Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 04:38
Reklama
Reklama

Wojtek Tetlak zaprasza w okolice oławskiego portu nad Odrą

- Historia to nie tylko ta z książek czy odległych zakamarków internetu, wiele razy opisywana, czasem po raz pierwszy na grupie facebookowej Oławska Historia - mówi Wojtek Tetlak. - To również ta czekającą w ciszy, by ktoś ją odkrył i pokazał... Tak było i w tym przypadku.
  • Źródło: Oławska Historia
Wojtek Tetlak zaprasza w okolice oławskiego portu nad Odrą
To jest to samo miejsce nad Odrą
Podziel się
Oceń

Nie tak dawno pokazywałem Państwu rzeczy, które pozyskałem z dawnej Oławy. Wśród nich była reklama dawnej już kolei portowej. Pięknej i potężnej infrastruktury.

W pierwszej połowie XIX do Oławy dotarła kolej z Wrocławia, co wraz z regulacją rzeki w XVII i XVIII wieku oraz powstaniem portu rzecznego spowodowało zakładanie licznych fabryk i budynków przemysłowych między Odrą a linią kolejową wybudowaną w 1842 roku. Początkowo powstawały zakłady włókiennicze, ale już w drugiej połowie wieku XIX powstały zakłady chemiczne, takie jak choćby fabryka kleju (obecnie zakład ERGIS). W 1900 roku powstała papiernia, a w latach 1917-18 do oławskiego portu została doprowadzona oławska kolej portowa (z niem. Ohlauer Hafenbahn - und Lagerei-AG). Zasilała ona potężną na ówczesne czasy fabrykę cegieł. Jednak największy rozwój przemysłu nastąpił po II wojnie światowej, kiedy właśnie powstały elewatory zbożowe, zakłady produkcji prefabrykatów betonowych dla budowanych osiedli mieszkaniowych w Oławie i Jelczu-Laskowicach, czyli tzw. "wielka płyta". Przedwojenne zakłady Henkel u.Cie.A.G. Dusseldorf zostały przemianowane na ERG, a przy śluzie nr 1 powstały z małych poniemieckich fabryk zakłady naprawy wagonów, zwane przez oławian "Tajwanem".

 

Czy dziś zostało coś z tamtych lat? Tak i to robiące ogromne wrażenie. 

Będąc nad Odrą od strony "Piasków" i przyglądając się elewatorom zbożowym, całej infrastrukturze, dostrzegłem zarysy budynku, betonów łudząco podobnych do tych z "mojej" reklamy.

 

Filary pięknych kratownic 

Dziś te same filary, mroczne pozostałości po bezmyślnym demontażu. Jak widzimy - dziś sam budynek to tylko część ogromnego kompleksu.

 I tak oto chciałbym pokazać Państwu może po raz pierwszy, może wzbudzając zainteresowanie tą częścią Oławy. Spędziłem tam miły dzień na rozmowach i fotografowaniu tego, co już lada chwila może przestać istnieć. Firma, niestety, jest na sprzedaż, a budynek czeka niepewny los. Co ciekawe, zakład ten specjalizuje się w obróbce metali, choćby nitowaniu stali, jak to bywało w dawnych konstrukcjach, czy odnawianiu mostów, aktualnie dla kolei, i w rewitalizowanych szlaków. Jedną z prac jest barierka nad "wodospadem" rzeki Oławki obok kortów tenisowych. Mogę śmiało sugerować teorię, że budynek i cały ten piękny kompleks drewnianych hal wybudował albo zaprojektował znany oławski konstruktor Carl Tuchscherer.  

Ten sam kształt

Tu stała metalowa hala z lat 70. Podczas jej wycinania palnikami została usunięta cała piękna i potężna kratownica-suwnica, która pozwalała na przeładunek towarów z hali, wagonów czy barek. Tory biegły po lewej stronie.

Po miłych rozmowach o historii z właścicielem firmy, budynku i całej otoczki, weszliśmy na halę.Tu serce prawie wyskoczyło z piersi, gdy moim oczom ukazała się stara drewniana konstrukcja. Przetrwała ona 100 lat i dziś chciałbym Państwu ja pokazać jako pierwszy.

Dziś na podłodze jest beton. Zakrywa on oryginalną podłogę z cegły ułożonej na sztorc. Sama hala, jej kształt, rozmiar, ściany i ta cegła - musiały robić oszałamiające wrażenie.

Konstrukcja została wzmocniona poprzecznymi odciągami - "stalowe linki w poprzek" - co tak naprawdę, jak myślę, uchroniło budowlę przed zawaleniem.

