Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 07:55
Reklama
Reklama

Zobacz mapkę. Jest wariant alternatywny Kolei Dużych Prędkości

W miniony piątek przed Dworcem Świebodzkim we Wrocławiu odbyła się konferencja prasowa, na której przedstawiono alternatywny wariant przebiegu szybkiej kolei z Wrocławia do Warszawy. Uczestniczyli w niej także mieszkańcy powiatu oławskiego.
Zobacz mapkę. Jest wariant alternatywny Kolei Dużych Prędkości
W konferencji brali udział także mieszkańcy powiatu oławskiego, na fot. Marek Drabiński i Anna Leszczyńska

Źródło: Marek Drabiński (FB)

Podziel się
Oceń

Konferencja miała na celu pokazanie, że istnieje wariant, który może łączyć, a nie dzielić. Jest także interpelacja posła Jarosa z apelem do pozostałych parlamentarzystów z naszego regionu, aby do niej dołączyli. Proponowany alternatywny przebieg nowej trasy zbiega się z tym, co już kiedyś proponował na naszych łamach Marek Drabiński - on też uczestniczył w piątkowym spotkaniu

 

KDP WROCŁAW-WARSZAWA WARIANT ALTERNATYWNY NR 2 (Mapka niżej)

Projekt zgody z forsowanym w 2012 r. pomysłem Prezydenta Dutkiewicza, przez istniejące linie kolejowe nr 143 do Oleśnicy, dalej linią 181 do Wieruszowa, dalej budowa nowej linii Wieruszów - Sieradz, dalej linią nr 14 Sieradz - Łódź Kaliska, poprzez nowy tunel pod Łodzią i dalej z Łodzi do Warszawy, przez CPK. 

Żeby osiągnąć czas przejazdu na poziomie 2,5h, to cała linia musiałaby być zmodernizowana do 160/200 km/h, a nowe odcinki budowane na 200 km/h. Potrzeba też budowy drugiego toru na odcinku Oleśnica - Wieruszów. Budowa tej linii pozwoliłaby w końcu uzyskać najkrótsze dwutorowe połączenie pomiędzy Wrocławiem i Warszawą, z którego oprócz pociągów pasażerskich mogłyby, po wybudowaniu torów bocznych na stacjach pośrednich, korzystać składy towarowe, które muszą obecnie jeździć linią jednotorową o ograniczonej przepustowości, przez Grabowno Wielkie lub trasą okrężną przez Częstochowę, po części także jednotorową, co powoduje dość długie czasy przejazdów z Wrocławia do stolicy. Całość była by zasilana prądem stałym, z którego mogły by korzystać konwencjonalne lokomotywy i Elektryczne Zespoły Trakcyjne stanowiące absolutną większość na sieci PKP.

Założenia:

1) Wrocław Gł. - Wrocław Popowice linią nr 271

2) Wrocław Popowice - Oleśnica 26,846km modernizacja do V=160, oraz budowa 3 toru w celu zwiększenia przepustowości.

3) Oleśnica - Wieruszów 55,360 km modernizacja V=200

4) Wieruszów - Sieradz 55 km budowa nowej linii V=200

5) Sieradz - Łódź Kaliska 59,480 km modernizacja V=160 

6) Łódź Kaliska - Łódź Fabryczna ukończenie budowy tunelu pod Łodzią

Szacowane koszty; 

ad. 1) brak koszów, linia po remoncie.

ad 2) ok. 800 mln zł

ad 3) ok. 1900mln zł

ad 4) ok. 2100mln zł

ad 5) ok.1750mln zł

ad 6) inwestycja w toku.

Tak więc łącznie to ok. 6,5 mld zł. przy uzyskanym czasie przejazdu (Wrocław - Warszawa) 2,5 godziny. Dla porównania łączny koszt budowy KDP Wrocław - Łódź forsowanej przez CPK to ok 33 mld zł, czasem przejazdu 1 godzina 50 minut. Jednak z prądem przemiennym o napięciu 25 kV, co sprawi, że na tą linię wjadą tylko nieliczne lokomotywy dwusystemowe stanowiące obecnie kilkuprocentowy odsetek używanego taboru na sieci PKP. Ponadto projekt KDP zakłada przejazd lekkich pociągów towarowych, co przy tak drogiej inwestycji w dalszym ciągu nie usprawni ciężkiego ruchu towarowego pomiędzy Wrocławiem i Warszawą.

Zaoszczędzone środki w kwocie 26, 5 mld zł można przeznaczyć na jakże potrzebne bieżące inwestycje usprawniające codzienne życie mieszkańców miast leżących na trasie przebiegu tych linii. Takie miejscowości jak Wrocław, Oleśnica, Syców, Kępno, Wieruszów, Sieradz uzyskały by dostęp no szybkiej i nowoczesnej kolei. A pozostałe środki można by przeznaczyć na budowę przystanków, skrzyżowań wielopoziomowych i wiele innych potrzebnych inwestycji w regionie.



