Amazon wreszcie w Polsce. Co to oznacza dla kupujących i sprzedających?

  • 15.02.2021, 11:48
  • tuOlawa BS
Amazon wreszcie w Polsce. Co to oznacza dla kupujących i sprzedających?
Amazon po latach omijania Polski i jednej próbie wejścia na nasz rynek wreszcie postanowił na poważnie zainteresować się otworzeniem dedykowanego serwisu dla Polaków. Do tej pory mogliśmy kupować wyłącznie przez wersję niemiecką, przetłumaczoną, co prawda na Polski, ale jednak bez dedykowanego oddziału Amazona w Polsce. Amazon od dawna działa w naszym kraju, tworząc sieć magazynów, ale jeśli chcieliśmy sprzedać za pośrednictwem tego serwisu musieliśmy przejść procedurę rejestracyjną przez zespół w Niemczech.

Amazon a polska konkurencja.

Polski rynek wstrzymał oddech na wieść o serwisie Amazon.pl. Allegro ogłosiło, że nie czuje żadnych obaw. A co miało powiedzieć? W rzeczywistości zarząd Allegro myśli nad budowaniem przewag rynkowych. Na pewno serwisy typu Allegro liczą na lojalność dotychczasowych użytkowników oraz na silną pozycję na lokalnym rynku. Z drugiej strony Amazon jest tak potężnym graczem, że może sobie pozwolić na długotrwałą rezygnację z zysków i ponoszenie dodatkowych kosztów wyłącznie po to, żeby przejąć rynek. Języczkiem uwagi stały się paczkomaty i obsługa kurierska. Wszyscy liczyli na to, że Allegro wykupi Inpost i zablokuje działania Amazona. Tak się nie stało a Amazon jak widać potrafi porozumieć się z firmami kurierskimi i paczkomatami i wynegocjować bardzo konkurencyjne ceny.

Przewagą Amazona jest wysyłka towarów z własnych magazynów, co pozwala na bardzo szybko czas dostawy, nawet tego samego dnia. Zamawiasz laptopa o 8 rano a o 12 przyjeżdża kurier ze sprzętem. W niektórych przypadkach może się okazać, że obsługa będzie szybsza niż wybranie się do sklepu na zakupy. Dodatkowo produkty będą tańsze niż w sklepie a dostawa w pakiecie będzie darmowa.

Amazon to nie tylko platforma sprzedażowa, ale również wiele innych usług, np. Amazon Prime (streaming filmów, walczący z Netflix). Amazon na swojej platformie sprzedażowej oferuje podobne udogodnienia, jak np. Allegro. Mamy tam zabezpieczenie kupujących, programy lojalnościowe i zniżki w dostawach. Widać, że Amazon pracuje nad poszerzeniem swojego zasięgu i usług, oferując usługi, których nie ma w innych platformach. Np. oferując usługi hostingowe, ebooki i audiobooki, Amazon Visa (karta kredytowa Amazona).

Kindle Amazona, czyli ebook jest dla wielu wzorem do naśladowania w budowie czytników książek a system sprzedaży ebooków trudny do skopiowania.

Jeśli na przykład jesteś autorką/autorem książki, to Amazon nie dość, że rozpowszechni ją w formie ebooka na całym świecie, to jeszcze wydrukuje i wyśle kupującym wersję papierową na żądanie. Wgrywając swój ebook do platformy sprzedażowej podajesz wersję elektroniczną (ebook) i papierową – okładkę (tył, przód). Amazon generuje automatycznie podgląd wydruku a potem przy nawet jednym zamówieniu wysyła książkę w formie papierowej. Jak do tej pory nikt nie potrafi powielić tej usługi w tak dopracowanej formie.

 

Co oznacza wejście Amazona dla sprzedawców.

Amazon i jego polityka naliczania prowizji na pewno wyjdzie drożej niż sprzedaż za pośrednictwem innych serwisów typu Olx, Allegro, ale z drugiej strony ogromna przewagą Amazona jest to, że ze swoimi produktami dotrzesz na całą Europę. Tego nikt z polskich portali nie może zagwarantować.

Konkurencja spodziewa się dumpingowych cen na początku działania Amazona a po czasie powrotu do zbierania zysków. Nie liczcie na tanie dotarcie do klienta za pośrednictwem nowej platformy sprzedażowej. Od samego początku trzeba liczyć się z kosztami a dodatkowo być bardzo wyczulony na pozytywne opinie i wysoki poziom obsługi klienta. Amazon nie ma litości dla firm, które mają opóźnienia w dostawach lub wysyłają złej jakości produkty.

Praca w Amazonie, czy warto?

Gigant technologiczny zasypał rynek ofertami pracy. Widać, że traktuje nasz rynek poważnie. Czy jednak warto podjąć pracę w Amazonie Polska?

Ogromną zaletą pracy dla osób stawiających pierwsze kroki w e-commerce jest nabranie doświadczenia w firmie, która jest rozpędzonym technologicznie i organizacyjnie globalnym potentatem. Korporacje w stylu Amazona mają dopracowane swoje działania do perfekcji. Dodatkową zaletą dla chętnych podjąć pracę w tej firmie może być rozpoznawalność Amazona na rynku, co dobrze wygląda w życiorysie zawodowym.

Jakie wady niesie za sobą praca w firmę? Amazon nie ma opinii firmy, która płaci dużo. Raczej spodziewaj się sporych wymagań za dość niską wypłatę. Nastaw się również na pracę w ogromnej korporacji, gdzie człowiek jest mrówką do wykonywania zadań.

Za co Polacy krytykują Amazona?

Sprzedawcy oczywiście źle widzą wysokie prowizje, a użytkownicy nie do końca są zadowoleni z użyteczności serwisu. Wyszukiwanie na Amazonie nie wydaje się tak intuicyjnie, jak w innych tego typu serwisach.

Sprzedawcy boją się również agresywnych działań Amazona w stosunku do niektórych biznesów. Amazon nie tylko jest agregatorem sklepów, ale również prowadzi własną sprzedaż pod swoją marką. Schemat działania jest dość prosty: jeśli jakiś biznes dobrze idzie, to zespół Amazona dochodzi do porozumienia z producentami i sprzedaje na preferencyjnych zasadach te produkty eliminując konkurencję. O brutalności tej metody przekonało się wiele firm, które uzależniając się od sprzedaży na Amazonie czasami z dnia na dzień traciło źródło dochodu. Jak widać wszystkim chodzi o pieniądze.

Jak Amazon będzie funkcjonował w Polsce?

Po pierwsze wszystkie transakcje będzie można dokonywać przez domenę Amazon.pl a sprzedawcy mogą rejestrować swoje konta na sell.amazon.pl, gdzie znajdą panel sprzedawców. Obsługa sprzedaży na cały świat będzie dostępna właśnie przez ten panel.

Szczegóły sprzedaży na Amazonie znajdziesz w artykule https://westom.pl/amazon-jak-sprzedawac/. Generalne zasady są takie same jak wszędzie. Usługi dzielą się na: Amazon FBM (Fulfilled by Merchant) oraz Amazon FBA (Fulfilled by Amazon).

Amazon FBM, to pośrednictwo w sprzedaży, za które pobierana jest prowizja. Amazon FBA to usługa, w której masz okazję korzystać z pełnej obsługi: logistycznej, magazynu, pakowania, wysyłki, Jaka forma sprzedaży jest najbardziej opłacalna?

Wszystko zależy od produktów, zasięgu, opłacalności oraz wielkości sprzedaży. Kluczem do sukcesu w sprzedaży na Amazonie jest dokładana analiza możliwości i konkurencji. Istotne są również algorytmy rządzące sortowanie ofert i wyświetlanie ich na liście produktów oraz środki przeznaczone na reklamę i promocję w platformie.

Polski rynek ma ogromny potencjał, dlatego każda konkurencja e-commerce jest korzystna zarówno dla kupujących jak i sprzedających. Jak w nasze realia wpisze się Amazon zobaczymy za jakiś czas.

(tekst sponsorowany)

 

 

tuOlawa BS

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (1)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Serwis internetowy tuolawa.pl z siedzibą w Oławie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
MartaA
MartaA 15.02.2021, 12:05
a Allegro które jest 6 najpopularniejszym serwisem w Europie będzie się przyglądało? he he he, nie wierzę

Pozostałe