Tak nas informowała parę tygodni temu dyrektor personalna Aleksandra Bujak:
- Zarząd Greenbrier Poland sp. z o.o z siedzibą w Świdnicy z żalem zawiadamia o konieczności zamknięcia działalności oddziału w Oławie. Powodem tej decyzji jest pogorszenie sytuacji rynkowej w Europie, spadająca liczba zamówień na nowe wagony kolejowe oraz niedawna utrata płynności finansowej kluczowego kontrahenta. Działalność produkcyjna Greenbrier Poland zostanie skonsolidowana w Świdnicy. W związku z tym wszyscy pracownicy bezpośredniej produkcji w oddziale w Oławie oraz część pracowników innych działów otrzymają oferty podjęcia pracy w Świdnicy wraz możliwością skorzystania z darmowych dojazdów do nowego miejsca pracy. Ponieważ formalnie Oddział Oława jest odrębnym pracodawcą, w rozpoczętym 18.08.2025 procesie zwolnień grupowych likwidacji ulegnie 161 stanowisk produkcyjnych i administracyjnych. O zamiarze restrukturyzacji poinformowaliśmy zakładowe organizacje związkowe i Powiatowy Urząd Pracy, tym samym rozpoczęliśmy proces konsultacji ze związkami zawodowymi. Greenbrier Poland jest kluczową częścią w Europie The Greenbrier Companies Inc, globalnego lidera w produkcji i naprawie wagonów kolejowych. Spółka polska pozostaje czołowym dostawcą wagonów dla odbiorców europejskich, a konsolidacja produkcji w Świdnicy zapewni podstawę do stabilnego wzrostu polskich operacji i lepsze dopasowanie do zmieniającego się rynku.
Greenbrier Poland sięga lat 20. XX wieku, kiedy to została wybudowana jako warsztat naprawczy dla Niemieckich Kolei Państwowych (Deutsche Reichsbahn). Początki polskiej ery sięgają września 1945 roku, kiedy to fabryka została przekazana polskiemu rządowi i kontynuowała działalność naprawczą dla Polskich Kolei Państwowych. Firma rozpoczęła produkcję kolejowych wagonów towarowych w 1951 roku. Greenbrier Poland została przejęta przez The Greenbrier Companies w 1998 roku. Aby przybliżyć się do modelu firmy oferującej pełen zakres usług, w latach 2011-2012 Greenbrier Poland przejął dwa polskie warsztaty naprawcze: ZNTK Oława i ZTK SIARKOPOL. Firma Greenbrier Poland produkowała wagony towarowe dla klientów z Europy, Ameryki Północnej i Bliskiego Wschodu.
Oławski okres tej firmy właśnie się kończy...
Niedawno na jednym z portali ogłoszeniowych pojawiła się oferta sprzedaży terenu po zakładzie przy ul. Sikorskiego w Oławie - cena 26 780 813 zł
- Na sprzedaż kompleks przemysłowy zlokalizowany w południowej części Oławy – idealny dla firm produkcyjnych, logistycznych lub inwestorów szukających dużej powierzchni z potencjałem rozwoju. Obiekt obejmuje teren o powierzchni 179 737 m², zabudowany 41 budynkami i 10 wiatami o łącznej powierzchni użytkowej 21 665 m². Dodatkowo dostępna jest działka niezabudowana o powierzchni ok. 13 000 m² z dostępem do ul. Włoskiej – idealna pod rozbudowę lub inwestycję...
Na jednej z sesji Rady Miejskiej radna Elżbieta Bredzdeń z PiS dopytywała burmistrza Tomasza Frischmanna, czy zgodnie z obietnicą podjął rozmowy z przedstawicielem likwidowanego oławskiego oddziału zakładu Greenbrier Poland w Oławie (dawny ZNTK ), który zatrudnia w Oławie ponad 300 osób.
- Zgodnie z zapowiedzią spotkałem się z dyrektorem oddziału oławskiego firmy - poinformował Tomasz Burmistrz. Dodał, że dyrektor przedstawił mu cały schemat decyzyjny. Przedstawił też statystykę - ilu pracowników jest z Oławy, ile spoza i ilu będzie zaopiekowanych, czyli otrzyma nowe propozycje pracy z zakładzie w Świdnicy oraz to, ile osób ma tzw. naturalne odejścia, chodzi np. o emerytury.
- Po tym spotkaniu napisałem do premiera Kosiniaka-Kamysza oraz do szefa Polskiej Grupy Zbrojeniowej z prośbą, aby zainteresowali się sprawą - mówił Tomasz Frischmann. - Być może pojawi się nowy inwestor, być może nowe przedsiębiorstwo, zwłaszcza, że zakład jest w strefie ekonomicznej. To miejsce jest skomunikowane z koleją, mieszkańcy tego terenu są przyzwyczajeni do tego, że tam jest zakład produkcyjny i może on w przyszłości stanowić jakiś element produkcji zbrojeniowej w tym komponencie transportowym.








Napisz komentarz
Komentarze