Pozostałości suwnicy

Oryginalnie brama była do samej góry. Wielkie drzwi otwierały się na zewnątrz, umożliwiając suwnicy, której pozostałość jest nad głową, przeładunek towarów z hali na wagony czy barki. Na zdjęciach z reklamy jest to środkowy pylon.

Do dziś zachowały się izolatory elektryczne, którymi poprzez przewody zasilane były oświetlenie i suwnica. Przewody biegły na samej górze, przy oknach, wzdłuż całego magazynu.

Betonowe pylony kratownic.

 

Tory i bocznice oławskiej kolei portowej - 1939 r.

W tle elewator i silosy, które postawiono po II wojnie światowej, oraz brama kolejowa. W latach powojennych kolej ciągle obsługiwała ten rejon Oławy. Sam z tego miejsca mogę potwierdzić, gdyż miałem możliwość podróżowania lokomotywami ciągniętych, a i czasem pchanych składów w latach 90. szlakiem od ZNTK, mijając ulice Sikorskiego, łuk ul. Kamiennej, przejazd pod płotem byłego tartaku, ulicę 3 Maja aż nad Odrę. Czy to parowozem, który został pocięty w oławskim ZNTK, a którego tablice dzięki ojcu udało się uratować i przekazać do wrocławskiej DOKP, czy później lokomotywą spalinowa SM42.

Widok od ulicy Portowej 

I tu była duża drewniana brama.

 

 

 

 


Napisz komentarz

Komentarze

Makabra 03.12.2025 20:40
A tak przy okazji , może by poruszyć temat starej sluzy na Zwierzyncu , tej w pobliżu kapliczki , porośnięta drzewami i zaniedbana.

zacofanie 02.12.2025 18:24
Teraz to już tylko zabytki albo strefy przyrody nad Odrą.

Karol 01.12.2025 09:15
Dziękuję za ciekawy artykuł :-) Czy hala wpisana jest do Rejestru Zabytków? Właściciel byłby niezadowolony, ale kolejne pokolenia Oławian mogliby mieć świetny obiekt :-)

Tadek 30.11.2025 18:08
Mieszkam w Oławie kilkanaście lat, ale czuję się coraz bardziej Oławianem. Uwielbiam te artykuły pasjonatów historii,tej naszej lokalnej i o tym właśnie powinny dzieci uczyć się w szkole

Nata 30.11.2025 17:24
Jest Pan wspaniałym przewodnikiem, Panie Wojtku!!!

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: KpinaTreść komentarza: zbiórka darów, zbiórka na grzejniki, a Frischmann lekką ręką wywala 120 tys. na ławkęData dodania komentarza: 4.12.2025, 19:06Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniakówAutor komentarza: Oława OKTreść komentarza: Marek co się z tobą na wyrabiało ???Data dodania komentarza: 4.12.2025, 18:25Źródło komentarza: Jak zmienił się klimat w Oławie i co nas czekaAutor komentarza: RafałTreść komentarza: Jak kler odejdzie od polityki to może wrócę do kościoła i zaczne się spowiadać w konfesionaleData dodania komentarza: 4.12.2025, 15:52Źródło komentarza: Wyspowiadaj się na dworcu kolejowymAutor komentarza: NataTreść komentarza: Robicie z Powiatu niepotrzebny Babilon i nie pozwalacie obywatelom, tj. Mieszkańcom dołożyć cegiełki na pomoc chorym i ubogim. Mam tego dość!!!!!!!!Data dodania komentarza: 4.12.2025, 15:16Źródło komentarza: Rusza akcja "Podziel się z potrzebującymi"Autor komentarza: WalerianTreść komentarza: Do czego może być przydatny ten dokument? To sztuka dla sztuki. Czy mamy zrezygnować z przemysłu i wrócić do rolnictwa i upraw bo to jest najmniej szkodliwa działalność. Chociaż nie do końca, bo najlepiej to lasy posadzić. Co szary mieszkaniec ma do powiedzenia? Wszyscy widzimy że klimat się zmienia, ale przyczyny mogą być różne. Może to być proces naturalny, a może jednak działalność człowieka.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:28Źródło komentarza: Jak zmienił się klimat w Oławie i co nas czekaAutor komentarza: ObserwatorTreść komentarza: Dziwie się że nie zmieniliście jeszcze nazwy na tuDrabiński...Data dodania komentarza: 4.12.2025, 13:33Źródło komentarza: Radny powiatowy zwrócił się do burmistrza Oławy o zawieszenie tego postepowania
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama
Reklama