Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 9 lipca 2025 02:01
Reklama
Reklama https://www.mario-web.pl/?fbclid=IwY2xjawKmdmpleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFoU1Vyd1F2VmVBTEJTZXZIAR4R7OQoIiStikie9PkVq_jed6ugpLqCXRABOmzOXsgh5-xjWxRaek2puL_0KA_aem_vRRkult5-xnxh4novgQbiw

Lew nad Oławą - 2 września 1939

Atak na Polskę rozpoczął II wojnę światową. Nasza wojna obronna, zwana kampanią wrześniową, przeszła do historii jako pasmo nierównej, ale twardej i bohaterskiej walki. Napadli na nas Niemcy, Związek Sowiecki i Słowacja. Ważne wydarzenia czasem pozostają nieznane, niektóre są odkrywane dopiero teraz. Historia wrześniowego nalotu na Oławę nie została napisana „do końca”. Przed nami poszukiwania w niemieckich archiwach. Dzisiaj powracamy do legendarnego nalotu, który opisywaliśmy już na łamach „GP-WO” w 1996 roku. Dzielimy się nowymi informacjami i przede wszystkim zdjęciami, związanymi z piękną historią, w której samotny polski „Karaś” dociera nad Oławę i bombarduje fabrykę
Podziel się
Oceń

Oława. Z kart historii

Poszukiwania

Reklama

Nie wiemy, gdzie spadły w Oławie polskie bomby. Odpowiedzi trzeba szukać w niemieckich archiwach. Nikt z Polski nie odnalazł (tajnego?) niemieckiego meldunku o tym wydarzeniu, a taki raport na pewno gdzieś się zachował. A może było inaczej? Może w wyniku pomyłki nawigacyjnej zbombardowano jakieś inne miasto, np. pobliski Brzeg? Na razie brak niemieckich materialnych dowodów w sprawie. Pytani o nalot dawni oławianie niewiele pamiętają. Ich relacje są bardzo ogólne. Pewne jest natomiast bohaterstwo lotników i ofiara, jaką ponieśli w pierwszych dniach września.
Popularne portale internetowe stale zamieszczają dziesiątki „nowych” zdjęć, wykonywanych przez niemieckich żołnierzy utrwalających swoje „przygody” na froncie. W 1939 roku bardzo wielu niemieckich żołnierzy miało w plecaku aparat, popularną „Leicę”, i utrwalało na kliszy fragmenty wojny. Dzisiaj wnukowie niemieckich weteranów masowo wyprzedają pamiątki po dziadkach. Cena zdjęć nie jest zbyt wygórowana - najczęściej 1 euro. W przypadku szczególnie ważnych i niezwykłych fotografii - ceny są znacznie wyższe. Dzięki tym zdjęciom zdobywamy wiadomości ważne i niezwykłe, bo naszych polskich fotografii z tego okresu prawie nie ma i już nie będzie. W tym roku pojawiły się kolejne zdjęcia przedstawiające rozbitego „Karasia”, na którym nad Oławą latał plutonowy Wacław Buczyłko. Kilka udało się zakupić, dlatego przypominamy wydarzenie i przede wszystkim - postać tego pilota.

Sobota 2 września 1939

21. eskadra bombowa przeniosła się na czas wojny z Krakowa na lotnisko Wsola (Piastów), 10 km od Radomia. Lot nad Oławą wspominał jeden z lotników eskadry, strzelec samolotowy kpr. Teofil Gara: - Około godziny 3:00 w nocy poderwano ze snu ppor. obs. Bramę, kpr. pil. Obiorka i mnie. Po dłuższej odprawie udaliśmy się do samolotu. Było ciemno i cicho, lekka przyziemna mgła otulała całe lotnisko.  Do kadłuba samolotu - pomiędzy goleniami - przylegało 8 bomb o łącznym tonażu 400 kilogramów. Karabiny maszynowe - pilota typu PWU wz. 33 kaliber 7,9 milimetrów, o szybkostrzelności do 360 strzałów na minutę, jeden z gondoli obserwatora pod kadłubem, drugi na ruchomej podstawie hydraulicznej w ogonie, obsługiwany przez strzelca - załadowane były amunicją. Po naradzie dowódca udzielił pilotowi wskazówek i około godziny 4:00 wykołowaliśmy na start. Pilot przyjął kierunek południowo-zachodni, gwarantujący najdłuższy rozbieg. Ruszyliśmy na pełnych obrotach. Niestety, po około 150 metrach samolot zaczął zbaczać w lewo i zszedł z najdłuższego rozbiegu lotniska. Podskoczył na skraju koniczyny i dalej wpadł na miękka rolę. Prawa goleń załamała się, a następnie uszkodzeniu uległa lewa. Na kikutach goleni sunęliśmy po ziemi około 100 metrów. Załodze nic się nie stało. Samochodem wróciliśmy na lotnisko do innego samolotu, który, także przygotowany do lotu, oczekiwał na starcie.



Napisz komentarz

Komentarze

Andrzej Chalubiński 06.12.2018 00:00
Sporo do sprostowania. Samolot z oznakowaniem "D 1" był samolotem dowódcy II Dywizjonu Bombowego Lekkiego.mjr pil. Jana Białego. W dniu 1 września 22 eskadra wraz z dowódcą dywizjonu przeniosła się z lotniska we Wsoli (obecnie Piastów) na lotnisku w Kamieńsku k/ Białobrzegów nad Pilicą. Tak więc lotnicy 21 eskadry nie mogli latać na tym samolocie. Lecąc tym właśnie samolotem poległ dowódca 22 eskadry kpt. pil. Kazimierz Słowiński w dniu 3 września, ale startował z Kamieńska. Cudowne ocalenie za sprawą różańca to też historia nie z tej ziemi Wg Buczułko to wybuchające bomby wyrzuciły go z samolotu i dzięki temu nie zginął. Cóż tu komentować, historia z imienin u cioci. Bardziej wierzę Niemcowi i spadochronowi. 21 Eskadra Bombowa Lekka to kontynuatorka pierwszej bojowej jednostki Polskiego Lotnictwa; Eskadry Lwowskiej która pierwszy lot bojowy wykonała 5 listopada 1918 roku bombardując stanowiska ukraińskie w okolicy Lwowa. Był to pierwszy lot bojowy polskiego lotnictwa w historii. Należy weryfikować, szczególnie wspomnienia, bo czasem i pamięć i chęć koloryzacji tworzą mało prawdopodobne historyjki, nikomu nie potrzebne i śmieszne. Pisząc historię od Eskadry Lwowskiej do 21 (1) Eskadry Bombowej Lekkiej, musiałem wiele wspomnień poddać dość surowej weryfikacji, aby znaleźć najbardziej prawdziwy przebieg zdarzeń. Bomby zrzucone na Oławą mogły zostać ukryte przed społecznością niemiecką, choćby dla tego, że psuło to obraz Luftwaffe i zwycięzców . Może jakieś akta policyjne z tego okresu będą śladem tych bomb. Pozdrawiam

Reklama

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

sonobi.com, 4dd284a06a, RESELLER, d1a215d9eb5aee9e
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
Media.net, 8CUTQ396X, DIRECT
video.unrulymedia.com, 926913262, RESELLER

 

<div data-type="_mgwidget" data-widget-id="1768557">

</div>

<script>(function(w,q){w[q]=w[q]||[];w[q].push(["_mgc.load"])})(window,"_mgq");

</script>

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: Lidia KalitaTreść komentarza: I jeszcze lokowanie produktu zrobiła. Takich naszywek się już nie odpruwa? Kiedyś obciach robili faceci z nieodprutymi naszywkami na rękawach garniturów/marynarek.Data dodania komentarza: 8.07.2025, 20:30Źródło komentarza: Komendant: - Móc pracować z wami to czysty zaszczyt i przyjemnośćAutor komentarza: RemikTreść komentarza: Dwa wzory mundurów czy o co chodzi?Data dodania komentarza: 8.07.2025, 17:22Źródło komentarza: Komendant: - Móc pracować z wami to czysty zaszczyt i przyjemnośćAutor komentarza: NieogarnietyTreść komentarza: dokładnie o to chodzi, zaniedbania w zakresie ruchu miejskiego, bo na to mają prawdziwy wpływ władze miasta i powiatu, a samą obwodnicę trzeba było budować jak miasto można było sprawnie przejechać. Tymczasem co zrobił burmistrz ze starostą? Władowali dodatkowe rondo na Lipowej aby jeszcze spowolnić ruch na głównej drodze.Data dodania komentarza: 8.07.2025, 16:02Źródło komentarza: Co dalej z obwodnicą Oławy?Autor komentarza: SąsiadTreść komentarza: Mieszkanka Stanowic postanowiła się wygłupić z tą skrzyneczką?Data dodania komentarza: 8.07.2025, 15:59Źródło komentarza: Komendant: - Móc pracować z wami to czysty zaszczyt i przyjemnośćAutor komentarza: WiarusTreść komentarza: Jakie zaniedbania? Co Burmistrz powinien wiadukty i mosty budować wcześniej? 10 lat wcześniej można było przelecieć przez to miasto w 5 minut. Teraz niestety dopadła nas próżność i bogactwo więc tylko samochody się liczą. Kręcimy się wkoło komina bo nam tak wygodnie, sami sobie stworzyliśmy ten ruch. Jeszcze w Oławie z 10 tys Ukraińców mieszka, a oni też mają samochody, biedni tu nie przyjechali. Podejrzewam że i obwodnica niewiele pomoże, za duży ruch śródmiejski, co widać po tablicach rejestracyjnych kto jeździ w mieście.Data dodania komentarza: 8.07.2025, 14:16Źródło komentarza: Co dalej z obwodnicą Oławy?Autor komentarza: WiktorTreść komentarza: Jeśli chodzi o północna stronę, to można wykorzystać istniejące podwaliny. W Stanowicach przedłużenie ulicy Astrów - nad rzeką Oława jest taki sam most jak na ul.Kutrowskiego czy ul.Strzelna. Most z czasów Edwarda Gierka, jest do wykorzystania. Wystarczy wybudować drogę do ulicy Cegielnianej i można wtedy projektować most na Odrze aby wyjść już za stawami w Starym Otoku. Potem można dalej rozbudowywać o nowy etap. Taka to obwodnica byłaby najtańsza i w założeniu ruchu w kierunku Jelcza i S8 bardzo dobra.Data dodania komentarza: 8.07.2025, 13:21Źródło komentarza: Co dalej z obwodnicą Oławy?
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama