Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 1 sierpnia 2025 13:31
Reklama
Reklama https://www.mario-web.pl/?fbclid=IwY2xjawKmdmpleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFoU1Vyd1F2VmVBTEJTZXZIAR4R7OQoIiStikie9PkVq_jed6ugpLqCXRABOmzOXsgh5-xjWxRaek2puL_0KA_aem_vRRkult5-xnxh4novgQbiw

Kto zarządza cmentarzami w Oławie? Już nie Jaśnikowski!

Do niedawna było to głupie pytanie, bo każdy by odpowiedział, że Jaśnikowski. Tak było od 34 lat. Było, bo od 1 grudnia cmentarzem zarządza Urząd Miejski. Dlaczego niemal nikt o tym nie wie? Dlaczego miasto nie informuje o tym mieszkańców na swoich stronach czy na profilu FB? Przecież to na cmentarzach prawdziwa rewolucja!
Kto zarządza cmentarzami w Oławie? Już nie Jaśnikowski!
Kto zarządza cmentarzami w Oławie? Już nie Jaśnikowski!

Autor: Jerzy Kamiński

Podziel się
Oceń

O zmianie mieszkańcy dowiadują się dopiero wtedy, gdy odbijają się od ściany Zakładu Pogrzebowego Roberta Jaśnikowskiego i poszukają informacji na tablicy ogłoszeń na cmentarnym murze. Tam jest kartka napisem, że "Administracja Cmentarzy Komunalnych mieści się w Urzędzie Miejskim w Oławie, przy placu Zamkowym 15". I tyle, nie ma danych kontaktowych, nie ma numeru pokoju. Nic. To samo na oficjalnej stronie Miasta Oława - jako zarządca w BIP urzędu nadal widnieje firma Jaśnikowskiego. 

Reklama

Od lat cmentarzami komunalnymi w mieście zarządzała firma pogrzebowa prowadzona przez Jaśnikowskich. Początkowo zarządzającym był Stanisław Jaśnikowski, następnie Dolnośląski Zakład Pogrzebowy Firma Jaśnikowski Sp. z o.o, którą prowadzi jego syn Robert.

Co się stało, że firma, która 34 lata zarządzała miejskimi cmentarzami, przestała to robić? Poszło o kasę. 

Jak informował na sesji Rady Miejskiej 31 stycznia 2024 roku burmistrz Tomasz Frischmann, firma Roberta Jaśnikowskiego została wyłoniona na podstawie zapytania ofertowego. Z czterech, do których wysłano takie zapytania o cenę, Dolnośląski Zakład Pogrzebowy Firma Jaśnikowski zaoferował wtedy najniższą, czyli 132 tys. zł brutto za cały okres obowiązywania umowy, to jest 11 miesięcy. Umowa skończyła się pod koniec listopada. 

- Pod koniec listopada przyszło do nas pismo z urzędu, aby wystąpić z nową ofertą - mówi Robert Jaśnikowski. - Na stare warunki nie mogliśmy się zgodzić, bo jesteśmy przedsiębiorstwem, cenę więc trzeba było urealnić, urynkowić. Urząd nie zaakceptował naszej propozycji. Na początku grudnia przekazaliśmy więc księgi wieczyste do Urzędu Miejskiego, potem klucze do bram, ale ludzie wciąż przychodzą do nas. Jak mają nie przychodzić do nas po 34 latach istnienia zarządu cmentarza właśnie tu? Niestety, przekierowujemy ich do urzędu, gdzie nastąpi powrót do XIX wieku, bo tam - przynajmniej na razie - będą używać papierowych ksiąg wieczystych.

Nowa oferta firmy Jaśnikowskiego była znacząco wyższa od dotychczasowej, bo - jak tłumaczy Robert Jaśnikowski - od lat nie była urealniana przez ojca. 

Jak mówi szef firmy, za te pieniądze, które dostawali do tej pory, mogliby teraz opłacić tylko utrzymanie biura, co realnie i tak nie pokryłoby kosztów pracowników. Nowa oferta opiewała więc na kwotę znacznie przewyższającą dotychczasową - jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, co najmniej dwukrotnie.  

*

 

Efekt zmiany zarządcy musi być odczuwalny dla mieszkańców, bo do tej pory wszystko mieli pod ręką. Przy cmentarzu zarządca dysponował wszystkimi danymi, tu można było zapłacić za grób, ustalić godziny pogrzebu, dowiedzieć się, gdzie znajduje się jaki nagrobek, załatwić otwarcie bramy cmentarnej na czas stawiania czy renowacji nagrobka. Jeśli dodamy do tego, że od teraz nie ma na cmentarzu czynnych normalnych toalet, bo znajdują się one na gruncie Jaśnikowskich (czynne są jedynie toalety typu toi toi), w kaplicy nie ma katafalku ani większości wyposażenia (np. świeczników), bo były własnością Jaśnikowskiego, czy - i to chyba najgorsze - elektronicznej administracji cmentarza i takiej też ewidencji zmarłych, co było uzupełniane przez dziesiątki lat i ułatwiało, znacznie przyspieszało sprawy papierkowe - robi się poważny problem. 

- Z dniem oddania zarządu cmentarza musieliśmy wszystko skasować, bo teraz nie możemy używać danych osobowych - mówi Robert Jaśnikowski.  

 

- Półki teraz są puste, a tu stały księgi wieczysta - mówi Robert Jaśnikowski

 

Jakoś trudno też wyobrazić sobie urzędniczkę, która za każdym razem będzie jechała z Urzędu Miejskiego, aby otworzyć i zamknąć bramę. A co z ogrzewaniem kaplicy na starym cmentarzu - bo do tej pory też robiła to firma Jaśnikowskiego? Co będzie z dostępnością zarządcy po godzinach pracy urzędu? Teraz telefon firmy pogrzebowej i jednocześnie zarządcy działał na okrągło całą dobę. Ile osób trzeba będzie zatrudnić do robienia tego wszystkiego, co wykonywał dotychczasowy zarządca? Bo on na pewno kogoś będzie musiał teraz zwolnić. Chodzi nie tylko o administrację, ale sprzątanie cmentarzy, koszenie trawy, podcinanie krzewów. Pytania się mnożą, bo to jednak rewolucyjna zmiana - 34 lata temu Oławskie Zakłady Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej oddały zarząd cmentarza w prywatne ręce, pozwalając na niemal całkowite podporządkowanie temu infrastruktury, włącznie ze sprzedażą budynku tuż przy bramie, żeby mieszkańcom było wygodniej, a teraz szykuje się ponowna komunalizacja zarządu? Dlaczego nikt o tym głośno nie mówi? Dlaczego radni nic nie wiedzą? 

Co na to wszystko Stanisław Jaśnikowski, twórca firmy znanej od lat na naszym lokalnym rynku?

- Przykro mu - mówi jego syn. - Nawet nikt mu nie podziękował po 34 latach pracy jako zarządca. Nikt tyle czasu tu nie poświęcił, pracując z pasją na okrągło... Natomiast tato miał tę pasję. On tu spędził całe życie. Tato skomentował tę całą sytuację jednym zdaniem, ale nie nadaje się do powtórzenia...

34 lata to ta firma zarządzała cmentarzami w Oławie

 

Próbowaliśmy się dzisiaj skontaktować z wiceburmistrzem Andrzejem Mikodą, odpowiedzialnym za sprawy komunalne, aby spytać, go czy będzie kolejny przetarg na zarządzanie cmentarzami, czy miasto przejmuje je ostatecznie i na jakich zasadach, w jakich godzinach itp. - nie udało się. Skontaktowaliśmy się za to z burmistrzem Tomaszem Frischmannem.

- Potwierdzam, że przejmujemy zarząd cmentarzy - mówi burmistrz, ale po szczegóły odsyła do wiceburmistrza Mikody. Dodaje jednak:- Wiele lat był Stanisław Jaśnikowski, teraz jego syn, nowe pokolenie i nowe podejście do firmy, nowe strategia zarządzania. Za wieloletnie zarządzanie cmentarzem dziękuję Stanisławowi Jaśnikowskiemu.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Napisz komentarz

Komentarze

Mieszkanka 15.12.2024 16:14
Czy hejterzy firmy Jasnikowskiego orientują się, że sam Pan Stanisław swojego czasu zarządzał az ponad 30 cmentarzami w powiecie oławskim? Czy wy macie wyobraźnię i wiecie ile to pracy i pieniędzy trzeba było włożyć, żeby codziennie ekipy jeździły na odśnieżanie, grabienie, koszenie? Tyle ile urząd oferował to kwota skandalicznie mała i nie miała pokrycia na zarobki. To jest profesjonalna firma z tradycją, która działa nie tylko na terenie Oławy, lecz na terenie wojewódzkim, jak nie ogólnopolskim, ponieważ zakład Jasnikowskich jest w Krajowej Izbie Pogrzebowej! Założyciel- Stanisław to człowiek zasłużony, który poświęcił się dla naszego miasta i dał wiele od siebie. Pomagał i sponsorował kościoły, moto Jelcz Oława, czy inne placówki. Biznes przejął Robert, a teraz uczą się jego synowie, którzy są stale obecni w zakładzie. Grzechem jest to co wygadujecie, jesteście zawistni i przemawia przez Was zazdrość, co już jeden Pan udowodnił w komentarzach. Zresztą, już ludzie się skarżą, bo miasto nie chce udzielać im pogrzebów w soboty, pod pretekstem, że wtedy mają wolne. Mam nadzieję, że Wy hejterzy sami pójdziecie i się przekonacie, że jednak Pan Jasnikowski tutaj jest niezastąpiony. Powodzenia w szukaniu pokoiku w urzędzie:-)

Reklama
Mieszkaniec 16.12.2024 11:11
No już bez przesady. To, że UM uprzykrzyło życie mieszkańcom to jedno. Ale mówienie o nim, że jest niezastąpiony to jest przegięcie. W mieście są też inne zakłady pogrzebowe. Niech miasto zrobi przetarg i wyłoni najkorzystniejszą ofertę.

Olga 15.12.2024 13:13
Ponad 13tys.za miesiąc (na starych zasadach) to nie jest mała kwota!!Ciekawe ile Jasnikowski sobie zażyczył?! To powinna być jasna informacja ,dla mieszkańców, przecież to my płacimy Jasnikowskiemu a nie urząd miejski.Byc może dobrze burmistrz zrobił.

kick 15.12.2024 18:11
kolego 13tys/mc to kosztuje firmę dwóch pracownik, który zarabia 4tys netto. I zapewne Ci pracownicy z tych swoich pieniędzy zapłaci za licencję programów, prąd, wodę, utrzymanie toalet, żyłki, paliwo do kosiarek, łopaty, utrzymanie busa, narzędzia, utrzymanie biura i wszystkie inne wydatki. Oczywiście przy założeniu że właściciel firmy będzie tak wspaniałomyślny i te wszystkie obowiązki będzie wykonywać w czynie społecznym i nie zarobi na tym złotówki. Stary Jaśnikowski utrzymanie cmentarza traktował jako konieczny koszty prowadzenia działalności, młody policzył i wyszło mu żeby cokolwiek na tym zarobić to potrzeba pewnie ze 300tys. Teraz gmina będzie to robić sama, obsługa będzie beznadziejna a koszty pewnie będą oscylowały wokolicach 400tysi :) Geniusze biznesu Podwyżki każdy by chciał dostać

Mieszkaniec 15.12.2024 13:04
Pan Jasnikowski niech nie udaje takie poszkodowanego,bo dzięki tym ludziom ,którym dzisiaj zamknął korzystanie np.z kibelka tak naprawdę się wzbogacił?! Biedny nie jest,tak więc korzystanie z przywilejów obsługi cmentarza opłaciło mu się.

Mieszkanka 14.12.2024 19:05
A ty te kibelki będziesz sprzątał w czynie społecznym

Reklama
Mieszkaniec 14.12.2024 17:30
Komentarz zablokowany

prorok 14.12.2024 18:30
"sprzedawanie za grosze gruntów pod stołem" Możesz wskazać?

Mieszkaniec 15.12.2024 13:00
Nikt nie mówi o tym przykładzie ,ale to jak działo się za poprzednich burmistrzów wszyscy wiedzą i za jakie pieniądze były sprzedawane miejskie tereny ;)za grosze to żadna tajemnica ,nie jeden się wzbogacił!!

Magda 14.12.2024 10:15
Ja byłam bardzo zadowolona z obsługi dwóch pań (blond włosych). W trudnej chwili wykazały się wyjątkowym profesjonalizmem i podeszły do mnie z dużą dozą empatii w bardzo trudnej sytuacji życiowej dla mnie, jaką jest śmierć najbliższej osoby. Jeszcze raz bardzo Paniom dziękuje.

Redaktor 13.12.2024 20:23
Co się dzieje.. świat się kończy.. Wiadomo, każdy chce zarobić. Ale jak za dużo chciał - to nie można przetargu było zrobić?

Reklama
Mieszkaniec Oławy 13.12.2024 20:00
Ludzie, skoro nie jesteście zadowoleni z obecnego burmistrza, to jest jeden prosty sposób aby to zmienić - REFERENDUM za odwołaniem burmistrza i po sprawie. Ja jestem za.

Wanda 13.12.2024 18:58
Jak widać od zmiany zarządcy mniej klebsydr w powiatowej ?

Olka 13.12.2024 18:28
Roberto ma fajny sygnet na paluszku i buciki też ;-)

Marek 13.12.2024 18:49
Olka 13.12.2024 18:28
Roberto ma fajny sygnet na paluszku i buciki też ;-)
O widzę, że już się zaczął hejt od ludzi burmistrza. Wstyd, tyle lat koledzy i teraz taki hejt.

Ha 15.12.2024 17:10
Haha

Reklama
Taaaaaak 13.12.2024 18:09
Prosze sie nie dziwic,że nie dostali podziekowania.Z tego co wiem to burmistrz nie ma zwyczaju nikomu dziekowac.Przepraszam, dziekuje swoim urzędnikom, za wykonywanie obowiazków,co jest ich obowiazkiem.Tylko swoim , nikomu wiecej.Taka prawda.

ZBIGNIEW 13.12.2024 17:42
A co z kasą, która ludzie zapłacili za groby, grobowce za 10, 20 lat do przodu???? Czy to nie są pieniądze na utrzymanie cmentarza???? Dane grobów powinny być przekazane nowemu zarządcy, jeśli takowy będzie. Od momentu przejścia na dane cyfrowe wiele się zmieniło i przybyło zmarłych, więc stan aktualny na dzień 01.12.2024r powinien być przekazany.

Olawianka 13.12.2024 16:33
Tak piszecie jakby Jasnikowski był niezastąpiony!!Już wystarczy, wystarczająco się ...... Przecież w Oławie są inne firmy pogrzebowe! Jasnikowskiemu i całej jego rodzinie do widzenia mówimy.I napewno do niego w razie potrzeby nie pójdziemy.

Stefan 14.12.2024 07:07
Mów za siebie

abc 14.12.2024 16:32
"Olawianka" nie zdaje sobie sprawy, że zarządzanie cmentarzami komunalnymi to zupełnie inne sprawy niż funkcjonowanie prywatnych firm pogrzebowych. Firma pogrzebowa Robert Jaśnikowski funkcjonuje nadal i to w zakresie nie tylko oławskim, ale i wrocławskim, i także ogólnopolskim.

Reklama
Olawianka 14.12.2024 17:25
Doskonale wiem ,gdzie działa pan Jasnikowski;)i nie wspominam miło spotkania z tym panem!

Pozdro 13.12.2024 14:47
Sławek kłamca już z Albertem wyjechał w komentarzu.

Piotr 13.12.2024 15:52
Czyli to Albert namieszał z Jaśnikowskim? Jesteś pewien?

Antek 13.12.2024 16:58
Pozdro 13.12.2024 14:47
Sławek kłamca już z Albertem wyjechał w komentarzu.
Tak, Sławek jest cały czas w kontakcie z ludźmi burmistrza i to na polecenie BBSu cały czas pomawia i szkaluje radnych opozycji, ale ostatnio już był w prokuraturze się tłumaczyć. Chyba źle trafił.

Zenek 13.12.2024 14:11
Jaśnikowski został oderwany od koryta, trzeba nowe firmy do Oławy sprowadzić. Może trzeba założyć biznes pogrzebowy, też będę taką furą jak Robert jeździł. Taki biznes to żyła złota.

Reklama

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: Inżynier BRDTreść komentarza: Pamiętaj, że za to płaci Burmistrz czyli my podatnicy. Mnie zależy na tym aby to było jak najmniej bo to idzie z moich podatków, będzie mniej kasy, to mniej inwestycji na mieście. Burmistrz i tak płaci miliony za energię elektryczną do oświetlenia całego miasta. Dlaczego miasto ma płacić za wymianę żarówek, a wszystkie słupy są własnością firmy Tauron. Nieuregulowane prawo bo jakby sejm ustawowo nakazał spółce Tauron przekazać słupy do miasta to rozumiem takie działanie, a skoro słupy są własności Tauron to niech sami za swoje pieniądze sobie naprawiają, dlaczego chcą ciągnąć kasę od miasta?Data dodania komentarza: 1.08.2025, 13:29Źródło komentarza: Tauron naprawił oświetlenie przy 11 Listopada. Nie komentuje sprawy umowy z miastemAutor komentarza: SymetrystaTreść komentarza: Po pierwsze i najważniejsze nie ma miejsca na hejt w przestrzeni publicznej i jeśli Pani Kasia go doświadcza proszę przyjąć przeprosiny ze strony zwykłych mieszkańców. Natomiast to nie daje immunitetu i braku możliwości zadawania pytań dlaczego konkretnie ten projekt, i tylko ten projekt został wybrany. Pani Kasia sama używa argumentu mówiącego o start z list BBS-u. W związku z tym należy zadać pytanie, czy komisja w większości złożona z popleczników burmistrza nie patrzyła łaskawiej na jej projekt? Czy jako jedyna nie miała dostępu do wiedzy, której inni pomysłodawcy mogli nie mieć? Czy nie stała się liściem figowym dla wstydliwego wyniku rozstrzygnięć BO w Oławie (jeden projekt przyjęty !!!)? Mówi o tym, że nie będzie korzystała z tego sprzętu i robi to bezpłatnie - ok ale czy w związku z tym, że sprzęt się pojawi pośrednio nie skorzysta na zwiększonej ilości chętnych do korzystania z już płatnych zajęć? I czy pani Kasia zostanie potraktowana jak inni zwycięzcy, którzy wciąż, mimo upływających lat!!!, wciąż czekają na realizację ich projektów?Data dodania komentarza: 1.08.2025, 13:25Źródło komentarza: To jej projekt do BO zaakceptowano. Jako jedyny. Reaguje na komentarzeAutor komentarza: WdoTreść komentarza: Bezradny Gawlas potrafi tylko manipulować. Zrzeknij się mandatu i przeprośData dodania komentarza: 1.08.2025, 13:16Źródło komentarza: To jej projekt do BO zaakceptowano. Jako jedyny. Reaguje na komentarzeAutor komentarza: WiesiekTreść komentarza: Czytałem wszystkie propozycje do budżetu obywatelskiego, niektóre są tak niedorzeczne, że szkoda gadać, więc nie dziwcie się że nikt nie chce na to głosować, bo powinna jeszcze być negatywna opinia i głosowanie przeciw jakimś wnioskom do budżetu obywatelskiego. To byłoby sprawiedliwe. Hitem jest wiata biesiadna co sprowadza miasto do jakiejś wioski, gdzie nie ma się gdzie spotykać i jak najbardziej takie miejsce jest potrzebne. Przypomnę, że żyjemy w mieście, mamy ośrodek kultury, mamy imprezy miejskie, mamy różne bary na świeżym powietrzu, ogródki letnie. Do czego w mieście wiata biesiadna? Następny mega budżet obywatelski, zieleń w miejsce zieleni na Janowskiego, mega pomysł inteligentnej osoby, wystarczyło kilka rabatek z krzewami zrobić i nic tam więcej się nie zmieści. Kiepskie propozycje do budżetu obywatelskiego, więc ludzie się nie angażują bo nie ma w co. Inna sprawa, że wnioskodawcy składają kiepskie wnioski, żadnych szkiców , pomiarów innych parametrów, tylko hasło zieleń w miejscu zieleni więc ogólnie nigdy nie wiadomo o co chodziło autorowi. Trzeba się trochę postarać pisząc wniosek, a nie rzucać hasła.Data dodania komentarza: 1.08.2025, 13:13Źródło komentarza: To jej projekt do BO zaakceptowano. Jako jedyny. Reaguje na komentarzeAutor komentarza: ObserwatorTreść komentarza: Igranie z ogniem, jeśli radny Gawlas posuwa się do dość jednoznacznych opinii, to znaczy, że ma na to oparcie w dokumentach, sprawdził 3 razy i dopiero powiedział. Te BBSiaki to całkowicie straciły instynkt samozachowawczy.Data dodania komentarza: 1.08.2025, 12:24Źródło komentarza: To jej projekt do BO zaakceptowano. Jako jedyny. Reaguje na komentarzeAutor komentarza: kurTreść komentarza: Czekamy na końcowy efekt.Data dodania komentarza: 1.08.2025, 11:23Źródło komentarza: Bezcenne albumy zdjęć przedwojennej Oławy
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama