysłu i wrócić do rolnictwa i upraw bo to jest najmniej szkodliwa działalność. Chociaż nie do końca, bo najlepiej to lasy posadzić. Co szary mieszkaniec ma do powiedzenia? Wszyscy widzimy że klimat się zmienia, ale przyczyny mogą być różne. Może to być proces naturalny, a może jednak działalność człowieka.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:28Źródło komentarza: Jak zmienił się klimat w Oławie i co nas czekaAutor komentarza: ObserwatorTreść komentarza: Dziwie się że nie zmieniliście jeszcze nazwy na tuDrabiński...Data dodania komentarza: 4.12.2025, 13:33Źródło komentarza: Radny powiatowy zwrócił się do burmistrza Oławy o zawieszenie tego postepowania
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama
Reklama