Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 20 maja 2024 08:34
Reklama
Reklama
News will be here

Na wodzie zarabiają umiarkowanie

Od dwóch lat nie zmienia się cena metra sześciennego wody dla mieszkańców indywidualnych. Podwyżki nie będzie także w tym roku. Cena ścieków spada o 3 grosze. Skąd takie decyzje i jaki mogą mieć wpływ na przyszłość? Na to pytanie i na wile innych próbuje znaleźć odpowiedź Wioletta Kamińska, w rozmowie z Mariuszem Ciechanowskim, prezesem spółki Zakład Gospodarki Komunalnej w Jelczu-Laskowicach

Jelcz-Laskowice Rozmowa z prezesem

- Jak to się dzieje, że zakłady wodociągowe w sąsiednich gminach regularnie co roku podwyższają ceny za wodę, a jelczański ZGK nie?

- Ceny wody to wypadkowa kosztów utrzymania wodociągu, na który składają się mieszkańcy. Trzeba powiedzieć otwarcie, że cała działalność, związana z wodociągiem gminnym,  jest samofinansująca się. To my, mieszkańcy, składamy się na utrzymanie wodociągu, zatem rolą zakładu wodociągowego jest monitoring kosztów i panowanie nad nimi. Nam udaje się to robić dość skutecznie.

-  Nie chce pan chyba powiedzieć, że zakład prowadzi działalność charytatywną i nie zarabia na odbiorcach wody?

- Oczywiście, że zarabia, bo ustawowo musi, ale umiarkowanie, by nie powiedzieć mało. Nie ma mowy o żadnej charytatywności. Każdego roku utrzymujemy równowagę finansową między przyrostem kosztów a przyrostem przychodów. Pozwala to na stabilizację cen. Trafne decyzje ostatnich czterech lat pozwalają nam panować nad sytuacją i  dzisiaj mamy tego efekty. Spółka osiąga swoje cele finansowe, z korzyścią dla mieszkańców.

- Proszę podać przykład.

- Znaczący wpływa na koszty utrzymania systemu wodociągu lub kanalizacji mają inwestycje. Stopniowe są nieodczuwalne dla mieszkańców w późniejszych opłatach. Duże generują koszty, które ponoszą mieszkańcy. Zarządzający wodociągami mają taki sam cel, ale lepiej do niego dążyć małymi kroczkami, bo w ten sposób łatwiej utrzymać równowagę wydatków i przychodów, bez konieczności podnoszenia cen wody. Istotą tych działań jest także brak zapędu do osiągania wysokiego zysku z tej działalności.

- Trudno uwierzyć w taką bezinteresowność. Inwestycje, awarie, a także utrzymanie zakładu kosztują. Kto więc za to płaci, skoro nie zarabiacie na dostawie wody?

- Zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, cena za metr sześcienny wody musi uwzględniać zysk dla przedsiębiorstwa. Ustawa nie określa jednak jego wysokości, ale określa cel - inwestycje w wodociąg. W ciągu ostatnich trzech lat ZGK zyskał na opłatach za wodę 100 tys. zł, a więc niewiele. Spółka wykonuje szeroki wachlarz usług, na których zarabia z większym lub mniejszym powodzeniem. Ponadto spółki prawa handlowego, oprócz działalności podstawowej, prowadzą działalność operacyjną i finansową, na tym także zarabiają. Pozyskujemy też środki zewnętrzne. Założyliśmy, że nasza spółka może zarabiać na wszystkim, ale nie na mediach. I to się udaje. Przez ostatnie trzy lata zachowujemy równowagę finansową w wodociągach, dlatego cena wody pozostaje niezmienna. Nieporozumieniem jest jednak porównywanie sytuacji w poszczególnych gminach.

- Dlaczego?

- Skoro cena wody zależy od kosztów utrzymania wodociągu, a każda gmina ma inny, zatem inne są koszty utrzymania, a w konsekwencji inna jest cena wody. Wodociągi się różnią pod wieloma względami i nie można o tym zapominać, np. długością albo stopniem zainwestowania. Różnią się też gminy - chociażby liczbą osób korzystających z wodociągu, co jest istotnym czynnikiem.

- Ilu mieszkańców miasta i gminy Jelcz-Laskowice korzysta z waszego wodociągu?

- Wszyscy, oprócz 14 gospodarstw, które mają własne ujęcia.

- Jaki dochód odnotował ZGK w ostatnich latach?

- W roku 2011 - 11 mln zł, a rok później o milion złotych więcej.

- Czy w najbliższym czasie planowane są jakieś inwestycje?

- Tak. Za około dwóch miesięcy rusza przebudowa największej w gminie stacji uzdatniania wody, w Piekarach. Przygotowywaliśmy się do tego trzy lata. Prace będą trwały do końca roku 2014, a koszt to około 10 mln zł. Zadanie będzie finansowane ze środków własnych i z kredytu bankowego. Czynimy starania o dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu.

- Po co przebudowujecie tę stację?

- Ponieważ jest przewymiarowana, czyli za duża, a przez to zbyt kosztowna, ze źle dobraną technologią uzdatniania wody. Nowa będzie bardzo nowoczesna i dobrana zarówno do naszych potrzeb, jak i naszej wody surowej. Obecnie stacja obsługuje 80 procent naszych odbiorców wody. Mogłaby wszystkich i takie jest założenie.

- Oprócz tej stacji, gmina ma jeszcze pięć mniejszych. Czy nie ekonomiczniej byłoby podłączyć wszystkich odbiorców wody do jednej, zamiast ją przebudowywać?

- Jak już mówiłem, taki jest cel. Mimo wszystko najpierw trzeba zmodernizować stację główną. Nawet po przyłączeniu do niej wszystkich odbiorców i uwzględnieniu przyrostu naturalnego, jest dużo za duża. Przebudowa i wymiana technologii jest niezbędna.

- Czy ta inwestycja oznacza przerwy w dostawie wody?

- Nie, chociaż będzie to operacja na żywym organizmie (uśmiech). Prace tak zaplanowano, aby nie utrudniać życia mieszkańcom.

- Mówił pan, że duże inwestycje oznaczają podwyżki. Czy tego powinni się spodziewać mieszkańcy w kolejnych latach?

  - Nie. Zakładamy, że uda nam się zachować równowagę finansową. Między innymi z tego powodu rozkładamy tę inwestycję w czasie. Nigdy jednak niczego nie można być pewnym.

 - Dziękuję za rozmowę.
 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6 appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 improvedigital.com, 1944, RESELLER rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807 Xapads.com, 145030, RESELLER google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807 pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb smartadserver.com, 4144, RESELLER nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3 appnexus.com, 13099, RESELLER pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807 onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807 adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32 appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 [Kopiuj]
ReklamaOdszkodowania
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama