Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 2 maja 2024 04:51
Reklama BMM
Reklama
News will be here

Krzyż i gwiazda nad autostradą

Wojna zawsze krwawo i szybko wyłania najsprawniejszych w militarnym kunszcie. Zimą 1945 Ziemią Oławska była jednym z pól bitewnych. Wicher wojny rzucił tu, pod Oławę, dwóch największych asów lotnictwa. Tych najlepszych po obydwu stronach frontu i na całym świecie. Mieli najwyższe odznaczenia i największe doświadczenie. Byli pilotami Związku Sowieckiego i hitlerowskiej Rzeszy. Nie spotkali się nigdy. Obydwaj przeżyli wojnę. Kim byli?
Krzyż i gwiazda nad autostradą
19 sierpnia 1944 Pokryszkin (w środku w pilotce) po nadaniu mu trzeciej gwiazdy B7.R. W tle "Cobra" innego asa G. Reczkałowa - 53 gwiazdki oznaczają zwycięstwa.

Postawa Saszy spowodowała, że słabo awansował, a na swój stopień generalski musiał czekać do końca wojny. Podobno w 1943 podjął decyzję o strzelaniu do wiszących na spadochronach niemieckich lotników. Nie wiemy czy realizował to postanowienie... Pokryszkin po wojnie doczekał się wielu awansów i zaszczytów (był marszałkiem), miał dwoje dzieci, syna i córkę. Zmarł pod koniec lat osiemdziesiątych.

DRUGA STRONA FRONTU

 

W tym samym okresie, w okolicach Oławy, latał bojowo Hans Ulrich Rudel. Był jedynym Niemcem odznaczonym najwyższym odznaczeniem hitlerowskim - z rąk samego Fuehrera otrzymał Złote Liście Dębu z Mieczami i Brylantami Krzyża Żelaznego. Nikt w czasie wojny nie osiągnął wyników, które można porównać z jego osiągnięciami. Do ostatniego dnia wojny walczył na froncie wschodnim. Pułkownik Rudel wykonał ponad 2500 lotów bojowych, zniszczył 519 czołgów, sławę przyniosło mu zatopienie jedną celną bombą radzieckiego pancernika Marat na redzie portu Kronsztad.

Oprócz tego zatopił jeszcze krążownik i niszczyciel, zniszczył 70 pojazdów, cztery pociągi pancerne oraz zestrzelił siedem samolotów. Ten wyjątkowy pilot zniszczył w sumie kilka dywizji pancernych, siłą rzeczy stając się ulubieńcem Hitlera, który osobiście wręczał mu każde z przyznanych odznaczeń. Dekoracja najczęściej odbywały się w Berlinie, a także w Berghofie, w Alpach. W okresie walk w okolicach Oławy, Rudel operował z lotniska pod Grodkowem. Wiele czołgów, które z przyczółka nad Odrą pod Lipkami ruszyło na zachód, stało się ofiarą opisywanego pilota i jego pułku. W lutym przeniesiono tę groźną jednostkę na najbardziej niebezpieczny odcinek frontu, pod Krosno Odrzańskie. Rudel wielokrotnie korzystał z lotnisk we Wrocławiu, Brzegu a także pod Opolem. Jak wielokrotnie wspominał, walki na tym terenie powodowały u niego szczególną rozpacz, był przecież Ślązakiem. Urodził się i spędził dzieciństwo właśnie tu, pod Świdnicą, był synem pastora. Mieszkał również w Zgorzelcu i Lubaniu.

ORĘŻ

 

Przez całą wojnę latał na Junkersie - 87 słynnym "Stukasie", bombowcu nurkującym i szturmowym. Jego Stukas był typową maszyną przeciwczołgową, wyposażoną w dwa działka przeciwpancerne kalibru 37 mm. Pomimo, że nie był to szybki i zwinny samolot, Rudel specjalizował się w precyzyjnych atakach na czołgi. Jego taktyka polegała na szybkim nalocie na grupę czołgów od tyłu, lak by strzały z działek i niekierowane pociski rakietowe trafiały w słabo opancerzone tyły i silniki pojazdów. Taki atak najczęściej kończył się eksplozją czołgu. Uzbrojenie i taktyka okazały się nadzwyczaj efektywne, a jej twórca szybko wysunął się na czoło listy pilotów - niszczycieli czołgów (panzerknacker). 28 marca 1944 kapitan Rudel miał zaliczone zniszczenie 202 czołgów, a 6 sierpnia już 300.

 

 

Rudel przed kolejnym lotem - kwiecień 1943.

Trzeba przyznać, że nie oszczędzał się w swym krwawym rzemiośle. Jeżeli w ciągu dnia, w lotach, jego maszyna była uszkodzona, przesiadał się do innej i kontynuował walkę. 26 marca 1944 zniszczył 17 czołgów. Przez lata walki wielokrotnie tracił swoich strzelców pokładowych, sam miał zawsze szczęście. Był kilkanaście razy zestrzelony, zawsze przez ogień z ziemi, nigdy przez myśliwca, ponad trzydzieści razy trafiono jego Stukasa, pięć razy był ranny. Zawsze, kiedy załogi z jego pułku lądowały przymusowo za linią frontu, jego zasadą było wylądować i uratować kolegów. W jednej z tych akcji, Rudel wylądował na polu za liniami Rosjan, by zabrać załogę. Po chwili okazało się, że samolot ugrzązł i nie może wystartować. Ucieczka w zimie była wyjątkowo trudna.

Lotnicy pokonali Dniestr wpław, przy czym strzelec Rudla utonął. Po chwili wszyscy zostali złapani, ale i tu lotnik miał wyjątkowe szczęście, z raną postrzałową wyrwał się Rosjanom. Po kilku dniach, boso i wyczerpany, dotarł do swoich. Uniknął niewoli, chociaż Rosjanie wyznaczyli nagrodę 100 tysięcy rubli za ujęcie go żywego lub martwego, a i bez tej nagrody był on poszukiwany jako "przestępca wojenny".

POCZĄTEK KOŃCA

 

Rudel walczy nadal, w 1944 na Węgrzech, po przymusowym lądowaniu w Budapeszcie, lata z nogą w gipsie. Od 5 stycznia 1945 jest pułkownikiem. W lutym, podczas jednego z lotów bojowych, pocisk obrywa mu nogę powyżej kolana. Ląduje przymusowo, resztkami gasnącej świadomości sterując płonącym Stukasem. Po amputacji nogi, jego rekonwalescencja przebiega w berlińskim bunkrze Hitlera. Codziennie odwiedzają go Goering, Goebbels, często sam Fuehrer. Przy łóżku stale czuwa jego młoda żona. Hans Rudel miał wtedy 28 lat. Pomimo wyraźnego zakazu latania, w kwietniu był znowu w swoim pułku. Rozpoczął loty bojowe, przeklinając źle dopasowaną protezę nogi, przez co po każdym locie kabina była zachlapana krwią. Nie tracił wiary w zwycięstwo Rzeszy do końca. W ostatnim dniu wojny, 8 maja rano zniszczył jeszcze swój ostatni, 519 sowiecki czołg, a po południu, z grupą pilotów odleciał na zachód, by poddać się Amerykanom.

 

 

Rudel po odbyciu 1500 lotu bojowego - tradycyjny prosiak i metalowa liczba 1500 w wieńcu liści dębowych.

Po drodze znowu nie opuściło go szczęście, piloci musieli bowiem wywalczyć sobie drogę w ostrej walce z myśliwcami Rosjan. Niemcy bez strat przylecieli do amerykańskiej bazy w Kitzingen. Przed lądowaniem Rudel wydał ostatni rozkaz, by wszyscy piloci, po lądowaniu, w końcowej fazie dobiegu, połamali podwozia swoich maszyn, sam as również wylądował na brzuchu samolotu, niszcząc maszynę. Pułkownik Rudel przebywał w niewoli w Anglii i Francji, wolność odzyskał w 1946 roku. Był jednym z nielicznych pilotów, których alianci zachodni, pomimo nacisków, nie przekazali do Związku Radzieckiego, wbrew przestrzeganej umowie o wymianie żołnierzy hitlerowskich.

Hans Ulrich Rudel opublikował kilka swoich pamiętników, obecnie mieszka w Niemczech i jest bardzo znaną postacią. Ciekawe, czy pamięta o alianckich żołnierzach poległych w wyniku jego działań? Z pewnością było ich co najmniej kilka tysięcy. Ilu dokładnie? Tego nie dowiemy się już nigdy...

Przemysław Pawłowicz

Tekst ukazał się w Wiadomościach Oławskich nr 6/1996



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6 appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 improvedigital.com, 1944, RESELLER rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807 Xapads.com, 145030, RESELLER google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807 pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb smartadserver.com, 4144, RESELLER nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3 appnexus.com, 13099, RESELLER pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807 onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807 adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32 appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 [Kopiuj]
ReklamaOdszkodowania
KOMENTARZE
Autor komentarza: JunkersTreść komentarza: To prywatny folwark Tomaszka Też mam swój ale tak się nim nie chwalę jak w/ wspomnianyData dodania komentarza: 01.05.2024, 20:54Źródło komentarza: Tu przystanek Oława Zachodnia już jest gotowy!Autor komentarza: MarcinTreść komentarza: Cudowna kobieta, miała niesamowitą pasję. Do dzisiaj zostawiła po sobie wiele wspomnień. Jej nazwisko jest znane choć osobiście jej nie znałem a jestem z Jelcza. Dzieciom gratuluję mamy, choć pewnie były dni, że brakowało jej w domu. PozdrawiamData dodania komentarza: 01.05.2024, 20:38Źródło komentarza: Dokąd biegła Basia Szlachetka?Autor komentarza: NieogarnietyTreść komentarza: Jeśli masz coś do pana Turzanskiego, to pisz o nim. Po co uogólniasz, i robisz wycieczki do wszystkich członków BBS. Mogę przecież, idąc twoim przykładem napisać, że pokaz prostactwa i głupoty, wykazują ludzie z PO i WdO, którzy roznosili ulotki i zatrudniali do tego dzieci. Miło? Jak trzech to robiło tzn, że wszyscy są tacy sami?Data dodania komentarza: 01.05.2024, 20:24Źródło komentarza: OŁAWA Ostatnia sesja Rady Miejskiej tej kadencji (GALERIA)Autor komentarza: Gość xyTreść komentarza: Unia, to nic pozytywnego, wzrost cen, nowe podatki i sporo absurdalnych przepisów. Potrzebny powrót do Unii gospodarczej. Skończyć z utrzymaniem armii nierobów.Data dodania komentarza: 01.05.2024, 20:07Źródło komentarza: 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Bilans i wyzwaniaAutor komentarza: JaxTreść komentarza: Ale ta Unia wspaniała! USA, Chiny czy tygrysy azjatyckie też rozwinęły się dzięki Unii, prawda?Data dodania komentarza: 01.05.2024, 20:06Źródło komentarza: 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Bilans i wyzwaniaAutor komentarza: Blacharz z NiedźwiedziejTreść komentarza: Ludzie mają już dosyć ciągle słuchać i czytać o kolejnym wielkim planowanym od 3 lat otwarciu muzeum motoryzacji.Data dodania komentarza: 01.05.2024, 19:57Źródło komentarza: Tu przystanek Oława Zachodnia już jest gotowy!
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama