Prawa przysługujące podróżującemu w sytuacji opóźnienia lotu zostały uregulowane w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku nr 261/2004. Zgodnie z przepisami, ochrona przysługuje w kilku przypadkach: opóźnienia lotu, odwołania lotu, niewpuszczenia na pokład samolotu lub zagubienia bagażu.
Jeśli samolot wyląduje w miejscu docelowym, z co najmniej 3 godzinnym opóźnieniem, pasażer ma prawo, tak samo jak w przypadku odwołanego lotu, domagać się od linii lotniczej odszkodowania, chyba że opóźnienie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności.
Podróżujący może w takiej sytuacji otrzymać rekompensatę w kwocie od 250 euro (w przypadku najkrótszych połączeń) do 600 euro (w przypadku lotów dłuższych niż 3500 kilometrów). Warto jednak pamiętać, że jeżeli samolot wystartował z opóźnieniem, ale przyleciał zgodnie z planem, wówczas pasażer nie ma prawa do roszczeń.
W przypadku opóźnienia większego niż 5 godzin, podróżującemu przysługuje ponadto prawo do zwrotu kosztów biletu, a także tzw. prawo do opieki (m.in. zapewnienie posiłków i napojów).
W celu uzyskania odszkodowania, należy złożyć reklamację bezpośrednio do linii lotniczej obsługującej opóźniony lot. Jeżeli jednak przewoźnik odrzucił wniosek o odszkodowanie, pasażer ma prawo dochodzić swoich roszczeń w sądzie. Warto jednak pamiętać, że roszczenia pasażera przedawniają się po roku od dnia, w którym nastąpiło opóźnienie.

Iga Niemirowska - radca prawny
(akcja edukacyjna gazety i kancelarii prawnej)







Napisz komentarz
Komentarze