Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 7 sierpnia 2025 16:15
Reklama
Reklama https://www.mario-web.pl/?fbclid=IwY2xjawKmdmpleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFoU1Vyd1F2VmVBTEJTZXZIAR4R7OQoIiStikie9PkVq_jed6ugpLqCXRABOmzOXsgh5-xjWxRaek2puL_0KA_aem_vRRkult5-xnxh4novgQbiw

Przyjechałem do waszego miasta i szczękę zbierałem z podłogi

Jest twarzą TVN Turbo i zakręconym pasjonatem motoryzacji. Od kilku lat prowadzi zlot pojazdów zabytkowych w Oławie i - jak podkreśla - drugiej takiej imprezy w Polsce nie ma. Z Patrykiem Mikiciukiem - rozmawia Kamil Tysa
Podziel się
Oceń

- Trudno sobie wyobrazić taką sytuację w obecnym świecie, w którym zepsute przedmioty coraz rzadziej naprawiamy, a coraz częściej wymieniamy.

Reklama

- Kiedyś samochód był twoim skarbem. Często było tak, że sprzedawałeś go znacznie drożej niż kupowałeś. Poza tym podejście do motoryzacji u większości ludzi było zupełnie inne. Jak padał deszcz czy śnieg, to się zostawiało samochód i jechało autobusem. Dziś jest kompletnie odwrotnie. Przed laty samochód się szanowało. A teraz? Wejdź sobie na portal ogłoszeniowy i tam za 500 zł będziesz miał spory wybór aut. I to często ubezpieczonych. Jeżdżących lepiej lub gorzej, ale jeżdżących. To znak naszych czasów. 

 

- 20 milionów samochodów jeździ po ulicach naszego kraju.

- I będzie jeździło coraz więcej. Pewnie będzie się dbało o samochody, ale raczej te z najwyższych półek. Auta do jazdy codziennej raczej gdzieś wymrą śmiercią naturalną lub trochę tragiczną. Motoryzacja na pewno bardzo się zmieni. Już teraz coraz większy nacisk kładzie się chociażby na ekologię. Motoryzacja nie pójdzie raczej w stronę posiadania samochodu, lecz posiadania karty do samochodu. Zaczniemy korzystać z różnych aut na bazie jednej karty. 

 

- Już dziś w dużych miastach powstają wypożyczanie samochodów na minuty.

- Tak, bo wielu ludzi wychodzi z założenia, że po co ma opłacać ubezpieczenie, wymieniać opony i inwestować w pojazd, skoro może go sobie wypożyczyć i niczym się nie martwić.

- To dobrze czy źle, że właśnie taki kierunek obiera motoryzacja? 

- Nie mnie to oceniać. Zawsze będą fascynaci motoryzacji, którzy będą chcieli posiadać coś wyjątkowego. Patrzysz na dzisiejsze pokolenie ludzi, którzy urodzili się w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych czy po 2000 roku. To jest zupełnie inne pokolenie niż moje. Chłopcy nie fascynują się już samochodami w taki sposób jak my w czasach, w których żuliśmy gumę Turbo i marzyliśmy o tym, by kiedyś chociaż dotknąć auto, który trafiliśmy na naklejce. Zdarzają się oczywiście wyjątki. I wydaje mi się, że od tego też jestem, żeby ludzi zarażać motoryzacją. Świata nie zatrzymam, więc prędzej czy później z samochodami będzie tak jak z telefonami komórkowymi. 

- Twoi rodzice w 1995 roku założyli Muzeum Motoryzacji i Techniki.

- Oficjalnie zostało otwarte w 1995 roku, ale kolekcjonować zaczęli już w 1970. Nie mogę się, niestety, w ten projekt zbyt mocno angażować, bo nie da się połączyć pewnych rzeczy. Muzeum prowadzi moja rodzina. Będąc w świecie, w którym cały czas jestem w podróży, realizując programy motoryzacyjne, nie jestem w stanie wziąć na siebie jeszcze więcej. 

 

- Mówię o tym muzeum, bo to fantastyczny sposób, by pokazać, że w tej rodzinie bez motoryzacji się nie da.

- Ta idea narodziła się już bardzo dawno temu, w trochę innych realiach. Lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte to czas, w którym stare samochody wywożono z Polski. Marka niemiecka miała zupełnie inne znaczenie niż dziś. Moi rodzice chcieli więc uratować kilka samochodów, żeby ludzie nie musieli oglądać zabytków w Berlinie. Sytuacja się troszkę odwróciła. Obecnie ładne, stare samochody znów są kupowane i sprowadzane. Nieważne czy jest to Volkswagen Garbus czy Ferrari z lat sześćdziesiątych. Trafiają się różne sztuki w Polsce.

 

- Ile aut można dziś tam zobaczyć?

- Tego nie wiem, ale mogę powiedzieć, że najstarsze jest z 1896 roku. Taka bryczka z silnikiem. Od 1970 ta kolekcja została mocno wyselekcjonowana. To nie są wszystkie samochody, które udało się kupić. To są samochody, które mają historię. Mamy auto Gomułki, Bieruta, Cyrankiewicza, Stalina, Wałęsy czy Jaruzelskiego. Kolekcja jest bardzo różna. Pamiętajmy też, że kiedyś posiadanie starego samochodu było obciachem. Całkiem niedawno, jak zaczynałem prowadzić program "Legendy PRL-u" (pierwszy odcinek wyemitowano w 2007 roku - przyp. red.), to szczytem beznadziei był polski Fiat, Polonez oraz Maluch. Tak odbierali to ludzie. Cieszę się, że udało się dołożyć cegiełkę do tego, by zbudować ten wizerunek na nowo. Z drugiej strony to też jest dla mnie fenomenem, że w czasach, kiedy nic się nie dało, nic nie było możliwe, robiliśmy cudowne rzeczy. A dziś - w czasach, gdy mamy wszystkie możliwości - my nie produkujemy nic. I nie mówię tu tylko o samochodach. W latach siedemdziesiątych produkowaliśmy najlepsze szybowce na świecie. Oczywiście, mamy świetne motoryzacyjne fabryki. Samochody produkowane w Polsce są zupełnie innej jakości niż te budowane nawet w rodzimych fabrykach. Świetnym przykładem jest Fiat. Model 500 czy Panda odzyskał wizerunek, bo jest produkowany w Polsce. Volkswageny T5 czy T6 pokazują, że jesteśmy świetnym miejscem do produkcji samochodów, ale nie mamy polskiego znaczka, nie mamy polskiej myśli technicznej i, co za tym idzie, polskiego samochodu. Szkoda, bo gdy popatrzysz na to, że Skodzie czy Dacii się udało...



Napisz komentarz

Komentarze

Majk 24.04.2020 18:03
Oława się rozwija. Nic dodać, nic ująć. To prawda.

Reklama
kaskader 20.04.2020 05:11
jako 15 letni dziecko byl zatrudniony do scen kaskaderskich ? Oj chyba kogoś poniosło z tą ściemą.

Adam 19.04.2020 18:07
Oczywiście p. Mikiciuk przyjeżdża do Oławy charytatywnie. Żaden z mieszkańców nie dokłada się to tego ani złotówką.

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: AlfonsoTreść komentarza: Kraj absurdówData dodania komentarza: 7.08.2025, 13:56Źródło komentarza: Agnieszka Mikołajek: - Budżet Obywatelski. Jednak chyba fikcjaAutor komentarza: HeheszekTreść komentarza: Szanowny Panie kolego, akceptuję Twoje zdanie na temat burmistrza. Każdy może mieć swoje i oczywiście nic mi do tego jakie ty masz, i z tym nie polemizuję. Proszę Cię tylko nie atakuj tak urzędników. Oni są po prostu wykonawcami woli ich szefa. Przyjdzie nowy szef i burmistrz, i będą robili to co następny im karze. Przecież przy każdych wyborach nie wymienia się wszystkich urzędników. Więc mam taką małą prośbę do ciebie. Mogę co do zdania o Frischu się z tobą nie zgadzać, ale akceptuję twój punkt widzenia, ale urzędników podległych Frischowi, aż tak bardzo nie krytykuj.Data dodania komentarza: 7.08.2025, 11:44Źródło komentarza: Agnieszka Mikołajek: - Budżet Obywatelski. Jednak chyba fikcjaAutor komentarza: znafcaTreść komentarza: Ktokolwiek się tu nie otworzy ze stacją paliw to i tak paliwo będzie brał ze składu Orlenu we Wrocławiu albo z Avii (Unimot) w Zawadzkim. Więc cena będzie taka jak na pozostałych stacjach, chyba, że ktoś otworzy duży biznes jak przedsiębiorca z Siechnic i stacja będzie jedynie elementem wielobranżowego biznesu i raczej dodatkiem a nie podstawą działania.Data dodania komentarza: 7.08.2025, 11:34Źródło komentarza: Co dalej z cenami paliw w wakacje?Autor komentarza: TuMieszkamTreść komentarza: Koncert był piękny, Artyści wspaniali. Za tydzień następny koncert ... Oławianie, korzystajcie z rzadkiej okazji uczestniczenia w wydarzeniu muzycznym na wysokim poziomie.Data dodania komentarza: 7.08.2025, 11:23Źródło komentarza: Wybuchowa mieszanka dwóch młodych, energetycznych, wrażliwych muzyków!Autor komentarza: SymetrystaTreść komentarza: Czyli po raz kolejny burmistrz i jego urzędasy działają wbrew mieszkańcom? Czy wprowadzanie w błąd radnych i pomysłodawczyni projektu jest czymś dyskwalifikującym? Czy to kolejny dowód na to, że burmistrz nie akceptuje BO i jest dla niego wielką przeszkodą? Czy to nie kolejny dowód, że burmistrz nie godzi się na udogodnienia dla mieszkańców, chyba że będzie mógł wraz z urzędasami podpisać się pod danym pomysłem? To pytania retoryczne, na które wszyscy znamy odpowiedź. Skala zaniedbań, braku transparentności i zwyczajnej skuteczności w przypadku BO jest porażająca. Proste narzędzie, które powinno być pomostem pomiędzy urzędem a mieszkańcami w Oławie jest traktowane po macoszemu. Czy to już czas, aby zadać czy burmistrzowi, urzędasom i BBS - mieszkańcy po prostu przeszkadzają? A może to już czas na założenie komitetu referendalnego, aby pogonić tych nieudaczników, dla których potrzeby mieszkańców są na ostatnim miejscu?Data dodania komentarza: 7.08.2025, 10:48Źródło komentarza: Agnieszka Mikołajek: - Budżet Obywatelski. Jednak chyba fikcjaAutor komentarza: BleTreść komentarza: Czego się nie robi żeby zaistnieć. Specjalistka od niczego.Data dodania komentarza: 7.08.2025, 10:38Źródło komentarza: Agnieszka Mikołajek: - Budżet Obywatelski. Jednak chyba fikcja
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama