Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 27 kwietnia 2024 23:24
Reklama BMM
Reklama
News will be here

Forteca runęła pod Domaniowem (1)

W marcu 1945 młodzi amerykańscy lotnicy wystartowali z bazy w południowych Włoszech, by po wielogodzinnym locie zakończyć swe życie gdzieś w okolicach Oławy. Czy to właśnie oni byli pochowani i później ekshumowani z sowieckiego cmentarza wojennego przy ulicy Zwierzynieckiej? Pisaliśmy o tym w roku 1995. Dziś jesteśmy o krok od wyjaśnienia tej zagadki

Załoga jeszcze nie brała udziału w lotach bojowych, a tworzący ją lotnicy byli bardzo młodzi, w wieku od 19 do 24 lat. Ich wielki srebrzysty bombowiec był również zupełnie nowy, nie miał jeszcze swojej indywidualnej nazwy, malowanej na nosie maszyny. Załogi zdobywały nieformalne prawo do nazwy dopiero po kilku lotach. A ten lot bojowy był pierwszym i - jak się okazało – ostatnim. Obciążone maszyny z trudem odrywały się od pasa startowego, powoli zwiększając pułap. Nad Adriatykiem uformowano szyk i cała formacja na wysokości 25 tys. stóp (ok. 7-8 tys. metrów) skierowała się na północ. Powietrznej armadzie rozciągniętej na przestrzeni kilkunastu kilometrów kwadratowych, towarzyszyły roje myśliwskich P-51 „Mustang", mających zapewnić „wielkim braciom" niezbędną osłonę. Lot do celu przebiegał bez przeszkód, nikt nie atakował, a wypatrujący wroga lotnicy jak zwykle marzli, pomimo podgrzewanych elektrycznie kombinezonów. Bombowce latały w sprawdzonym podczas wojny szyku tzw. „combat box", w ramach którego poszczególne samoloty ubezpieczały się wzajemnie, strzelcy mieli wolne pole ostrzału, a całość formacji nie miała martwych stref, z których mogą zaatakować myśliwce wroga.

„Nasza" załoga leciała na pozycji określanej jako nr 2 na prawym skrzydle. W okolicach Drezna, około godziny 12.00, załogi wykonywały ostatnie czynności przed zrzuceniem bomb. Atakowano w dwóch falach. Zacieśniono szyki, bombardierzy pochylili się nad swoimi celownikami, otwarto komory bombowe, a strzelcy na swoich stanowiskach nerwowo wypatrywali samolotów z czarnymi krzyżami. Nad rafinerią w Ruhland powitał Amerykanów gwałtowny ogień artylerii przeciwlotniczej. Kilka maszyn uszkodzono, kilka zestrzelono, ale całość formacji wykonała zadanie, więc rozpoczęto odlot znad celu, by powrócić do bazy w Italii.

Walka

Prawdziwy dramat zaczął się dwie minuty po zakończeniu bombardowania. Niemieckie myśliwce spóźniły się i zaatakowały Amerykanów już poza celem. Rozbicie wielkiej formacji nie było łatwe, ale Niemcy, wciąż mający wielu doświadczonych pilotów, opanowali metody pokonywania siły ognia „latających fortec". Pierwsze ruszyły do ataku odrzutowe Messerschmitt 262 „Schwalbe". Odrzutowce były szybsze od samolotów używanych przez aliantów, a przede wszystkim potężnie uzbrojone w działka i rakiety. Piloci na odrzutowcach występowali w charakterze „rębaczy". Atakowali formację z ogromną prędkością, często w ataku czołowym, trwającym zaledwie kilka sekund. Potrafili trafić i zniszczyć w jednym przelocie kilka ogromnych „fortec". Później do ataku przystępowały pozostałe samoloty, zestrzeliwując załogi, które wypadły z szyku, albo z uwagi na uszkodzenia nie broniły się skutecznie. Taki los spotkał załogę por. Robinsona. O godzinie 12.34, tuż po wyrzuceniu bomb, krótka seria z działek odrzutowca zniszczyła prawy ster wysokości, dziurawiąc kadłub w jego centralnej części, raniąc członków załogi i uszkadzając systemy wewnętrzne. Prawdopodobnie atakowali doświadczeni piloci odrzutowców z jednostki Jagdgeschwader 7.

Lotnicy amerykańscy podjęli walkę, a strzelec Virgil Cochran z Illinois być może uratował załogę, bo pomimo odniesionej rany, strzelał do nadlatujących Niemców, przerywając ich ataki. Za męstwo w tej walce został odznaczony. Amerykanów atakowały także kolejne eskadry Messerschmittów 109 i 210.

Podziurawiona „latająca forteca" szybko wypadła z szyku, piloci uszkodzonej maszyny nie mogli utrzymać prędkości ani wysokości lotu. Pozostałe załogi postępowały zgodnie z rozkazami. Formacja nie pomagała uszkodzonym, a ci, którzy mieli kłopoty, kierowali się na wschód, mając nadzieję na wylądowanie na terenie zajętym przez Rosjan. Takie rozwiązanie było ostatecznością, niezbyt preferowaną przez Amerykanów, z uwagi na przykre doświadczenia. Rosjanie często strzelali do lotników ratujących się na spadochronach, odnotowano również kilka wypadków rozstrzelania sojuszników bez sądu, traktując nie znających rosyjskiego Amerykanów jako niemieckich szpiegów. Uszkodzony samolot leciał w stronę Oławy...

(cdn.)

PRZEMYSŁAW PAWŁOWICZ

Tekst został opublikowany w Wiadomościach Oławskich nr 49/2001

 

 

 

 

 

 

 

 



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
sas2 06.03.2021 20:29
ciekawy artykuł czekam na dalsza część i podobne historie

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6 appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 improvedigital.com, 1944, RESELLER rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807 Xapads.com, 145030, RESELLER google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807 pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb smartadserver.com, 4144, RESELLER nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3 appnexus.com, 13099, RESELLER pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807 onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807 adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32 appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 [Kopiuj]
ReklamaOdszkodowania
KOMENTARZE
Autor komentarza: wwwTreść komentarza: kto odpowiada za CRiS w Jelczu ? do zwolnienia i to dyscyplinarnie , za źle dysponowaniem publicznych pieniędzy , ktoś się pytał ludzi z Jelcza czy chcą sponsorować Ukraińskie wieczorki ?Data dodania komentarza: 27.04.2024, 17:04Źródło komentarza: Strefa kibica także na meczach UkrainyAutor komentarza: RedaktorTreść komentarza: Szok. Moje życie odmieniło się po przeczytaniu tego tekstu. Chyba już nigdy nie będzie takie same..Data dodania komentarza: 27.04.2024, 16:59Źródło komentarza: LIST: Kolejne moje dwa oławskie MINUSYAutor komentarza: JelczaninTreść komentarza: No i co powiedzieć, chłop ma racjęData dodania komentarza: 27.04.2024, 16:09Źródło komentarza: LIST: A to są moje oławskie MINUSYAutor komentarza: MiecioTreść komentarza: Chodzi jakiś pajac i nic mu nie pasuję, takich minusów jest setki,mieszkasz tu dopiero 2 lata, a czujesz się jak byś mieszkał przynajmniej 50, jak ci nie pasuje to się wyprowaćData dodania komentarza: 27.04.2024, 14:58Źródło komentarza: LIST: Kolejne moje dwa oławskie MINUSYAutor komentarza: ZawiadowcaTreść komentarza: Zawiadowca g . 9:14 , 11:19 tchórz zawsze będzie tchórzem od dzisiaj jesteś dla mnie tchórzliwym redaktorkiem a nie redaktorem . Ciekawe czy to by się dobrze sprzedawało ? . Do miłego !Data dodania komentarza: 27.04.2024, 14:20Źródło komentarza: Kto zostanie starostą? Kto będzie rządził powiatem?Autor komentarza: KierowcaTreść komentarza: Ciekawe kiedy zrobią coś z krzyżówka 1Maja z Spacerowa. TIRy skręcające z wiaduktu w spacerowa mają za mało miejsca do skrętu. A jest to częsta trasa do szkoły 5 i przedszkola Miś Uszatek.Data dodania komentarza: 27.04.2024, 13:05Źródło komentarza: LIST: A to są moje oławskie MINUSY
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama