W Polsce
W Oławie rozbił się Rumpler C VIII, samolot będący znaną i ciekawą konstrukcją. Rumplery różnych wersji, brały udział w walkach na wielu frontach krwawej "Wielkiej" (pierwszej) wojny. Opisywane drewniane dwupłatowce odegrały również znaczącą rolę w polskich dziejach. Po 1918 roku, w pierwszych latach niepodległości, walcząc o byt i o granice, powstrzymując bolszewików i licznych innych wrogów, nasi piloci używali bardzo wielu zdobycznych maszyn w tym właśnie wspomnianych, niemieckich Ruplerów.
W lotnictwie polskim było 6 samolotów Rumpler C-VIII. Wszystkie pochodziły ze zdobyczy wojennej. Przydzielono je do 9 EL, 12 EW (dawna 1. Eskadra Wielkopolska) i do Wojskowej Szkoły Lotniczej w Warszawie. Samolot C-VIII w 9 EL był wykorzystany w walkach w Małopolsce Wschodniej w 1919 r., a w 12 EW w Bitwie Warszawskiej w sierpniu 1920 r. Był to ostatni użytkowany C-VIII. W tym czasie pozostałe samoloty wycofano do składnic z przeznaczeniem do kasacji.
Warto wspomnieć nieco szerzej, skąd je pozyskaliśmy. Najwięcej samolotów przejęto na Ławicy w Poznaniu - atak powstańców wielkopolskich (dowódca por. Andrzej Kopa), w nocy z 5 na 6 stycznia 1919 r., przyniósł ważną i wyjątkową zdobycz. W hangarach i warsztatach lotniska Ławica znaleziono niemal siedemdziesiąt zdatnych do użycia samolotów (m.in. Albatros, Rumpler, DFW), kilkadziesiąt silników lotniczych wraz z częściami zapasowymi, broń i amunicję. Powstańcy przejęli też ogromny hangar sterowcowy, znajdujący się w Winiarach, gdzie odnaleziono około 300 różnych typów płatowców (bez silników), które wkrótce (po naprawach) zasiliły polskie lotnictwo.
W Polsce do naszych czasów nie zachował się żaden egzemplarz Rumplera, ale w krakowskim muzeum lotnictwa możemy obejrzeć doskonale eksponowany i zadbany silnik latający (używany) na bardzo podobnej poprzedniej wersji Rumplera (chodzi o Rumplera C VII i silnik Maybach Mb IVa) i to właściwie jedyne muzealno-materialne nawiązanie do samolotu tego typu.
Napisz komentarz
Komentarze