Skuteczna naprawa głowicy, pierścieni tłokowych oraz szlifu wału korbowego
Bardzo często silnik spalinowy wymaga naprawy głowicy. Wówczas działanie należy zacząć od jej demontażu, odkręcając ją stopniowo. Dzięki temu zapobiega się odkształceniom, jakie mogą wynikać z dużych naprężeń. Większość głowic już po kilku latach pracy może wymagać tak zwanego planowania, czyli wyrównania powierzchni, która łączy ją z kadłubem silnika. Konieczne jest sprawdzenie także stanu zaworów oraz gniazd zaworowych. Warto dotrzeć je lub nawet wymienić na nowe.
Nie należy zapominać także o wymianie prowadnic zaworowych. Nie jest to związane z dużym kosztem, natomiast ma ogromne znaczenie dla poprawnej pracy silnika spalinowego. W tym celu warto wykorzystać również poręczne klucze nasadowe. Jeżeli na prowadnicy jest już luz, wówczas silnik może zużywać duże ilości oleju, natomiast zawór nie współpracuje z gniazdem oraz szybko się wypali, co doprowadzi do spadku kompresji w cylindrze. Zatem wszystkie zbędne luzy w okienkach zaworowych należy wyeliminować. Konieczne jest również sprawdzenie stanu krzywek oraz ułożyskowanie wałka. Najczęściej po kilkunastu latach używania krzywki na wałku ulegają zużyciu, co prowadzi do nieotwierania zaworów pełni.
Jakość części zamiennych podczas naprawy
Naprawiając silnik spalinowy, dużym błędem jest brak kontroli wymiarów gniazda panewek głównych oraz korbowodowych. W przypadku mocno zużytych silników najczęściej gniazda są odkształcone. Wymagają zatem regeneracji. Wykonanie tego samodzielnie jest stosunkowo trudne, dlatego warto odtworzyć ich prawidłowy kształt w korbowodach u profesjonalnego mechanika. Równie istotna jest regeneracja tulejki stworzenia tłoka. Ponosi ona ogromne przeciążenia, tym samym nawet minimalny luz może prowadzić do awarii. Jednak kluczowym elementem dla trwałości jednostki napędowej jest oczywiście jakość części. Można zakupić zarówno całe zestawy naprawcze, jak i również poszczególne elementy. Nie zawsze jednak mamy pewność, jaki producent oferuje dobrą jakość w atrakcyjnej cenie. W takiej sytuacji pomocne mogą być opinie innych użytkowników, a także profesjonalnych mechaników.
Czystość podczas naprawy
Podczas naprawy oraz demontażu części silnika niezwykle ważne jest zachowanie czystości. Nawet niewielkie zabrudzenia opiłki mogą zniszczyć delikatne panewki. Należy zatem pamiętać, aby najważniejsze śruby oraz nakrętki zastępować nowymi. W ten sposób eliminuje się ryzyko ich odkręcenia lub pęknięcia. Ważny jest także właściwy moment dokręcania śrub, który można uzyskać tylko dzięki zastosowaniu klucza dynamometrycznego. Poszczególne wartości momentów dokręcania odnaleźć można między innymi w książkach serwisowych dołączonych do typu silnika. Konieczne jest także sprawdzenie układu chłodzenia. W przypadku stosowania wody, zamiast płynu na ściankach układu pojawić się może kamień, który znacznie pogarsza efektywność wymiany ciepła. Z czasem może stać się to przyczyną przegrzania oraz w konsekwencji zatarcia silnika. Co ważne przed podjęciem naprawy silnika spalinowego należy dokładnie sprawdzić, jaka jest przyczyna usterki. Tylko wówczas można podjąć się stosownych prac naprawczych.
(tekst sponsorowany)
Napisz komentarz
Komentarze