Z badania przeprowadzonego przez dom badawczy Biostat, na zlecenie Green House Development, wynika, że aż 2/3 Polaków na swój "drugi dom" wybrałoby nieruchomość w kraju, a nie za granicą, z czego niemal połowa respondentów - nad morzem! Nadbałtyckie kurorty ze względu na panujący w nich klimat oraz liczne atrakcje turystyczne są nie tylko doskonałym miejscem do całorocznego wypoczynku, ale także idealną lokalizacją na "drugi dom", co potwierdzili uczestnicy badania. Co jeszcze pokazują wyniki?
Kierunek - morze!
Niemal 50 proc. ankietowanych wskazało wybrzeże jako miejsce, w którym chcieliby mieć swój "drugi dom", do którego jeździliby np. na wakacje. Co ciekawe, tę lokalizację wybierały częściej kobiety - 53 proc., niż mężczyźni - 45 proc. "Drugi dom" nad morzem był najbardziej atrakcyjny dla grupy wiekowej 40-49 lat (52 proc.).
A może góry?
30 proc. Polaków, którzy wzięli udział w badaniu, swój "drugi dom" widziałoby po przeciwnej stronie mapy Polski - w górach. Tę lokalizację wskazywały najczęściej osoby w grupie wiekowej 30-39 lat (37 proc.) a najrzadziej osoby po 60. roku życia (25 proc.).
Z dala od miasta
Na trzecim miejscu Polacy wskazywali wieś (14 proc.) jako miejsce, w którym chcieliby mieć swoją drugą nieruchomość. Odpowiedź ta cieszyła się największą popularnością grupie wiekowej powyżej 60. roku życia (18 proc.), a najmniejszą u respondentów pomiędzy 40. a 49. rokiem życia - 8 proc.
Ale nie tylko morze, góry i wieś znalazły się w odpowiedziach ankietowanych. 4 proc. uczestników badania wskazało również inne obszary jako te, w których chcieliby mieć swój "drugi dom", a były to: nieruchomość nad jeziorem, na mazurach czy w Warszawie.
"Drugi dom" - co bierzemy pod uwagę?
Lokalizacja okazuje się kluczowym kryterium, którym kierowaliby się Polacy przy wyborze "drugiego domu". Decydując się na zakup kolejnej nieruchomości aż 63 proc. respondentów wybrałoby nieruchomość znajdującą się w Polsce, a tylko 22 proc. zdecydowałaby się na dom za granicą. Równie dużo, bo 59 proc. ankietowanych chciałoby, żeby ich "drugi dom" znalazł się w otoczeniu przyrody, a dla 38 proc. ważny byłby dobry dojazd. Ponad 1/4 ankietowanych (28 proc.) przy wyborze "drugiego domu" zwróciłaby uwagę także na to, czy w sąsiedztwie znajdują się atrakcje turystyczne. Dla niemal 18 proc. nie bez znaczenia byłaby architektura i design, wyróżniające nieruchomość, a prawie 15 proc. respondentów sprawdziłoby, czy w otoczeniu znajdują się obiekty handlowo-usługowe. Dla blisko 2 proc. biorących udział w badaniu Polaków ważny byłby również spokój czy czyste powietrze.
Potrzeby Polaków dostrzegają deweloperzy, a ich odpowiedzią na nie są inwestycje o całorocznym charakterze, zlokalizowane w bliskim sąsiedztwie natury. Przykładem jest kompleks 5. apartamentowców Wave Apartments, powstający przy plaży w Międzyzdrojach. Inwestycja potwierdza wyniki badania i pokazuje, że zainteresowanie "drugim domem" nad morzem jest duże - pomimo tego, że pierwszy etap inwestycji zostanie oddany w I kwartale 2021 roku, to już 40% apartamentów znalazło swoich właścicieli.
- "Drugi dom" to nieruchomość, którą możemy mieć na własny użytek lub traktować ją jako inwestycję, umożliwiającą stały, comiesięczny dochód - nawet 7% w skali roku. Całoroczny charakter takiej inwestycji oznacza, że zapewnia ona atrakcje nie tylko w sezonie wysokim, ale i poza nim. W przypadku przykładowych apartamentów w Międzyzdrojach turyści będą mogli cieszyć się bliskością natury, ale i korzystać z udogodnień, znajdujących się w obrębie kompleksu tj. baseny, strefa SPA czy restauracja. Właściciel "drugiego domu", decydujący się na zakup nieruchomości na wynajem, będzie odpoczywał w Międzyzdrojach w ramach tzw. pobytów właścicielskich - mówi Wioleta Lipska, Green House Development. - Stopę zwrotu z inwestycji w tej wysokości stanowi stały, płatny miesięcznie czynsz netto. Czynsz netto nie uwzględnia kosztów dodatkowych (np. należnego podatku od nieruchomości).
*
O badaniu: Badanie Omnibus zostało zrealizowane przez dom badawczy Biostat w październiku 2019 roku na zlecenie Green House Development. Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej grupie 1000 osób w wieku 18-59 lat. Celem ogólnopolskiego badania było sprawdzenie preferencji Polaków w zakresie zakupu "drugiego domu" oraz inwestowania wolnych środków.
Napisz komentarz
Komentarze