Napisz komentarz

Komentarze

inżynier niekolejowy 08.06.2022 10:54
Słabe założenia Drabińskiego, bo faktycznie jeśli istniejącą linią kolejową puścić wszystkich na raz czyli wolne pociągi towarowe, pociągi regionalne i lokalne, to jak tam mają jeździć szybkie pociągi? Założenie budowy oddzielnej linii kolejowej z odpowiednimi parametrami łuków kołowych i wszystkimi skrzyżowaniami z drogami bezkolizyjnymi jest jak najbardziej słuszne. Nie ma sensu modernizować starego trupa na którym nie osiągnie się celu, to można zmodernizować dla ruchu towarowego.

inżynier budowy 07.06.2022 17:16
14.12.2021 rzucona została kwota 3 mld zł, teraz 6,5 mld zł, miałoby to pozwolić na przejazd w 2,5h po proponowanych liniach. Koszt modernizacji linii 273 z Wrocławia do Szczecina (~350km) PKP Polskie Linie Kolejowe określiło na ponad 10 mld zł. Z Warszawy do Wrocławia torami odległość będzie zbliżona, przy czym odległość między Sieradzem a Wieruszowem stanowi 1/6 całkowitej długości trasy. Również 1/6 stanowi niezelektryfikowana, jednotorowa linia 181 między Oleśnicą a Wieruszowem. Nagle okazuje się, że 1/3 całej trasy należy wybudować praktycznie od zera. Zacytuję moją wypowiedź z tamtego roku: "Linia 271 i 143 od Wrocławia Głównego do Psiego Pola z powodu geometrii większość 60km/h. Dalej do Oleśnicy nawet jakby zmodernizować to wyjdzie maksymalnie 160km/h. Linia 181 Oleśnica - Wieruszów większość 40km/h i jednotorowa, z daleka nie widać, ale taka prosta też nie jest. Modernizacja pozwoliłaby na osiągnięcie 120/160 km/h. Linia 14 Sieradz - Łódź Kaliska maksymalnie 120km/h. Po modernizacji maksymalnie 160 km/h a w wielu miejscach maksymalnie 120 km/h ze względu na geometrię toru. Należy też podkreślić, że wszystkie przytoczone linie są obłożone ruchem towarowym oraz regionalnym." Dodam tutaj, że między Łodzią a Zduńską Wolą (Sieradz - Łódź Kaliska) w ciągu doby przejeżdża ponad 40 pociągów (20 par) towarowych oraz ponad 60 pociągów (30 par) pasażerskich. Gdzie zmieścić tam jeszcze KDP? Zastanawiające jest tylko, czy proponowanie tego "wariantu" wynika z braku wiedzy czy też ze złej woli?

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: KpinaTreść komentarza: zbiórka darów, zbiórka na grzejniki, a Frischmann lekką ręką wywala 120 tys. na ławkęData dodania komentarza: 4.12.2025, 19:06Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniakówAutor komentarza: Oława OKTreść komentarza: Marek co się z tobą na wyrabiało ???Data dodania komentarza: 4.12.2025, 18:25Źródło komentarza: Jak zmienił się klimat w Oławie i co nas czekaAutor komentarza: RafałTreść komentarza: Jak kler odejdzie od polityki to może wrócę do kościoła i zaczne się spowiadać w konfesionaleData dodania komentarza: 4.12.2025, 15:52Źródło komentarza: Wyspowiadaj się na dworcu kolejowymAutor komentarza: NataTreść komentarza: Robicie z Powiatu niepotrzebny Babilon i nie pozwalacie obywatelom, tj. Mieszkańcom dołożyć cegiełki na pomoc chorym i ubogim. Mam tego dość!!!!!!!!Data dodania komentarza: 4.12.2025, 15:16Źródło komentarza: Rusza akcja "Podziel się z potrzebującymi"Autor komentarza: WalerianTreść komentarza: Do czego może być przydatny ten dokument? To sztuka dla sztuki. Czy mamy zrezygnować z przemysłu i wrócić do rolnictwa i upraw bo to jest najmniej szkodliwa działalność. Chociaż nie do końca, bo najlepiej to lasy posadzić. Co szary mieszkaniec ma do powiedzenia? Wszyscy widzimy że klimat się zmienia, ale przyczyny mogą być różne. Może to być proces naturalny, a może jednak działalność człowieka.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:28Źródło komentarza: Jak zmienił się klimat w Oławie i co nas czekaAutor komentarza: ObserwatorTreść komentarza: Dziwie się że nie zmieniliście jeszcze nazwy na tuDrabiński...Data dodania komentarza: 4.12.2025, 13:33Źródło komentarza: Radny powiatowy zwrócił się do burmistrza Oławy o zawieszenie tego postepowania
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama
Reklama