Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 06:36
Reklama
Reklama

Dlaczego zniknął ten domek z basztą?

OŁAWA Tego tytułowego obiektu bardzo szkoda. Był ładny, solidny, w dobrym stanie. Rozebrano go w całości... Przemysław Pawłowicz pisze o historii domku celnego przy moście na Odrze
Dlaczego zniknął ten domek z basztą?
Budynek którego nie ma
Podziel się
Oceń

Pełnił w Oławie bardzo ważną rolę, właściwie wiele ról: niezależnie od swojej funkcji finansowej, był świadomie zaprojektowanym elementem architektury krajobrazu, będąc przez 65 lat dominantą i wyznacznikiem osi widokowej ulicy Odrzańskiej, obecnie B. Chrobrego. Nazw tej ważnej ulicy, arterii, w przeszłości było nieco więcej, kiedyś to była ulica Pieprzowa, Rybacka, potem Odrzańska i wreszcie B.Chrobrego. Opisywany budynek był funkcjonalną częścią mostu. Był. Dlaczego zniknął?

 

Pierwsze mosty

 

Przeprawa przez Odrę w Oławie była czynna od wieków. Pierwszy w dziejach oławski odrzański most powstał w 1545 roku. Wcześniej, od początku istnienia miasta, utrzymywano w tym miejscu stały płatny prom przez rzekę. Prom działał od 1361 roku, kiedy uzyskano zgodę panującego księcia na miejskie przewozy promowe. Od XVI wieku kolejnych mostów było wiele, zmieniała się ich konstrukcja, liczbę filarów, zmieniano również sam przebieg mostu, ale to były różnice o kilka-kilkanaście metrów. Generalnie most był i jest w tym samym miejscu. 

Ulica Pieprzowa - długo utrzymywała się ta nazwa ulicy prowadzącej do mostu, ponieważ kojarzyła się z egzotycznymi przeprawami, które tędy często transportowano. Przeprawa przez Odrę w Oławie niezmiennie jest miejscem o dużym znaczeniu transportowym i strategicznym, co siłą rzeczy często przyczyniało się do niszczenia mostu przez armie kolejnych państw, stron konfliktów. Przez większość okresu istnienia oławski most był drewniany, wsparty na 5 czasem 6 filarach, bardzo długo był jednocześnie tzw. mostem zwodzonym, ruchomym, podnoszonym w części do góry z powodów żeglugowych. Transport rzeczny miał ogromne znaczenie, pływające jednostki były żaglowcami, a dzięki podnoszeniu środkowego fragmentu mostu nie trzeba było składać masztu i zwijać żagli.

Most podnoszony - rycina Wernhera

 

Częściej od wojen most był niszczony przez siły natury, spiętrzenia kry, powodzie, które skutecznie likwidowały przeprawę. W 1623 roku Szwedzi spalili oławski most, odbudowano go, ale ponownie spłonął w 1633 roku. Ten most miał wówczas ogromne znaczenie strategiczne, zapewniał transport pomiędzy twierdzami Brzeg i Wrocław. To był krwawy czas dla ówczesnych oławian, wojna między stronami tzw. wojny trzydziestoletniej przyniosła wtedy niemal całkowitą zagładę Oławy.19 maja 1634 roku spłonęły wszystkie 133 domy w obrębie miasta, również ratusz, kościół. W roku 1648 walczący tu Szwedzi i płk. Gunn, komendant twierdzy Oława, ukończyli nowe fortyfikacje miejskie, ale wcześniej cesarki generał Raimondo Montecuccoli próbował zdobyć miasto i odrzański most spłonął ponownie. Pułkownik Gunn ma swoje epitafium w kościele MBP. 

W 1658 roku książę Christian ponownie odbudowuje most. 

Za korzystanie z przeprawy czy też podniesienie mostu pobierano opłaty (tzw. myto). Obiekt na wielkiej rzece, wtedy jeszcze nie uregulowanej, był trudny do utrzymania, np. w 1757 roku powódź zerwała część mostu. 

Czas wojen napoleońskich również przyniósł kolejne zniszczenia - w 1813 r. konieczna była odbudowa dwu przęseł mostu, spalonych przez Francuzów, ale w 1814 znowu zostały zerwane. Dopiero w 1817 uzupełniono, odbudowano czwarte przęsło i połączono brzegi rzeki. W 1831 ponownie była wielka powódź i zniszczenie mostu, który wkrótce odbudowano. 

Wiek XIX to okres rozwoju, zmienił się też transport - warto odnotować, że pierwszy statek parowy dotarł do Oławy w 1867 roku.

Ostatnim znaczącym epizodem burzliwych dziejów opisywanej przeprawy było wysadzenie oławskiego mostu. Przypomnijmy, że 23 stycznia 1945 roku most zaminował i wysadził pochodzący z Bystrzycy Oławskiej major Edlich. Most zlikwidowano tuż przed nacierającą Armią Czerwoną. Wcześniej przepuszczono ostatnie czołgi, odziały wojskowe, ostatnich ewakuowanych mieszkańców. Po eksplozji środkowe i lewobrzeżne przęsła mostu runęły do nurtu Odry. Przeprawę zniszczono zbyt wcześnie, niektóre oddziały nie zdążyły przekroczyć rzeki. Odra w tym okresie zamarzła, ale lód był niepewny, pospiesznie zbudowano kładkę na wysokości Zwierzyńca i ostatni niemieccy żołnierze właśnie tam przeszli przez Odrę.



Napisz komentarz

Komentarze

pilot 27.01.2024 09:34
Bardzo ciekawy materiał historyczny, jako nowe pokolenie nie miałem pojęcia o historii mostu w Oławie ani innych obiektach z miastem związanych. Z tego co kojarzę to w miejscowości Marcinkowice istniało stare poniemieckie lotnisko, jestem ciekaw czy zachowały się jakieś zdjęcia z tamtego czasu i czy można je gdzieś odnaleźć? Dziękuję autorowi za wspaniały i wciągający artykuł. pzdr.

Olawianka 23.01.2024 08:18
Niestety przykro się patrzy na stare zdjęcia Oławy bo za każdym razem przychodzi do głowy myśl, że kiedyś po prostu było ładniej. W wielu miejscach, i to jest niestety nasza porażka, bo mimo nowoczesnych technologii , materiałów, zamiast być ładniej to wychodzi na to że jest brzydziej i gorzej.

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: KpinaTreść komentarza: zbiórka darów, zbiórka na grzejniki, a Frischmann lekką ręką wywala 120 tys. na ławkęData dodania komentarza: 4.12.2025, 19:06Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniakówAutor komentarza: Oława OKTreść komentarza: Marek co się z tobą na wyrabiało ???Data dodania komentarza: 4.12.2025, 18:25Źródło komentarza: Jak zmienił się klimat w Oławie i co nas czekaAutor komentarza: RafałTreść komentarza: Jak kler odejdzie od polityki to może wrócę do kościoła i zaczne się spowiadać w konfesionaleData dodania komentarza: 4.12.2025, 15:52Źródło komentarza: Wyspowiadaj się na dworcu kolejowymAutor komentarza: NataTreść komentarza: Robicie z Powiatu niepotrzebny Babilon i nie pozwalacie obywatelom, tj. Mieszkańcom dołożyć cegiełki na pomoc chorym i ubogim. Mam tego dość!!!!!!!!Data dodania komentarza: 4.12.2025, 15:16Źródło komentarza: Rusza akcja "Podziel się z potrzebującymi"Autor komentarza: WalerianTreść komentarza: Do czego może być przydatny ten dokument? To sztuka dla sztuki. Czy mamy zrezygnować z przemysłu i wrócić do rolnictwa i upraw bo to jest najmniej szkodliwa działalność. Chociaż nie do końca, bo najlepiej to lasy posadzić. Co szary mieszkaniec ma do powiedzenia? Wszyscy widzimy że klimat się zmienia, ale przyczyny mogą być różne. Może to być proces naturalny, a może jednak działalność człowieka.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:28Źródło komentarza: Jak zmienił się klimat w Oławie i co nas czekaAutor komentarza: ObserwatorTreść komentarza: Dziwie się że nie zmieniliście jeszcze nazwy na tuDrabiński...Data dodania komentarza: 4.12.2025, 13:33Źródło komentarza: Radny powiatowy zwrócił się do burmistrza Oławy o zawieszenie tego postepowania
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama
Reklama