Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 06:50
Reklama BMM
Reklama

Awantura o bezdomne zwierzęta cd.

- Niech gmina wie, że patrzymy im na ręce - napisali wolontariusze oławskiego schroniska dla bezdomnych zwierząt i w proteście skrzyknęli się przed Urząd Gminy. Ten odpowiada i tłumaczy
Awantura o bezdomne zwierzęta cd.
- Niech gmina wie, że patrzymy im na ręce - napisali wolontariusze oławskiego schroniska dla bezdomnych zwierząt i w proteście skrzyknęli się pod Urząd Gminy. Ten odpowiada i tłumaczy
Podziel się
Oceń

Taki post ukazał się 31 października w mediach społecznościowych schroniska w Oławie, jego wolontariuszy oraz stowarzyszenia "Podaj łapę":

 

200 km. Tyle drogi będą pokonywać psy i koty z gminy Oława, bo wójt zdecydował… wypowiedzieć umowę z miastem Oława dotyczącą opieki nad bezdomnymi zwierzętami. Zamiast do oławskiego schroniska (gdzie miały opiekę, wsparcie, szansę na powrót do domu) - teraz mają trafiać do Miedar pod Bytomiem. Prawie 200 kilometrów dalej. CO TO OZNACZA? Brak realnej szansy na odnalezienie właściciela – kto pojedzie po zwierzaka 200 km w jedną stronę? Dodatkowa trauma dla psów i kotów – długi transport, nowe miejsce, stres. Wydawanie naszych pieniędzy z podatków na coś, co nie ma sensu – skoro lokalne schronisko jest gotowe przyjmować zwierzęta, jak dotąd! JAK DO TEGO DOSZŁO? Na sesji Rady Gminy: tylko jeden radny wstrzymał się od głosu, reszta zagłosowała ZA wywożeniem zwierząt 200 km dalej. Bez słowa sprzeciwu. Bez empatii. Bez rozmowy z mieszkańcami. BURMISTRZ MIASTA OŁAWA Deklaruje chęć współpracy. Schronisko w Oławie – otwarte i gotowe, jak zawsze. To GMINA zrezygnowała z porozumienia. Dlaczego? – Tego nikt nam nie wyjaśnił.

Skrzyknęli się i spotkali 1 listopada wieczorem przed Urzędem Gminy. 

- Pokażmy, że nas to obchodzi - mówili. - Pokażmy, że zwierzęta nie są numerami w tabelce. Tak,to Dzień Wszystkich Świętych. Ale właśnie dlatego – po wizycie na grobach – zróbmy coś dobrego dla żyjących, czujących, przerażonych zwierząt. Niech gmina wie, że patrzymy im na ręce.

*

Gmina zareagowała na protest jeszcze tego samego dnia. Parę minut przed protestem na profilu Urzędu Gminy ukazała się informację, z której wynika, że "psy i koty których właściciele nie dopilnowali, przed umieszczeniem w schronisku trafią do tymczasowego miejsca pobytu w Zakrzowie (gmina Oława), gdzie będą mogły zostać odebrane w ciągu 7 dni ", zatem nie będą natychmiast odwożone 200 km od Oławy. 

Oto całe oświadczenie Urzędu Gminy, tłumaczące sytuację:

Drodzy mieszkańcy Gminy Oława,

Jako mieszkańcy Naszej Gminy, nie jesteśmy obojętni na los naszych czworonożnych przyjaciół – wszyscy mamy świadomość, jak ważna jest ich opieka i dobrostan. Wiele osób z nas jest właścicielami zwierząt, dla których troska, miłość i odpowiedzialność są codziennością. Dlatego wszelkie sprawy dotyczące bezdomnych zwierząt są dla nas równie istotne, jak dla Państwa.

W ostatnich dniach pojawiło się wiele komentarzy dotyczących Uchwały Rady Gminy w sprawie zapewnienia opieki bezdomnym zwierzętom. Tym samym chcemy wyjaśnić, czego dotyczy przywołana „uchwała” oraz rozwiać pojawiające się Państwa wątpliwości.

W związku z uchwałą Rady Gminy Oława dotyczącą zapewnienia opieki bezdomnym zwierzętom w 2025 roku, informujemy, że podjęcie tej uchwały było obowiązkowe na mocy przepisów prawa (art. 11 ust. 1 ustawy o ochronie zwierząt). Zmiana uchwały była konieczna z powodu wygaśnięcia umowy z dotychczasowym operatorem, odpowiedzialnym za odławianie zwierząt.

Gmina Oława nie miała możliwości kontynuowania współpracy z dotychczasowym operatorem, ponieważ nie jest właścicielem schroniska, a przystąpienie do przetargu w tej sprawie leży wyłącznie w gestii właściciela .

Informujemy również, iż psy i koty których właściciele nie dopilnowali, przed umieszczeniem w schronisku trafią do tymczasowego miejsca pobytu w Zakrzowie (gmina Oława), gdzie będą mogły zostać odebrane z terenu gminy w ciągu 7 dni.

Podjęta uchwała zapewnia ciągłość i zgodność działań Gminy Oława z obowiązującymi przepisami prawa oraz gwarantuje odpowiedzialną, transparentną opiekę nad bezdomnymi zwierzętami.

Podpisali:

Gmina Oława oraz radni (w trybie obiegowym) Bożena Biela, Daniel Cholewicki, Jacek Łągiewczyk, Paweł Kotwica, Anna Leżańska-Karkoszka, Mariusz Olender, Mariusz Michałowski, Marta Turowska, Tomasz Solnica, Marek Sokołowski, Marcin Ziobrowski, Monika Załęska.

*

Filmik z protestu znajdziecie na naszym profilu FB.

*

O sprawie pisaliśmy szerzej TU: 

 

 


Napisz komentarz

Komentarze

M 03.11.2025 16:36
Miasto udostępniło dane schroniskowe o sterylizacji zwierząt. Podpisuje umowę na opiekę weterynaryjną na setki tysięcy złotych a zwierzęta nie są kastrowane i sterylizowane? Wystarczy przeczytać dane, tylko kilka sztuk wysterylizowano? Jakie to przeciwdziałanie bezdomność w schronisku? wydajecie zwierzęta bez kastracji, czy zatajacie fakty? Znam ludzi, którzy adoptowali psy niekastowane czyli to zapewne praktyka obniżania kosztów. Źle się dzieje, ktoś powinien to skontrolować

A 03.11.2025 18:12
M 03.11.2025 16:36
Miasto udostępniło dane schroniskowe o sterylizacji zwierząt. Podpisuje umowę na opiekę weterynaryjną na setki tysięcy złotych a zwierzęta nie są kastrowane i sterylizowane? Wystarczy przeczytać dane, tylko kilka sztuk wysterylizowano? Jakie to przeciwdziałanie bezdomność w schronisku? wydajecie zwierzęta bez kastracji, czy zatajacie fakty? Znam ludzi, którzy adoptowali psy niekastowane czyli to zapewne praktyka obniżania kosztów. Źle się dzieje, ktoś powinien to skontrolować
Po co te psy kastrować ??? Masz 1 na smyczy pilnuj by inne się do niego nie czepiały i tyle. A jak masz więcej psów to pytaj schronisko i tyle

M 03.11.2025 20:07
Oczywiście, przecież każdy jest tak odpowiedzialny. Dlatego później te wszystkie tragedie

Redaktor 03.11.2025 10:09
Jeszcze taka ciekawostka ze świata ludzkich i psich dramatów, opublikowana na www.wp.pl: "Zawadzka oddaje psa. "Nie możemy dłużej tak żyć" (https://kobieta.wp.pl/nie-moga-sie-dogadac-musi-oddac-jednego-z-ukochanych-psow-7217788200680032a)

* 03.11.2025 18:17
Redaktor 03.11.2025 10:09
Jeszcze taka ciekawostka ze świata ludzkich i psich dramatów, opublikowana na www.wp.pl: "Zawadzka oddaje psa. "Nie możemy dłużej tak żyć" (https://kobieta.wp.pl/nie-moga-sie-dogadac-musi-oddac-jednego-z-ukochanych-psow-7217788200680032a)
Nie chce mi się czytać o czym ten art. Ale jeśli o dogadaniu się człowieka z człowiekiem w kwestii prowadzenia karmienia itp psa to się niestety może zdarzać. U mnie np wychodziłam wieczorem z psem. Przed go karmiłam by odrazu zrobil co musi, a gdy wracałam brat mi go znowu karmił i budziłam się rano z kupami na dywanie. I rodzina kazała mi oddać psa. I tyle.

Redaktor 03.11.2025 08:05
Ciekawa sytuacja, temat który rozgrzewa - choć wydawałoby się że zarówno miasto jak i gmina mają tak wiele poważniejszych i trudniejszych spraw. Cóż... takie czasy, że teraz głównie w takich tematach tak wiele osób "przepala swoje godziny". Niestety trudno się wypowiedzieć obiektywnie nie mając pełni informacji dotyczących tych zmian - np. koszt odebrania i przewozu zwierzęcia przez firmę - to jedno, ale co z kosztem jego ewentualnego leczenia, opieki weterynaryjnej, utrzymania, czy to się mieści w tej kwocie? Koszt przetrzymywania zwierzęcia przez 7 dni w tymczasowym miejscu - jaki koszt? Gmina płaciła miastu jedną stałą kwotę niezależnie od liczby zwierząt, czy była ona różna, co z kosztami leczenia, lekami? Itp., itd. No ale jaka "gazeta" takie informacje.. A same protesty.. hmmm.. mniej zwierząt w mieście - to przecież... mniej pracy, mniej zajęć i mniej powodów do zbiórek (nie oceniam - obiektywny stwierdzam fakt).

pseudoredaktorze 03.11.2025 11:02
Komentarz zablokowany

Hm 02.11.2025 22:45
Idą kolejne świeta. Zróbcie akcję listopad i grudzień typu zaodoptuj psa ze schroniska oława i odbierz pieniezną nagrodę 500 zł. Może pójdą wam te psy. Gmina i miasto niech to sfinansuje.

Ryza 02.11.2025 21:46
Pani wolontariuszka mówi na filmie, że może ktoś nie zdąży odebrać psa w 7 dni z Zakrzowa? I to jest wolontariuszka? Pani Jagielska wypowiada się o gminnych psach? Widać, że to grupa znajomych pod gminą protestowała . Cały czas te same brednie

A może 02.11.2025 21:44
A może za wyborem "tańszej usługi" stoi podejście do zwierzaków. Na wsi można (choć już nielegalnie) na łańcuchu trzymać, szpadlem dobić (teoretycznie karalnie) , utopić (zwłaszcza koty - też teoretycznie karalne) i byle jakim syfem karmić. W mieście wrażliwość inna. Szkoda że tak progresywny wójt (przez lata Owsiakowy animator WOŚP) taką decyzję podjął (przy akompaniamencie swoich radnych). Może to sposób na popularność w gminie wiejskiej. Miasto tego nie kupuje.

Oławskie oszołomy 02.11.2025 20:40
Widać, że kogoś w mieście D boli , że pieniędzy nie dostanie. A do tej pory był monopol. A ciemnogród uderza w gminę. Źadko się zgadzam z działaniami gminy,ale tym razem POPIERAM! W olawskim schronisku nie ma miejsca na psy z miasta a co dopiero z gminy. Gdzie jest oferta miasta na udział w konkursie? Dlaczego do tej pory miasto miało gminę w D? Miasto kłamie o kwotach ( podaje tylko 18 tysięcy) a to kropla z tego co otrzymali. Brawo PANIE WÓJCIE!

Anka 03.11.2025 10:12
Dokładnie, koniec układów czas na jasne zasady i nagle płacz. Oława układem stoi, Friszman

M 02.11.2025 12:32
Zaproponujcie Gminie by zrobili 500 plus jednorazowo, za adopcję psa ze schroniska. Zamiast wywozić. I niech sobie odetną koszty operacyjne. Myślę że to duża oszczędność dla gminy.

M 02.11.2025 12:24
Czytam że 2023 był program gmin 500 plus dla psa kota. Na utrzymanie. Dziś 2025 gminy też mogą wprowadzać ten program 500 plus ale jest on przeznaczony na leczenie. Więc nie ma rządowego programu raczej. Ale może jest coś z unii??? I o tym pewnie się nie dowiemy.

M 02.11.2025 12:12
Czy możecie napisać czy są faktycznie te dodatki 400 zł na psa i czy to jest jednorazowo czy miesięcznie płacą? I czy za kota też państwo płaci?? Z góry Dzięki. Dawno czytałam że państwo płaci, ale nikt o tym nie mówi, więc nie wiem czy to prawda.

M 02.11.2025 12:34
M 02.11.2025 12:12
Czy możecie napisać czy są faktycznie te dodatki 400 zł na psa i czy to jest jednorazowo czy miesięcznie płacą? I czy za kota też państwo płaci?? Z góry Dzięki. Dawno czytałam że państwo płaci, ale nikt o tym nie mówi, więc nie wiem czy to prawda.
Czyli zamiast dawać wam 200 tys na leczenie niech dadzą chociaż 100 tyś czy 150 tyś.

M 02.11.2025 12:10
Albo gminie chodzi o pozbycie się psów albo o zarobienie kasy albo o zaoszczędzenie kasy. Schronisko musi znaleźć finansowe rozwiązanie tej sytuacji. Albo odciąć kasę na operację i zmniejszyć tym koszty utrzymania, albo płacić ludziom jednorazowo za zabieranie zwierzaka np 500 zl, więcej psów wtedy znajdzie dom, zamiast 900zl za transport 200km. Gmina chce kasy , musicie obniżyć ich koszty. Ja jestem za tym żeby wspomóc naszych oławian!!!

M 02.11.2025 12:02
Nie wiem zgłosicie się do jakiś obrońców zwierząt, adwokata , podpisy od ludzi. Zamiast studni, niech budują 2 schronisko przy oławie np w siechnicach. Czy koło nowego otoku. Potrzeba pracy dla ludzi w Oławie. Chętnie ktoś zajmie się nowym schroniskiem.

* 02.11.2025 12:26
M 02.11.2025 12:02
Nie wiem zgłosicie się do jakiś obrońców zwierząt, adwokata , podpisy od ludzi. Zamiast studni, niech budują 2 schronisko przy oławie np w siechnicach. Czy koło nowego otoku. Potrzeba pracy dla ludzi w Oławie. Chętnie ktoś zajmie się nowym schroniskiem.
Zaproponuj wybudowanie schroniska koło swojego domu, a nie chcesz zrobić "przyjemność" mieszkańcom Siechnic lub Nowego Otoku. Nie za cwany jesteś?

* 02.11.2025 16:30
* 02.11.2025 12:26
Zaproponuj wybudowanie schroniska koło swojego domu, a nie chcesz zrobić "przyjemność" mieszkańcom Siechnic lub Nowego Otoku. Nie za cwany jesteś?
Jak będziemy się tak kłócić kto ważniejszy gmina czy centrum gminy miasto. To do niczego nie dojdziemy. Gmina z miastem razem finansują różne rzeczy. A nowy otok to jak oława dla naszej zachodniej części bo tam wielu jeździ do kina i galerii a po drodze są puste place ziemi.

M 02.11.2025 20:40
* 02.11.2025 12:26
Zaproponuj wybudowanie schroniska koło swojego domu, a nie chcesz zrobić "przyjemność" mieszkańcom Siechnic lub Nowego Otoku. Nie za cwany jesteś?
No własnie proponuje budowanie blisko mnie :)

* 02.11.2025 20:57
* 02.11.2025 12:26
Zaproponuj wybudowanie schroniska koło swojego domu, a nie chcesz zrobić "przyjemność" mieszkańcom Siechnic lub Nowego Otoku. Nie za cwany jesteś?
Myśląc o innych, nie zapominam o sobie. W / przed nowym otoku są wolne ziemie, idealne na schronisko.

Wiesiek 02.11.2025 11:21
Dlaczego ludzie z miasta decydują o psach z wiosek. Wolontariusze niech sobie do domów wezmą te psy skoro im tak żal. Skoro Burmistrza stać na płacenie grubych pieniędzy na schronisko i jeszcze wspaniałomyślnie zniósł opłatę lokalną za psa, zresztą po mocnym nacisku Radnych w szczególności Pani Ziółkowskiej, to nie znaczy, że wójta też stać na taki gest i płacenie grubych pieniędzy na psy i koty. Wioski są biedniejsze i nie mają ochoty wywalać grubych tysięcy na psy. Ja to rozumiem a inni nie. W Oławie też byłoby z 20 razy taniej jak pies pojechał by do obcego schroniska a nie płacić za utrzymanie własnego schroniska.

M 02.11.2025 11:54
Wiesiek 02.11.2025 11:21
Dlaczego ludzie z miasta decydują o psach z wiosek. Wolontariusze niech sobie do domów wezmą te psy skoro im tak żal. Skoro Burmistrza stać na płacenie grubych pieniędzy na schronisko i jeszcze wspaniałomyślnie zniósł opłatę lokalną za psa, zresztą po mocnym nacisku Radnych w szczególności Pani Ziółkowskiej, to nie znaczy, że wójta też stać na taki gest i płacenie grubych pieniędzy na psy i koty. Wioski są biedniejsze i nie mają ochoty wywalać grubych tysięcy na psy. Ja to rozumiem a inni nie. W Oławie też byłoby z 20 razy taniej jak pies pojechał by do obcego schroniska a nie płacić za utrzymanie własnego schroniska.
Nie czytasz jak miasto wydaje kosmiczne kwoty na różne remonty, wszędzie lecą miliony czasem na 20x tańsze projekty. Np mini autobusy w Polsce koszt 1 to 150 tys, a Oława kupuje od Turków 1 za milion złotych i takich 20 sztuk. Pieniądze są wciąż wywalane w błoto. A brakuje opieki dla ludzi starszych, szpital ostatnio dostał grube miliony zamiast kupić maszyny do badań to sobie korytarzyk odmalowali. Więc dlaczego zabierać schronisku 0.5 miliona rocznie i wydawać te 0.5 miliona na transport 200 km poza Opole? Mi to śmierdzi praniem pieniędzy. Burmistrz stawia studnie w mieście za milion, a po co komu te studnie? Niech postawi prysznice, czy dom dla bezdomnych. Miasto traci bezsensu pieniądze i oszczędza tam gdzie i tak nie ma co oszczedzić. A skoro prawnie musi być schronisko to niech sobie będzie.

* 02.11.2025 12:24
M 02.11.2025 11:54
Nie czytasz jak miasto wydaje kosmiczne kwoty na różne remonty, wszędzie lecą miliony czasem na 20x tańsze projekty. Np mini autobusy w Polsce koszt 1 to 150 tys, a Oława kupuje od Turków 1 za milion złotych i takich 20 sztuk. Pieniądze są wciąż wywalane w błoto. A brakuje opieki dla ludzi starszych, szpital ostatnio dostał grube miliony zamiast kupić maszyny do badań to sobie korytarzyk odmalowali. Więc dlaczego zabierać schronisku 0.5 miliona rocznie i wydawać te 0.5 miliona na transport 200 km poza Opole? Mi to śmierdzi praniem pieniędzy. Burmistrz stawia studnie w mieście za milion, a po co komu te studnie? Niech postawi prysznice, czy dom dla bezdomnych. Miasto traci bezsensu pieniądze i oszczędza tam gdzie i tak nie ma co oszczedzić. A skoro prawnie musi być schronisko to niech sobie będzie.
Zrobiłeś totalny groch z kapustą. Miasto nie jest właścicielem PKS, i nie miasto kupuje autobusy, Szpital chociaż Miejski, należy do Powiatu, i to nie miasto decyduje o malowaniu i kupnie "maszyn do badań". Ciekawy pomysł z prysznicem dla bezdomnych. Brawo. Gdzie proponujesz? W Parku, czy na skwerze przed Urzędem, lub za Urzędem? "Słyszysz, że gdzieś dzwonią, ale nie wiesz w którym Kościele".

* 02.11.2025 14:26
* 02.11.2025 12:24
Zrobiłeś totalny groch z kapustą. Miasto nie jest właścicielem PKS, i nie miasto kupuje autobusy, Szpital chociaż Miejski, należy do Powiatu, i to nie miasto decyduje o malowaniu i kupnie "maszyn do badań". Ciekawy pomysł z prysznicem dla bezdomnych. Brawo. Gdzie proponujesz? W Parku, czy na skwerze przed Urzędem, lub za Urzędem? "Słyszysz, że gdzieś dzwonią, ale nie wiesz w którym Kościele".
Zawsze się miasto i gmina dokłada. Na szpital niedawno dołożyli się milion. Wcześniej Sor dostał 20 milionów i też się pewnie miasto dołożyło. Do autobusów też się raczej dołożyło miasto.

* 02.11.2025 15:14
* 02.11.2025 14:26
Zawsze się miasto i gmina dokłada. Na szpital niedawno dołożyli się milion. Wcześniej Sor dostał 20 milionów i też się pewnie miasto dołożyło. Do autobusów też się raczej dołożyło miasto.
Jak się dokłada tzn. że kupuje? Daje kasę a kto inny decyduje.

Więc? 02.11.2025 16:27
* 02.11.2025 15:14
Jak się dokłada tzn. że kupuje? Daje kasę a kto inny decyduje.
Skoro teraz miasto ogłosiło nie że PKS wprowadza darmowe autobusy na cmentarz w święta tylko napisali że miasto wprowadza .. więc chyba miasto rządzi???

M 02.11.2025 11:57
Wiesiek 02.11.2025 11:21
Dlaczego ludzie z miasta decydują o psach z wiosek. Wolontariusze niech sobie do domów wezmą te psy skoro im tak żal. Skoro Burmistrza stać na płacenie grubych pieniędzy na schronisko i jeszcze wspaniałomyślnie zniósł opłatę lokalną za psa, zresztą po mocnym nacisku Radnych w szczególności Pani Ziółkowskiej, to nie znaczy, że wójta też stać na taki gest i płacenie grubych pieniędzy na psy i koty. Wioski są biedniejsze i nie mają ochoty wywalać grubych tysięcy na psy. Ja to rozumiem a inni nie. W Oławie też byłoby z 20 razy taniej jak pies pojechał by do obcego schroniska a nie płacić za utrzymanie własnego schroniska.
Gmina obejmuje całość i wioski i miasto oławę do niej przynależne. Jeśli gmina płaci to schronisko powinno obejmować gminę lub niech budują kolejne na wioskach. A jeśli samo miasto płaci to niech sobie obejmuje miasto. Mi nie przeszkadza pies łażący po wiosce, ale po mieście już mi przeszkadza bo może pogryźć dzieci.

Maniek 02.11.2025 12:50
Co ty bredzisz? Gmina wiejska nie obejmuje gminy miejskiej!

* 02.11.2025 16:33
Maniek 02.11.2025 12:50
Co ty bredzisz? Gmina wiejska nie obejmuje gminy miejskiej!
Ja tam nie słyszałam nazwy gmina wiejska. Jest Gmina Oława to obejmuje miasto oławę i do niej wioski i jest miasto Oława w samym sercu Gminy.

* 02.11.2025 16:37
Maniek 02.11.2025 12:50
Co ty bredzisz? Gmina wiejska nie obejmuje gminy miejskiej!
Tak jak Polska ma Warszawę , tak gmina Oławska ma Oławę.

Maniek 03.11.2025 18:34
* 02.11.2025 16:37
Tak jak Polska ma Warszawę , tak gmina Oławska ma Oławę.
Do lekarza się udaj. Od stóp. Bo na głowę już za późno.

człowiek 02.11.2025 11:13
Kto ważniejszy psy i koty, czy emeryci i renciści ? Oto jest pytanie.

A biedny chętnie weźmie te 500 zł i psa. 02.11.2025 11:45
człowiek 02.11.2025 11:13
Kto ważniejszy psy i koty, czy emeryci i renciści ? Oto jest pytanie.
Oczywiście że człowiek jest ważniejszy niż zwierzę. Jeśli miałbyś wskoczyć w ogień za brata czy siostrę a za swojego psa to za kim byś wskoczył? Ale tu chodzi że schronisko prosi by adoptować psy by ich nie wywożono. W innym artykule napisali że gmina wyda za kurs psa 200 km 900 zł poza Oławę to chyba lepiej dać te pieniądze biednym i zachęcić ich do brania psa na wioskę do domu z ogrodem i dać im mniej niż kosztuje transport to może gmina się zgodzi. I pieniądze zostaną na terenie gminy. I biedny skorzysta i pies skorzysta.

zrozpaczony 02.11.2025 12:15
A dlaczego pytasz? Chcesz oddać emerytów i rencistów do schroniska? Miarą człowieczeństwa jest jego stosunek do zwierząt.

* 02.11.2025 16:44
zrozpaczony 02.11.2025 12:15
A dlaczego pytasz? Chcesz oddać emerytów i rencistów do schroniska? Miarą człowieczeństwa jest jego stosunek do zwierząt.
Bóg stawia człowieka ponad zwierzę. Bo człowiek jest bardziej rozwinięty i nie kieruje się tylko zjeść czy zabić by zjeść... Zwierzę ma człowiekowi służyć. Jesz zwierzęta, bierzesz je do pracy na roli. W mieście zwierzę jest pupilkiem albo pilnuje domu. Na wsi pomaga a pracy albo pilnuje domu. Zwierzę nigdy nie będzie równe człowiekowi. Człowiek buduje wielkie rzeczy, ma marzenia, poświęca się dla innych ludzi, wychowuje dzieci innych itd zwierzę nie jest zdolne do wielkich rzeczy jak człowiek.

Q 02.11.2025 19:44
* 02.11.2025 16:44
Bóg stawia człowieka ponad zwierzę. Bo człowiek jest bardziej rozwinięty i nie kieruje się tylko zjeść czy zabić by zjeść... Zwierzę ma człowiekowi służyć. Jesz zwierzęta, bierzesz je do pracy na roli. W mieście zwierzę jest pupilkiem albo pilnuje domu. Na wsi pomaga a pracy albo pilnuje domu. Zwierzę nigdy nie będzie równe człowiekowi. Człowiek buduje wielkie rzeczy, ma marzenia, poświęca się dla innych ludzi, wychowuje dzieci innych itd zwierzę nie jest zdolne do wielkich rzeczy jak człowiek.
Hahahahahaha. Osoba która pisze sama do siebie stwierdza, że "człowiek jest bardziej rozwinięty". Ciekawe:)

* 02.11.2025 20:39
Q 02.11.2025 19:44
Hahahahahaha. Osoba która pisze sama do siebie stwierdza, że "człowiek jest bardziej rozwinięty". Ciekawe:)
Psa pisać nie nauczysz. Hahaha

M 02.11.2025 20:44
Q 02.11.2025 19:44
Hahahahahaha. Osoba która pisze sama do siebie stwierdza, że "człowiek jest bardziej rozwinięty". Ciekawe:)
Pies nawet nie potrafiłby zrozumieć twojego żartu. W czymś jeszcze pies jest lepszy od człowieka? A może to pies powinien być twoim panem?

zrozpaczony 02.11.2025 20:03
Bóg stworzył człowieka i zwierzęta, I nakazał człowiekowi opiekować się nimi:)))

Lala 02.11.2025 20:46
zrozpaczony 02.11.2025 20:03
Bóg stworzył człowieka i zwierzęta, I nakazał człowiekowi opiekować się nimi:)))
Mam ci znaleźć cytat w Biblii?? Dobra zaraz poszukam...

Wystarczy 02.11.2025 20:51
zrozpaczony 02.11.2025 20:03
Bóg stworzył człowieka i zwierzęta, I nakazał człowiekowi opiekować się nimi:)))
Panować nad zwierzętami. Proszę cyt. Z biblii " 3A wreszcie rzekł Bóg: «Uczyńmy człowieka na Nasz obraz, podobnego Nam. Niech panuje nad rybami morskimi, nad ptactwem powietrznym, nad bydłem, nad ziemią i nad wszystkimi zwierzętami pełzającymi po ziemi!»"

zrozpaczony 03.11.2025 11:48
No uczona. Nie 3A, tylko Rdz 1,26-27 Władza nad stworzeniem: Ludzie otrzymują odpowiedzialność za opiekę nad ziemią i wszystkimi zwierzętami, co wyraża się rozkazem „panuj nad”.

Redaktor 03.11.2025 12:51
"Nie dawajcie psom tego, co święte, i nie rzucajcie swych pereł przed świnie, by ich nie podeptały nogami, i obróciwszy się, was nie poszarpały" Mt 7,6-11.

* 03.11.2025 17:59
zrozpaczony 03.11.2025 11:48
No uczona. Nie 3A, tylko Rdz 1,26-27 Władza nad stworzeniem: Ludzie otrzymują odpowiedzialność za opiekę nad ziemią i wszystkimi zwierzętami, co wyraża się rozkazem „panuj nad”.
Dla ciebie panować to opiekować się, dla mnie oznacza władać , rządzić jak król. A król karmił, zabierał, ułaskawiał i mordował swoich poddanych. A przede wszystkim czerpał z nich korzyści. Panuj czyli jesteś czegoś kogoś panem. Ludzie od zawsze wykorzystywali zwierzęta do jedzenia do obrony do pomocy w pracy. Nikt dawniej nie trzymał psa na kolanach przy stole i nie karmił jak dziecko. Za czasów Bożych przykazań człowiek musiał wyżywić swoją rodzinę a nie psa. Jakbyś nie miał co jeść i twoja rodzina by głodowała, to najmniej przejmowałbyś się jakimś psem. Panuj jest bardziej rozwinięte niż samo opiekuj się.

zrozpaczony 03.11.2025 18:27
"Dla ciebie panować to opiekować się, dla mnie oznacza władać , rządzić jak król." Absolutnie nie jestem ekspertem od Biblii. Ty jak widać jesteś. Ja podpierałem się specjalistami. Takie są obecnie interpretacje. Ja wyznaję teorie Darwina.

Wiec 02.11.2025 16:53
zrozpaczony 02.11.2025 12:15
A dlaczego pytasz? Chcesz oddać emerytów i rencistów do schroniska? Miarą człowieczeństwa jest jego stosunek do zwierząt.
Emeryt ma czas dla psa. I lepiej dać biednemu niż wydać na królewskie przewozy piesków po 200 km

Parimood 02.11.2025 11:12
Nie wierzę w to co czytam. "Gmina zareagowała bardzo szybko". Rzeczywiście błyskawicznie. Dyskusja w przestrzeni publicznej trwała już od tygodnia, gmina siedziała cicho, zareagowała oficjalnym oświadczeniem pięć minut przed protestem, ale portal podaje, że "zareagowała bardzo szybko". Haha hahahaha No bardzo szybko. Gdyby nie to, że zrobiło się gorąco i ludzie przyszli protestować, to pewnie dalej nie byłoby żadnego oswiadczenia.

Dobra rada 02.11.2025 20:44
Widocznie nie.dzialaja pod wpływem impulsu tak jak ludzie na fb. To urząd a nie Facebook

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: KpinaTreść komentarza: zbiórka darów, zbiórka na grzejniki, a Frischmann lekką ręką wywala 120 tys. na ławkęData dodania komentarza: 4.12.2025, 19:06Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniakówAutor komentarza: Oława OKTreść komentarza: Marek co się z tobą na wyrabiało ???Data dodania komentarza: 4.12.2025, 18:25Źródło komentarza: Jak zmienił się klimat w Oławie i co nas czekaAutor komentarza: RafałTreść komentarza: Jak kler odejdzie od polityki to może wrócę do kościoła i zaczne się spowiadać w konfesionaleData dodania komentarza: 4.12.2025, 15:52Źródło komentarza: Wyspowiadaj się na dworcu kolejowymAutor komentarza: NataTreść komentarza: Robicie z Powiatu niepotrzebny Babilon i nie pozwalacie obywatelom, tj. Mieszkańcom dołożyć cegiełki na pomoc chorym i ubogim. Mam tego dość!!!!!!!!Data dodania komentarza: 4.12.2025, 15:16Źródło komentarza: Rusza akcja "Podziel się z potrzebującymi"Autor komentarza: WalerianTreść komentarza: Do czego może być przydatny ten dokument? To sztuka dla sztuki. Czy mamy zrezygnować z przemysłu i wrócić do rolnictwa i upraw bo to jest najmniej szkodliwa działalność. Chociaż nie do końca, bo najlepiej to lasy posadzić. Co szary mieszkaniec ma do powiedzenia? Wszyscy widzimy że klimat się zmienia, ale przyczyny mogą być różne. Może to być proces naturalny, a może jednak działalność człowieka.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:28Źródło komentarza: Jak zmienił się klimat w Oławie i co nas czekaAutor komentarza: ObserwatorTreść komentarza: Dziwie się że nie zmieniliście jeszcze nazwy na tuDrabiński...Data dodania komentarza: 4.12.2025, 13:33Źródło komentarza: Radny powiatowy zwrócił się do burmistrza Oławy o zawieszenie tego postepowania
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama
Reklama