Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 08:15
Reklama BMM
Reklama

Z głową w chmurach

Z 20-letnim oławianinem Michałem Korzeniowskim, który od dwóch lat siada w wolnych chwilach za sterami szybowca i jeszcze w tym roku chce zdobyć licencję, rozmawia Piotr Turek
Podziel się
Oceń

- Jak się zaczęła twoja przygoda z lotnictwem?

- Od tego, o czym marzy wielu młodych, czyli od latania. To był jeden z zamiarów, o którym myślałem, że nigdy go nie zrealizuję. Wydawało mi się to nieosiągalne i bardzo kosztowne. Jednak pewnego dnia postanowiłem wstąpić do wrocławskiego aeroklubu i dowiedzieć się coś więcej na ten temat. Ku mojemu zaskoczeniu okazało się, że za szkolenie teoretyczne trzeba zapłacić 500 zł. Natomiast koszt praktyki około 3000 zł, ale to mogło pokryć miasto Wrocław. Wystarczyło spełnić dwa warunki: nie mieć ukończonych 25 lat i zdać dobrze egzamin wewnętrzny po kursie teoretycznym. Miałem szczęście, byłem jednym z młodszych uczestników tego szkolenia i udało się. Obecnie nie ma opcji pokrycia kosztów, a szkoda.

- Ile trwa taki kurs?

- Wszystko zależy od warunków pogodowych. Teoretycznie można go ukończyć w trzy miesiące...

- A jak on wygląda?

- Dzieli się na dwie części. Szkolenia teoretyczne są organizowane co tydzień, obejmują około 60 godzin wykładów. Potem trzeba zdać wewnętrzny test. Po nim rozpocząłem praktykę, na której uczyłem się m.in. lotu po prostej, wykonywania zakrętów, startowania, lądowania oraz radzenia sobie w sytuacjach niebezpiecznych. W pięćdziesięciu lotach był ze mną instruktor, a dziesięć ostatnich wykonałem sam.

- Nie bałeś się?

- To oczywiste, że byłem zestresowany przed pierwszymi lotami, ale to mijało zaraz po starcie, gdy można było się cieszyć widokami zapierającymi dech w piersiach. Później już nie miałem czasu na stres, bo trzeba było się nauczyć podstawowych ruchów i manewrowania szybowcem. Przed pierwszym lotem samodzielnym adrenalina znacznie rosła, ale w powietrzu okazało się, że jest prawie tak samo jak kilka lotów wcześniej, gdy instruktor siedział z tyłu w kabinie. Różnica tylko w tym, że byłem zdany całkowicie na siebie i ewentualne instrukcje przez radio z ziemi, które mogłyby mi pomóc. Po szkoleniu podstawowym uczyłem się nowego typu startu, za samolotem. Wygląda to tak, że szybowiec jest przyczepiony liną do samolotu, który holuje na pewną wysokość. Później zaliczyłem kurs celności lądowania, na którym uczą sposobów powrotu na ziemię, przy różnych warunkach atmosferycznych. Ogólnie chodziło o to, aby bezpiecznie wylądować w oznaczonym polu. Następnym szkoleniem była nauka wykorzystywania prądów wznoszących, czyli termiki, dzięki której szybowiec może osiągać wysokość podczas lotu.

- Rozumiem, że aby zostać pilotem szybowca, trzeba przejść specjalne testy…

- Tak, jeszcze przed rozpoczęciem szkolenia. Trzeba poświęcić praktycznie cały dzień na pobyt w ośrodku badań lotniczo-lekarskich. Jest ich kilka w Polsce, najbliżej we Wrocławiu. Trwa to tak długo, bo trzeba być przebadanym przez wielu różnych lekarzy. Gdy wszystkie są pozytywne, dostaje się klasę zdrowia na szybowce. Wymagana jest minimum druga klasa, natomiast pierwsza jest dla pilotów, którzy planują latanie zawodowe. Przede wszystkim trzeba mieć chęci i zapał oraz w miarę odpowiednie warunki. Nie musi to być zdrowie kosmonauty czy pilota wojskowego. Wystarczy nie mieć jakichś poważnych wad zdrowotnych.



Napisz komentarz

Komentarze

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: KpinaTreść komentarza: zbiórka darów, zbiórka na grzejniki, a Frischmann lekką ręką wywala 120 tys. na ławkęData dodania komentarza: 4.12.2025, 19:06Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniakówAutor komentarza: Oława OKTreść komentarza: Marek co się z tobą na wyrabiało ???Data dodania komentarza: 4.12.2025, 18:25Źródło komentarza: Jak zmienił się klimat w Oławie i co nas czekaAutor komentarza: RafałTreść komentarza: Jak kler odejdzie od polityki to może wrócę do kościoła i zaczne się spowiadać w konfesionaleData dodania komentarza: 4.12.2025, 15:52Źródło komentarza: Wyspowiadaj się na dworcu kolejowymAutor komentarza: NataTreść komentarza: Robicie z Powiatu niepotrzebny Babilon i nie pozwalacie obywatelom, tj. Mieszkańcom dołożyć cegiełki na pomoc chorym i ubogim. Mam tego dość!!!!!!!!Data dodania komentarza: 4.12.2025, 15:16Źródło komentarza: Rusza akcja "Podziel się z potrzebującymi"Autor komentarza: WalerianTreść komentarza: Do czego może być przydatny ten dokument? To sztuka dla sztuki. Czy mamy zrezygnować z przemysłu i wrócić do rolnictwa i upraw bo to jest najmniej szkodliwa działalność. Chociaż nie do końca, bo najlepiej to lasy posadzić. Co szary mieszkaniec ma do powiedzenia? Wszyscy widzimy że klimat się zmienia, ale przyczyny mogą być różne. Może to być proces naturalny, a może jednak działalność człowieka.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:28Źródło komentarza: Jak zmienił się klimat w Oławie i co nas czekaAutor komentarza: ObserwatorTreść komentarza: Dziwie się że nie zmieniliście jeszcze nazwy na tuDrabiński...Data dodania komentarza: 4.12.2025, 13:33Źródło komentarza: Radny powiatowy zwrócił się do burmistrza Oławy o zawieszenie tego postepowania
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama
Reklama