Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 14 lipca 2025 17:17
Reklama
Reklama https://www.mario-web.pl/?fbclid=IwY2xjawKmdmpleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFoU1Vyd1F2VmVBTEJTZXZIAR4R7OQoIiStikie9PkVq_jed6ugpLqCXRABOmzOXsgh5-xjWxRaek2puL_0KA_aem_vRRkult5-xnxh4novgQbiw

Miał iść na złom, a od 42 lat gasi pożary

Jelcz-Laskowice. Powiedzieć, że to wyjątkowy egzemplarz, to jakby nie powiedzieć nic. Wystarczy podkreślić, że drugiego takiego nie ma. Tym efektownym jelczem na zlot "Dwa Światy" przyjechali strażacy-ochotnicy z OSP Roszkowice
Miał iść na złom, a od 42 lat gasi pożary
Ekipa Z OSP Roszkowice. Kierowca-mechanik Mariusz Sąsiadek może opowiadać o tym wozie godzinami
Podziel się
Oceń

Jelcz 006/2 jest drugim prototypem zbudowanym w JZS w 1979 roku na podzespołach austriackiej firmy Steyr. Niestety pierwszy prototyp został zezłomowany. Choć ma już 40 lat, cały czas bierze czynny udział w akcjach gaśniczych. Strażacy z OSP Roszkowice w gminie Byczyna, robią co mogą, by konsekwentnie własnymi siłami go remontować. Powtarzają, że to prawdziwy skarb polskiej motoryzacji, który może im jeszcze długo posłużyć.

Reklama

Pojazd wyróżnia się na na tle innych wozów strażackich. Jego kanciasty kształt przykuwa uwagę i sygnalizuje słuszny wiek. Ekipa z Roszkowic w Jelczu-Laskowicach pojawiła się już po raz trzeci. Zależało im jednak na tym, by zadbać nie tylko o samą obecność, ale też o całą oprawę. Dlatego zachęcali do podchodzenia, zaglądania do środka i zadawania pytań. Dzieci dostawały kaski i strażackie węże, z których pod okiem profesjonalistów mogły korzystać. Chętnych nie brakowało, a taka zabawa sprawiała prawdziwą frajdę!

- Proszę sobie wyobrazić, że on ma zbiornik na 11 tysięcy litrów wody i autopompę o wydajności 4,5 tysiąca litrów na minutę - opowiada kierowca-mechanik Mariusz Sąsiadek. - To drugi prototyp ciężkiego jelcza, zbudowany w 1979 roku. Ten duży zbiornik to jedno, ale co ciekawsze i niespotykane w wozach tej marki - on ma silnik V8. To dziś jedyny, będący w czynnej służbie prototyp jelcza z silnikiem V8. Służy strażakom już 42 lata. Najpierw po wyjeździe z fabryki był testowany w podwarszawskim Józefowie, potem trafił do opolskiego Metalchemu, później do Państwowej Straży Pożarnej w Opolu i tam miał wypadek. Przewrócił się na prawą stronę, zniszczone zostały wszystkie rolety. My pozyskaliśmy go w 1996 roku. Miał bardzo złą sławę, bo co wyjechał na akcję, to zaraz się psuł. Moim zdaniem to nie była jednak wina samochodu, tylko wieloletnich zaniedbań. Nikt o niego nie dbał. Wszyscy korzystali, ale nikt niczego nie naprawiał. A to naprawdę jest auto, które spisuje się świetnie. Wiadomo, przejechanie tym tysiąca kilometrów byłoby męczarnią. Ale jazda do pożarów w ramieniu stu kilometrów - lepszego samochodu nie znajdziemy. Odkąd jest u nas, brał udział w największych akcjach w powiecie. Zawsze świetnie dawał radę!

Jelcz 006/2 powstał nieprzypadkowo. Był odpowiedzią ówczesnej władzy centralnej na wielki pożar rafinerii w Czechowicach-Dziedzicach. Jelczańskie Zakłady Samochodowe dostały polecenie skonstruowania pojazdu, który stanie się strażacką potęgą. Problem stanowił brak odpowiedniego podwozia, dlatego ściągnięto je z Austrii.

- Stał w naszym garażu kupę lat - mówi Mariusz Sąsiadek. - Wszyscy powtarzali, że to jakiś niewarty uwagi prototyp. Do tego ciągle pokutował ten stereotyp, że jelcze cały czas się psują, więc nie warto nimi jeździć. Któregoś dnia w księgarni technicznej w Opolu przeglądałem książki o jelczach. Nagle patrzę, a tam nasz samochód! Przeczytałem opis i dopiero wtedy zrozumiałem, co my tak naprawdę mamy w tym garażu! Przez Facebooka skontaktowałem się z Wojciechem Połomskim i w ten sposób już po raz trzeci bierzemy udział w zlocie. Wojtek robi rewelacyjną robotę i trzeba mu za to podziękować. Chętnie uczestniczymy w takich imprezach, ponieważ uratowaliśmy ten wóz przed zezłomowaniem. Groziło mu kompletne zapomnienie, bo był już w fatalnym stanie. Własnymi siłami przez pół roku grzebaliśmy, aż w końcu udało się go postawić na nogi. Zrobiliśmy mnóstwo rzeczy, praktycznie remont generalny. Przez cały czas jest jeszcze wiele przed nami, dlatego prowadzimy w internecie zbiórkę, dzięki której dostajemy pieniądze na kolejne naprawy. Pochodzimy z gminy Byczyna, która jest jedną z najbardziej zadłużonych w kraju. Obecna pani burmistrz powoli wyciąga ją z marazmu, ale nie możemy liczyć tylko na wsparcie samorządu. Na szczęście mamy zgodę, by pokazywać się na takich imprezach jak "Dwa Światy" i w ten sposób opowiadać historię naszego jelcza. Powoli, etapami, kontynuujemy remont. Uważamy, że warto, bo to jedyny ocalały prototyp tego modelu. Formalnie drugi, ale pierwszego już nie ma. Poszedł do zezłomowania. Do tego podkreślamy, że od 42 lat nieprzerwanie gasi pożary. Jak mieliśmy pożar młyna w Byczynie, to tym samochodem w ciągu 13 godzin przewiozłem 170 tysięcy litrów wody. Niesamowita ilość!

*OSP Roszkowice to mała jednostka. Dzięki zbiórce może wymieniać wadliwe podzespoły i utrzymywać historyczny wóz w dobrym stanie technicznym, a dzięki temu - używać go do działań ratowniczo gaśniczych. Do naprawy wciąż jest karoseria, która z wiekiem mocno zaczęła rdzewieć. Ze względów bezpieczeństwa wymienione muszą zostać także opony tylnego tandemu. W bardziej odległych planach jest wymiana drzwi skrytek na rolety.

Do tej pory udało się wykonać: kapitalny remont skrzyni biegów, piaskowanie i malowanie 1/3 ramy nośnej, wymianę zbiorników powietrza, wymianę przewodów pneumatycznych i elektrycznych, wymianę zaworów hamulcowych, czyszczenie zaworów tłocznych, renowację zbiornika paliwa.

Chcecie pomóc i wpłacić pieniądze? Zbiórkę znajdziecie na stronie zrzutka.pl na hasło "Remont Samochodu Jelcz 006/2 GCBA 11/45 Największy Wóz Strażacki Zbudowany w PRL-u" lub przez link bezpośredni: zrzutka.pl/cvmp5k

Tekst i fot.: Kamil Tysa ktysa@gazeta.olawa.pl


Napisz komentarz

Komentarze

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

sonobi.com, 4dd284a06a, RESELLER, d1a215d9eb5aee9e
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
Media.net, 8CUTQ396X, DIRECT
video.unrulymedia.com, 926913262, RESELLER

 

<div data-type="_mgwidget" data-widget-id="1768557">

</div>

<script>(function(w,q){w[q]=w[q]||[];w[q].push(["_mgc.load"])})(window,"_mgq");

</script>

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: taxi- driverTreść komentarza: Dzisiejsze ceny Pb 95 : Strzelin (Orlen) - 5.89 zł/l Oława (Orlen) - 5.25 zł/l -v co się dzieje? Ktoś tu nas nabija w bak. Oława najdroższe paliwo na Orlenach! Nie tankujmy w Oławie.Data dodania komentarza: 14.07.2025, 15:19Źródło komentarza: Groźne potrącenie rowerzystki na przejściu dla pieszychAutor komentarza: prosteTreść komentarza: Ci którzy wjeżdżają na ul. 3 Maja z ul. Sportowej - SĄ JUŻ NA ULCY GŁÓWNEJ I Nie mają obowiązku wpuszczania tych z ul. Żeromskiego - proste?Data dodania komentarza: 14.07.2025, 15:12Źródło komentarza: Kto ma pierwszeństwo na tym skrzyżowaniu?Autor komentarza: PzuTreść komentarza: Kiedy wprowadzą obowiązkowe OC dla rowerzystów? Jak raz spowodują kolizję na przejściu dla pieszych o zabuli z polisy to się im odechce .... Jak po tym incydencie dostaną konkretne stawki i ubezpieczycielaData dodania komentarza: 14.07.2025, 14:33Źródło komentarza: Groźne potrącenie rowerzystki na przejściu dla pieszychAutor komentarza: pukTreść komentarza: A kto im wystawi mandat jak na mieście nie WIDAĆ POLICJI DROGOWEJ -co ani robią w tym czasie?!Data dodania komentarza: 14.07.2025, 14:17Źródło komentarza: Groźne potrącenie rowerzystki na przejściu dla pieszychAutor komentarza: Jedź z głowąTreść komentarza: Codziennie pokonuje trasę przez Oławę i codziennie widzę jak rowerzyści przejeżdżają na pełnej prędkości w miejscach do tego nieprzeznaczonych. Mam nadzieję, że niedopowedzialna rowerzystka również otrzymała mandat karny za swoje absurdalne zachowanie.Data dodania komentarza: 14.07.2025, 13:44Źródło komentarza: Groźne potrącenie rowerzystki na przejściu dla pieszychAutor komentarza: ZenekTreść komentarza: ,,....Znak A7 obowiązuje na całym skrzyżowaniu. Wszyscy, którzy z ulicy Sportowej chcą wjechać na ul. 3 Maja, ustępują pierwszeństwa wszystkim, czyli przejeżdżają jako ostatni. Muszą wpuścić jadących ul. 3 Maja, bo ci są na głównej, i tych wyjeżdżających z Żeromskiego, bo choć jadą też z podporządkowanej, to są z prawej strony." Super Niekiedy tych hadących z Wrocławia jest wielu i auto na Żeromskiego sporo czasu czeka aby włączyć się do ruchu w stronę PKS W stronę Wrocka nic nie jedzie i muszę jak głupek stać ba jezdni od Sportowej jak ta karawana z Wrocka minie i auto z Żeromskiego wkońcu ruszy. Jest to debilne rozwiązanie. Korki , korki i nic wiecejData dodania komentarza: 14.07.2025, 13:24Źródło komentarza: Kto ma pierwszeństwo na tym skrzyżowaniu?
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama